Lopás ellen hatásos a gravírozás?

Autógravírozás: mire jó a jelölés?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Utánajártunk, milyen különféle gravírozási módok léteznek, mennyibe kerülnek a szolgáltatások, és mit szólnak a megjelölt autókhoz a biztosítótársaságok, ha Casco kötésére kerül a sor. Vajon csökkenhet a díj?

Változnak az idők. Míg a keleti autós korszakban sokszor csak heccből, vagányságból lopták el a kocsikat, és jó esetben, ha kifogyott a benzin (mert dízellel ugye csak a teherautók és a buszok jártak), akkor ott helyben „letámasztották” a gépet, addig az utóbbi években más szelek fújnak. A korszerű, már gyárilag lopásvédelemmel ellátott autók elkötéséhez adott esetben komoly szakismeretre, és speciális eszközökre van szükség, így a régi drótokkal, fűrészlapokkal, kampókkal manapság nem sokra mennek a brahiból kocsikázni akaró amatőrök. Azonban nem csak a tolvajok változtak, hanem maguk a célok is, amiért az autókat elviszik. A bűnözői körök kiteljesedésével sokszor lopott autókkal (hozzá lopott rendszámmal) bonyolítják le a különféle akciókat, de azért nem ez az uralkodó tendencia, hanem a direktben, konkrét megrendelésre végzett, valamint az esetek döntő többségét képező alkatrészért való lopás a jellemző. Kis túlzással, mire a tulajdonos reggel felébred, néhai autója már darabokban várja sorsát, hogy kiporciózzák belőle mindazt, ami pénzzé tehető.
A gravírozás, mint a lopásvédelem egyik fajtája kezdetben csak az üvegekre és a lámpabúrákra terjedt ki. Kvarchomok-fúvással, sablonon keresztül az autó üvegein feltüntetésre kerültek a rendszámok, de mostanra ez kőkorszaki módszer lett – a jelöléstechnológiában a kémiai módszerek vették át az uralkodó szerepet. Egyébként sok gravírozóhelyen még kérhető a sűrített levegővel végzett szemcseszórásos megoldás, az árak 400-600 forint között mozognak alkatrészenként, de értelme nem sok, mert speciális üveg- és plexipolírozással a felvitt karakterek eltüntethetők, tehát ezzel a profi, lopott holmikkal kereskedőket már aligha lehet elriasztani. A rendszám helyett sokkal célszerűbb az alvázszám karaktereinek felvitele: az utolsó hat számjegyet, és az előtte álló betűket szokták gravírozni, de az eltüntethetőség miatt ennek már igazából nincs jelentősége.
A kémiai eljárások két részre bonthatók, az egyik a savas, a másik az UV-fényben látható, lakkos maratás. Az előbbinél a szemcseszóráshoz hasonlóan szintén sablonnal dolgoznak, számítógéppel készül az úgynevezett stencil, amit fixen, elcsúszás mentesen rögzítenek az üvegen. Az öntapadó lapkára szivacsos végű, töltőtoll szerű kis szerszámmal hordják fel a savréteget, amely nem okoz felületi roncsolást az üvegen, mint a szemcseszórás. A kémiai folyamat gyorsan, 3-4 perc alatt lezajlik, a stencilt egyszerűen le lehet húzni, és kontúros, jól olvasható jelzés marad hátra. Ennek eltávolítása állítólag nem lehetetlen, de nem biztos, hogy a befektetett munka arányban áll az alkatrész eladásból származó összeggel. A savas (vagy gélesnek is hívott) eljárásnál az alvázszám felvitele ajánlott, ez üvegenként 800-1000 forintos költséggel kalkulálható, és mintegy 20 százalékos felárral már lehetőség van „szépíteni” a rideg karaktersort: az autómárkák emblémája is felvihető a betűk és a számok elé.

A legprofibb megoldás az UV-lakkos kezelés, amely az üvegek és búrák mellett a felnikre, a karosszériaelemekre, valamint az utastér műanyagjaira is felvihető. E módszer legfőbb erénye, hogy szabad szemmel, normál fényviszonyok mellett láthatatlan, csak UV fényben olvashatók a karakterek. Az egyik legismertebb technológia ezen a téren a Permanentmark nevéhez fűződik, amelyet a legtöbb gravírozó állomás is használ: itt az alvázszám utolsó 13 karakterét, plusz a HU országkódot viszik fel a felületekre kémiai úton. Maga a jelölés nem okoz semmilyen roncsolást, például a karosszériaelemeknél az anyag áthatol minden rétegen a lakktól kezdve a festéken át az alapozóig, de a lemezt már nem éri. Ha egy ilyen autót „tisztázni” akarnak, akkor a teljes fényezést a nyers fémig el kell távolítani, a többi elemet (utastér, lámpa, kerekek, stb) pedig cserélni szükséges, mert felületroncsolás nélkül az UV lakk nem tüntethető el – kvázi nem éri meg a tolvajoknak ilyen macerás kocsival vesződni, hiszen a "tisztázás" túl sok utómunkát és ráfordítást igényel. Ennél a módszernél az alapcsomag 24 pontos jelölést tartalmaz, amelynek költsége - szolgáltatótól függően - 18-20 ezer forint, és alkatrészenként kb. 1000 forintért van lehetőség további jelfelvitelekre is. A művelet nem hosszú, az említett alapcsomaggal bő egy óra alatt végeznek a mesterek.
Ha a gravírozás voltaképpen védelmi eszköz (a Permanentmark rendelkezik MABISZ minősítéssel), felmerül a kérdés: vajon a biztosítók értékelik-e a tulajdonosok igyekezetét, és casco kötésénél jelent-e kedvezményt, hogy az autó ilyen eljáráson esett át? Telefont ragadtunk, és érdeklődtünk a legismertebb hazai társaságoknál, a válasz azonban egyértelmű volt: casco szerződéseknél semmilyen gravírozás nem kötelező előírás, és nem is igen jár utána kedvezmény. Elvi lehetőség, amikor megtörténik a járműre a kockázatfelmérésen alapuló ajánlatkészítés, akkor a tulajdonos jelezheti a gravírozást, és egyedi elbírálással a biztosító dönthet, hogy számára ér-e annyit a védelem, hogy az csökkenést eredményezzen a casco összegében. Sajnos, konkrét példával nem szolgálhatunk, mert a szerződéskötés feltételeinek részletessége ügyfelenként, autónként más és más, tehát ezen az úton mindenkinek egyedül kell végigmennie, általánosítani nem lehet.

Az autókat a bontók csakis a tulajdonostól veszik át, nem más célra, mint szétbontásra, ez utóbbira pedig saját maguk adják ki az engedélyt - olyan nincs, hogy valaki fémhulladékként bevisz egy kocsit, ami esetleg lopásból származik. A gravírozott elemeknek a bontósok egyáltalán nem örülnek, mert ez eleve értékcsökkenést jelent az alkatrészek árában. Amikor a jármű bekerül a telephelyre, sorszámot kap, szétbontják, és a gyári cikkszámok alapján leltárba vesznek mindent, az adott elemeknél feltüntetve, hogy gravírozással meg van jelölve. A vevőt természetesen informálják a jelzésről, nem árulnak zsákbamacskát, és a kapott számlán szerepel a cikkszám, így probléma esetén bármikor visszakereshetők az adatok, a bontó tudja igazolni, hogy honnan származik az alkatrész. A gyakorlati tapasztalatok alapján - legalábbis a megkérdezett bontósok szerint - azonban nem szokott gond lenni, hiszen a szabályozás elviekben kizárja a illegalitást.
(fotók forrása: permanentmark.hu)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?