Lehet-e háromszázezer forintért használható autót venni?
Használható autó háromszázezerért?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Öt kocsit próbáltunk ki a Fővárosi Autópiac kínálatából: nagyító alatt egy-egy Citroen ZX, Fiat Punto, Ford Orion, Opel Kadett és Renault 19.
Öt autó a Fővárosi Autópiacon, egyik sem drágább háromszázezernél
- Citroen ZX
Egész normálisan néz ki a Citroen
Kisebb hibák vannak, de nem egy barkácsautó
Távolról egész bizalomgerjesztő a kocsi megjelenése, de tizennyolc éves korához mérten még közelebbről nézve is egész szűzies a karosszéria állapota, csak néhány plezúr árulkodik eddigi életének kisebb viszontagságairól, de rozsdásodásnak és nagyobb karambolnak semmi jele. Kívülről. A motortérbe tekintve kiderül, mégsem kerülheti el a ZX a közelgő találkozást hegesztőpisztollyal, a jobb első rugótorony körüli előrehaladott rozsdásodás miatt. Új téli, és jó állapotú nyárigumi garnitúra jár a kocsihoz, az egyik fényszóró viszont egy luk miatt cserélendő, és a szélvédő sarkain elindult tejfölösödés miatt előbb-utóbb az üveg is megérik a cserére.
Az utastér sem hibátlan, de összhatásában még nem gusztustalan, épp vállalható
Belül már kicsit rosszabb a helyzet, az eleve kevéssé strapabíró berendezésen látszanak a használat nyomai, de még a vállalható mértéken belül vagyunk. Így még élvezhető az utastér tágassága, az ülések kényelme. Kopottas a kormány, eláll a műszerfalburkolat, és (jellemző módon) nem működik az elektromos tükörállítás és a bal első ablak –de legalább vannak ilyenek, a felszereltség a korszak átlagához képest egész kellemes –sőt, a hátsó ülés nem csak osztva dönthető, de előre-hátra tologatható is!
A ZX még kényelmes rugózású, igazi francia autó
- Fiat Punto
Ma is stílusos, vagány Giugiaro fazon
Sem a karosszéria, sem a mechanika nincs valami fényes állapotban...
Gondoltam, majd az utastérben visszaszerzi becsületét a Punto, hiszen helykínálata még a mai kisautókkal is állja a versenyt. Ez igaznak is bizonyult, és a külsőhöz képest az utastér egészen egyben is van, az időórán kívül minden működik, azaz… Szóval, nagy vonalakban tényleg egész jól tartja magát a Fiat beltere, de a részletek összességében csüggesztőek. Nem hajlik vissza a kapaszkodó, a kormány közepe odaszigszalagozva (persze, stílusosan, sportszalaggal), a vezetőülés pereme deformálódott és szakadt, a jobb oldali ajtó úgy szorul, hogy ketten alig bírjuk nyitni-zárni.
Buhera, széthullás; lehet, a hibás óra jól szimbolizálja: lejárt a Punto ideje?
Kisebb csoda, de mégis jó a Puntót vezetni!
- Ford Orion
Ez az Orion az ötösünk legöregebb, és egyben legolcsóbb autója
Az autót körüljárva még nem tűnt vészesnek a helyzet, a rozsdásodás
Ezek a rozsdásodások alighanem a Ford közelgő végét jelentik
Nyomokban még megtalálni az egykor finom, Ghia csúcskivitel emlékeit
Belül kicsit rózsásabb a helyzet, az egykori pihi-puha kényeztető Ghia berendezésből még élvezhető a jól tartó ülések finom huzata, nagyrészt ép a műszerfal - és ennyi. Abban az időben a csúcsfelszereltség még inkább a finomabb anyagokat, nem pedig a kényelmi extrák arzenálját jelentette. Szakadt ajtókárpit, deformálódott, törött műanyag alkatrészek ontják a lelakottság hangulatát. Működni viszont nagyjából jól működik minden! Kattannak a kapcsolók, spontán indul az 1,6-os benzinmotor, kis csörgéssel ugyan, de húz a pincéből, viszont ahogy gyorsulunk, jönnek a rossz jelek: megszólal valamelyik kerékcsapágy, a váltókar keresztben lötyög, a kormány túlságosan szoros. Fordot odahagyva összességében az elhasználtság szomorú érzete marad meg bennem.
