Fontos szerepük van a szÃneknek: a számok mellett ezzel is jelölik, hogy melyik biztosÃték mekkora áramerÅ‘sség elviselésére van tervezve
Három helyen találkozhatunk a biztosÃtékokkal kapcsolatos információkkal: vagy a dobozban található egy papÃr, vagy a tábla fedelén vannak a piktogramok, vagy a kezelési könyv segÃt az eligazodásban
Minden elektromos szerkezet, minden kábel csak egy bizonyos áramerÅ‘sséget visel el károsodás nélkül. Ha egy áramkörre túl sok fogyasztót kapcsolnak, vagy például a kábel szigetelésének sérülése miatt rövidzárlat keletkezik, akkor bizony meleg helyzet áll elÅ‘ – ezt akadályozzák meg a biztosÃtékok. Adott áramerÅ‘sség túllépése estén ezek az apró alkatrészek szó szerint az életük árán védik meg az áramkört a túlmelegedéstÅ‘l, ugyanis egyszerűen elolvadnak. Az autóba természetesen nem csak egy biztosÃtékot épÃtenek be, hanem a különbözÅ‘ fogyasztókat külön-külön biztosÃtékok védik. Hogy ki kivel van, azaz melyik elektromos berendezéshez, fogyasztóhoz melyik biztosÃtó tartozik, azt vagy a biztosÃtékdobozban elhelyezett papÃrról, vagy a fedelére nyomott táblázatból, vagy legrosszabb esetben a kezelési könyvbÅ‘l tudhatjuk meg. Régebbi autóknál jellemzÅ‘en a motortér védettebb szegletében található az úgynevezett biztosÃtéktábla, mÃg az újabb tÃpusoknál az utastérben, a műszerfal alsó részén a lábtérben, sokszor térdmagasságban találunk egy kipattintható fedelet.
Balra a hengeres biztosÃték, amit ujjgyakorlattal kell kivenni, majd behelyezni. A lapos fejűeket csipesszel mozgathatjuk, a kis eszközt a biztosÃtékdobozban helyezik el
Modern autóknál általában Ãgy helyezik el a biztosÃtéktáblát
Korábban hengeres biztosÃtékokat alkalmaztak, késÅ‘bb a kihúzható megoldás terjedt el, de mindkettÅ‘bÅ‘l különbözÅ‘ áramerÅ‘sséget elviselÅ‘, ennek megfelelÅ‘en különbözÅ‘ szÃnű változatokat gyártanak. AlapvetÅ‘en a kiégett biztosÃtékot azonos erÅ‘sségűre, tehát azonos szÃnűre kell kicserélni, ám ha sorozatos kiégés miatt elfogy az általában az izzókészlet dobozában tartalékolandó összes passzoló biztosÃtékunk, a hazaút idejére megpróbálhatunk egy fokozattal erÅ‘sebbet behelyezni. Azonban ez csak szükségmegoldás vészhelyzet esetére, a hazaérkezés után sürgÅ‘en lássunk neki a hiba behatárolásának, vagy vigyük az autót villamossági szerelÅ‘höz, aki kiderÃti, pontosan mi okozza a hibát.
ha jobbra indexelek villog az elakadás visszajelzö viszont az index viszjelzö nem mi lehet az ok
Az olasz autó lelkivilága:-)))).Én amikor megvettem az Alfát,az egyik féklámpa volt kontakt hibás,azt hamar helyre pofoztam.Vétel utáni másnap reggel már nem indult.Hát ez marha jó,mondom.De csak egy biztosÃték ment ki,de soha többé nem volt semmi elektronikai gondom vele,pedig abban is volt elektronika dögivel.
Én személy szerint jobban szerettem a hengeres biztosÃtékot,mert könnyebb volt megállapÃtani,hogy jó e vagy sem.De ez már a régmúlt,nem láttam a Ladám óta ilyet.Mindenesetre mindig van az autómban egy levél biztosÃték,400-500ft,nem tétel.