Meg fogsz lepődni, ha megnézed az áraikat!

Te melyiket választanád? BMW X1 vs. Cupra Formentor összevetés

Elsőre meredeknek tűnik egy lapon említeni az új BMW X1-est és a Cupra Formentort, pedig nem is állnak messzire egymástól. Mutatjuk, miért!

Bár egymástól függetlenül is egész évben tesztelünk autókat, az Év Magyar Autója zsűrijével rendre tartunk közös teszteket is a tapasztalatszerzés érdekében. A legutóbbi ilyenen a családi autók kategóriájában induló, már csakis hibridként, de még milyen hibridként kapható Honda Civic (menetpróbája itt, tesztje itt), az üzleti autók kategóriájában induló, plug-in hybridként zöld rendszámot viselő és akár 135 km/órás elektromos végsebességre képes Citroën C5 X (menetpróbája itt[/url], tesztje itt), valamint a közepes szabadidő-autók két versenyzője, a BMW X1 és a Cupra Formentor sorakozott fel. A Civic szenzációsan jó hibrid és élvezetesen vezethető - nagyra nőtt - kompakt, a Citroën C5 X a Stellantis egyen plug-in hajtásláncát a lehető legkényelmesebb, alapáron elektromos lengéscsillapítós komfort futóművével ötvözi a középkategória vásárlói számára, a BMW X1 és a Cupra Formentor pedig egyaránt a népszerű kompakt SUV vonaton száguld, de nagyon másként.
Hirdetés
A 2018-ban külön márkává emelt Cupra első saját modellje a 2019-ben bemutatott, 2020 óta kínált, azaz lényegében már 3 éves Formentor. Ez csakis még a hibridséget nélkülöző, sportos hangolású turbómotorokkal kapható, ezúttal a 150 lóerős, 1,5 literes alapváltozattal járt nálunk, de van belőle az 1.4 TSI benzinesen és villanymotoron alapuló plug-in hybrid, 2,0 literes TDI, valamint a 2.0 TSI benzinessel 245 lóerős "alap", valamint 310 és 390 lóerős VZ változat is. Az X1 érezhetően modernebb, a teljesen elektromos iX1 mellett önmagában is kínál sima benzines, lágy hibrid benzines, plug-in hybrid benzines és turbódízel (akár lágy hibrid) erőforrásokat. A csúcsverzió itt egyértelműen a 313 lóerős iX1, de azért a 218 lóerős, 360 Nm nyomatékot felvonultató és összkerékhajtású tesztautó sem marad szégyenben, pláne a teszten járt alap Formentorhoz mérten.
BMW X1 vs. Cupra Formentor - méretek
Hosszúság [mm]Szélesség [mm]Magasság [mm]Tengelytáv [mm]Csomagtér [l]
BMW X14500184516422692500
Cupra Formentor4450183915282680450
Hirdetés
Igen, a két tesztautó nagyon távol áll egymástól motorizáltságát tekintve, hiszen a Formentor az alap, az X1 a nem tölthető verziók közül a csúcs, de maga a Formentor és az X1 nagyon is közel áll egymáshoz, igaz a bajoroktól talán az X2 lenne még közelebbi a spanyolhoz. Viszont abból még nincs új, az X1 pedig itt van. Mindössze 5 centivel hosszabb a Formentornál, 6 milliméterrel szélesebb, bő 10 centivel magasabb is. Egyértelműen nagyautósabb, masszívabb és egy kicsit tágasabb gép. A Formentor pedig vagányabb, még alapmotorjával is sportosabb összhatású. Négyhengeres alap benzinese is ércesre hangolt kipufogón keresztül szól, futóműve feszes, kormányzása precíz, a nem egész 1,4 tonnás autó csupán fronthajtással is jól vezethető. Apropó hajtás, alapverzióival az X1 is elöl hajt, a benzines csúcsverzió viszont már alapáron kapja meg az xDrive összkerékhajtást. Magabiztosan mozog vele, ahogyan a 2,0 literes turbómotor és a 7 fokozatú automata váltójába épített villanymotor 218 lóerős rendszerteljesítménye és 360 newtonméter össz-nyomatéka is jól mozgatja. 1,8 másodperccel jobb 100-as sprintet tud, mint az alap Formentor, viszont érezhetően nehezebb is, így ha a sportosságot preferáljuk, simán jól érezhetjük magunkat a Formentorban, ha pedig egy masszív, de azért élményautósan vezethető családi SUV-ra vágyunk, az X1 lesz a befutó.
Hirdetés

BMW X1 xDrive23i vs. Cupra Formentor 1.5 TSI DSG - műszaki adatok
BMW X1 xDrive23iCupra Formentor 1.5 TSI DSG
Emissziós normaEuro 6d
Üzemanyagbenzin
Hengerűrtartalom [cm3]19981498
Hengerek/szelepek száma4/16
Váltófajta/fokozatduplakuplungos automata/7
Benzinmotor teljesítménye [LE/fordulat]204 (5000-6500)150 (5000-6000)
Benzinmotor nyomatéka [Nm/fordulat]320(1500-4000)250(1500-3500)
Villanymotor teljesítménye [LE]19-
Benzinmotor nyomatéka [Nm]55-
Gyorsulás 0-100 km/h7,18,9
Végsebesség [km/h]233203
Kombinált fogyasztás (WLTP) [l/100 km]6,5-7,26,6-7,0
Tesztfogyasztás [l/100 km]8,27,9
CO2-kibocsátás [g/km]146-162150-158
Saját tömeg [kg]16551388
Megengedett össztömeg [kg]22201980
Abroncsméret255/55 R18245/45 R18
A tesztautó ára (Ft)23 526 90016 767 720
Érdekes kérdés az árazás. Amikor ugyanis forgalomba helyezték (~1,5 évvel ezelőtt) a Formentor tesztautót, valamivel 11 millió forint volt az alapára, extráival nagyjából 13 millió forint körül járt, ma pedig ugyanez az autó 16,7 millió forintba kerül, amivel persze még mindig jelentősen olcsóbb a mellé rakott, még gazdagabban felszerelt bajor versenyzőhöz mérten. Viszont van még meglepetés! Ha az alapárakat nézzük, a Cupra Formentor esetén 14 094 730 forintot láthatunk, a próbált 1.5 TSI motorral, de kézi váltóval. Ezzel szemben a legolcsóbb BMW X1, a szintén 1,5 literes, de csak háromhengeres és 136 lóerős, de alapból 7 fokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelt X1 sDrive18i 14 075 000 forintról startol, 14 845 000 forintért pedig már a lágy hibrid rendszert is bevető, 170 lóerős (de továbbra is 1,5-ös, háromhengeres) 20i verziót kapjuk. Így voltaképp a négyhengeres alapverziókat hasonlítottuk össze, a Formentor olcsóbb, könnyebb, az X1 pedig erősebb, és még így is alig magasabb fogyasztású. Nagyjából kizártnak tartom, hogy valaki alapból elgondolkozna e két modell között, pedig vezethetőségükkel, sportos hangulatukkal és főként méretükkel nem is állnak messze egymástól, így az Év Magyar Autója versenyben is joggal szerepelnek egy kategóriában, a Skoda Karoq és a Toyota Corolla Cross társaságában. Eredményhirdetés márciusban!
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?