- Opel Kadett
Hű, ez aztán a tetkó, freskó, stukkó, vagy mi a frász!
Kis színeltérés, komoly rozsdát csak a kipufogón, meg a hossztartó pereménél találtam
Ugye-ugye? Egész jó! Bár a vak is látja, hogy néhány elem újrafényezett, azért a karosszéria egész kerek, azaz csepp alakú! A Ford esetéből okulva persze nem dicsérném agyon az állapotát az ajtók, fedelek felnyitása, illetve az autó aljának az átvizsgálása nélkül. Na, a kerékjáratokban, a hossztartón meg is lett az a kötelező kis rozsdásodás, de ez nem igazán vészes, szóval, a karosszéria aggodalmak félre téve.
Lóg a tetőkárpit, foltos az ülés, összességében mégis egyben van a Kadett utastere
Az utastér is hozza a színvonalat, az általános enyhe kopottságon kívül a tetőkárpit lógása, egy hibás ajtófogantyú, no meg a csúnyán foltos hátsóülés erősíti a szalonképtelenséget. Alighanem néhány óra takarítással, barkácsolással viszont szerintem az utastér az utastér egész barátságossá tehető. Ez is valami, még akkor is, ha a Kadett viszonylag szűk helykínálatán nem lehet segíteni.
Amikor a szó szoros értelmében csak a vételár lebeg az ember szeme előtt...
- Renault 19
Egyetlen dízel jelentkezőnk, a Renault 19
És végül, de nem utolsó sorban, egy igazán takarékos dízel autót is sikerült találni a kínálatban, 25 000-el a 300 000-es határunk alatt, egy 1990-es Renault 19 formájában. Ez sem makulátlan hírnevű típus, de a használók mégis többnyire elégedettek. Kényelmes, elfogadható helykínálatú autó, ami elmegy öt liter gázolajjal? Lássuk már azt a verdát!
Hű, ezek aztán csak a gányolások!
Na, egész pofás! Hm, persze, kicsit ferdén áll ez az első lökhárító, jaa, meg kapupánt-csavarok szorítják a sárvédőhöz, a sárvédő meg hogy eláll, és milyen jól sikerült ecsettel ráfesteni a rozsdára… Ami azért még nem harapott bele igazán durván a lemezekbe, de már mindenhová befészkelte magát. Ezen kívül látszik, elütő fényezés, foltok, egyenetlenségek mutatják, kapott ez a kocsi eleget.
Kissé viseletes beltér, nagyrészt működő extrák, gépiperzsa a kalaptartóját vesztett csomagtérben
Kis elektortechnika-történeti bemutató a tetőkárpit résében
Rejtély, ennyi barkács-buhera mellett, hogyan képes ilyen jól működni ez a Renault?
Itt, a gépházban látszik igazán, milyen gondos gazdája is volt az autónak, aki szemmel láthatóan sokat foglalkozott autójával! Na, a kisebb karambolok nyomait, az elferdült lemezeket ugyan nem hozatta helyre, viszont a logó (és sérült) hűtőt jól odafogatta kábelkötegelővel, az össze vissza tekergő-kóborló-végződő kábeleket viszont különböző színű szigszalagokkal tekergette be. A gázbovden végét meg mesterien hurkolt rézdrót rögzíti az adagolóra. Mindezek ismeretében igazán meglepő, de az autó indul, megy, fékez, kanyarodik, rugózik. Jó, a kuplung iszonyú kemény, a gáz laza, a kipufogó azonnali cserés, a szervószivattyú meg zajos…
Ajánlás
Úgy látszik, háromszázezer forintért illúzió beleülök-és-megyek autót várni. Igazából egyik autót sem ajánlhatom általános felhasználásra feltétel nélkül, de bizonyos célokra mindegyik alkalmas lehet, vagy alkalmassá tehető. A néhány részletében igencsak sokkoló Renault például megfontolható lehet olyasvalaki számára, akinek feltétlenül gázolajat égető kocsi kell, képes folytatni, és talán kicsit meg is haladni az előző tulaj barkács-karbantartását, és nem megy az autóval messzebbre, mint ahonnan a haver traktoros hajlandó hazavontatni. Hasonlóan jól behatárolható az Orion célközönsége is, ez az autó négy-öt személyt jó eséllyel nagyobb gond nélkül elhord kisebb távokon a másfél év múlva esedékes műszaki vizsga szabta, feltehetőleg halálos ítéletig. A Kadettel más a helyzet, a hamarosan esedékes vizsgáztatáshoz jó néhány kisebb-nagyobb javítás szükséges, a saját szaktudás függvényében akár 100 ezer forintért. Ez után egy kezdővezetőnek, vagy rövidebb távokra családoknak is megfelelő autó lehet.
A Punto a legfiatalabb konstrukció, és a legjobb fazon
Egy rokonunk 200 ezerért vált meg az 1.8D Oriontól hibátlan motorikus állapotban, rozsda ugyan volt rajta de korántsem volt ilyen veszélyes állapotban mint az itteni tesztalany. De ezért a pénzért ki lehet fogni egy jó Suzukit, Opel F Astrát vagy egy nagypapa által gondozott Ladát is. Prémiumkategóriában nem szabad ennyiért gondolkodni mert az egy rakás szemét lesz. A jó állapotú 124nek elkérik az árát kis szerencsével 600-650-ből megvan de egy régebbi E34-ért is minimum 400-at érdemes áldozni.
Egyébként a mai trend folyton azt sulykolja hogy vegyél új autót még ha a gatyád is rámegy. Ennek nem kell bedőlni. A modern autóknak legalább annyi hátránya van mint előnye.
Igen, én 2,5 éve vettem 1.0 ’95 Swiftet (330.000Ft) Azóta 110 e km ment bele (4,8-5,3 L/100km), szerencsére nagyobb problémák nélkül. Olajcsere, vezérműszíj, fékbetét. Nagyjából ennyi, szinte csak a kötelezők lettek cserélve.
Szerintem 300ezerért lehet venni jó állapotú beleülsz és nincs vele semmi bajod swiftet, nekem ’93-as swiftem van, semmi baj nincs vele. Nem egy swiftes ismerősöm ugyanígy van vele, van pár hátránya, mint például a kipufogók hamar szétmennek, azokat nem árt 2évente cserélni. Ezen felül korához képest hibátlan kis autók.
A fő tanulság az, hogy a Fővárosi autópiacot nagy ívben el kell kerülni. Én kb. 2 éve voltam egyszer, de undorító volt a sok nepper, román, ukrán a sok pofátlanul drága romhalmazzal.
Manapság már aki el akarja adni az autóját, felrakja a netre. Normális ember nem megy ki ezért a Nagykőrösi útig.
A márka-kérdéshez meg: nem az számít, hanem az állapot (ami pedig a használat és a karbantartás módjától függ).
Egyébként egy 20 éves Merci vagy BMW is szét van rohadva.
Én láttam már olyan a 20-hoz közelebb eső autót ami nagyon is jó állapotban volt. De az biztos hogyha tutira akar menni az ember akkor ténylegesen az általad felsorolt márkák között kell hogy kutakodjon az ember.
Igen!
Ezzel en is eggyet ertek!!
Sajnos a cikk szerzoje rossz helyen keresgel amikor 20 eves Fiatot vegy Citroent kivan vasarolni. Koztudott, hogy 20 eves autobol kizarolag jo gyartasi minosegut szabad vasarolni, Mercedes, BMW. Ezek is ugyanennyibe kerulnek (talan egy kicsit tobbe, de 300 ezerert elvihetok) es van amelyik a rozsdat hirbol sem ismeri es kisebb raforditassal igazi auto varazsolhato belole.