Vajon melyik gumi a legjobb télre? Megmértük!
Vadonatúj és régebbi abroncsok is mérkőztek a 2021-es téli gumiteszten
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szokás szerint rendeztük meg idén is nagyszabású gumitesztünket: a Hungaroring szívében, az ismert metódus szerint 13 garnitúrát, köztük igazi újdonságokat is mérkőztettünk.
Mindenképp itt az abroncsváltás időszaka, közlekedésbiztonsági indíttatású tesztünkkel erre is fel kívánjuk hívni a figyelmet, így aztán ahogyan azt tettük már az elején, most is mutatjuk, hogy az egyes abroncsokkal milyen átlagos fékutak, kapaszkodási képességek, egyéb mért értékek adódtak.
A mogyoródi Groupama Tanpálya idén is remek körülményeket adott a már szokásos, a nonstopgumi.hu csapatával közös gumitesztünkhöz: 13 gumigarnitúra mérkőzött, a nyáriról ismét kiderült, hogy rossz megoldás télre (Fotók: Lázár Péter)
Sokáig volt rendőrségi Ford Focusokkal és 195/65 R15 mérettel dolgoztunk, az átlag magyar családi autó sajnos még nem jutott az előző generációs Skoda Octavia szintjére sem, de már néhány éve velük tesztelünk, 205/55 R16 méretben
Nyilván nem tudunk, igazából nem is kívánunk felérni a nagy csapatokkal, hetek alatt, az északi sarkkör közelében készített tesztekhez, de amit tudunk megteszünk a hazai körülmények, azaz pontosan olyan körülmények között, amiben itthon autózunk, ezért is hívjuk tesztünket valóságtesztnek. Mindössze egyetlen éjszaka és két Skoda Octavia, na meg a nonstopgumi szerelői és a Tanpálya két instruktora segítségével. Fékutat száraz és nedves aszfalton 60 km/óráról, a jeges útfelületet modellező műgyantán 40 km/óráról mérünk, míg a kapaszkodóképesség vizsgálatára a Tanpálya emelkedős pályáján, szintén műgyantán azt nézzük meg, hogy adott pontról indulva az egyes abroncsokkal mennyi idő alatt tudható le az első 30 méter. Az előbbi négy versenyszám eredménye 20-20%-kal alkotja végső értékelésünket, míg a kopási kép 10%-ot, az utastérben mért zajszint és a kigurulás, azaz a gördülési ellenállás (a fogyasztás befolyásolása) 5-5%-ot kap tőlünk, de ezen persze mindenki módosíthat. Minden mérést ötször végzünk, majd a szélső értékek nélküli átlagokkal számolunk, és persze nem colstokkal, hanem 10 Hz-es GPS-es versenyszámítógépekkel. A 13 garnitúrával tehát csaknem 200 vészfékezést hajtottunk végre, de elárulom: nem csak egy használt télit vizsgáltunk meg, az viszont egy következő cikk témája lesz.
Amíg az egyik Octaviával mérünk, a másik új abroncsokat kap a nonstopgumi helyszíni szerelőitől
Csaknem 200 vészfékezést kellett végrehajtani a tesztelt 13 garnitúrával
Mindez a teszten azt az élményt szülte, hogy a kínai Triangle téli gumija bizony jobban szerepelt, mint a Michelin Alpin 6, s ezt az autóban is lehetett érezni, főként műgyantán. Hogy hosszú távon, 1-2 év múlva milyenek lesznek, az már más kérdés, az abroncsonként mintegy 10 kilométeres, ám 15 vészfékezést tartalmazó teszt során ezúttal egyik új gumi sem mutatott komoly elváltozást, a használtak sem amortizálódtak vészesen, ez a kopási kép pontszámokból is látható. Kigurulás, azaz a fogyasztás befolyásolása szempontjából nyilván az a jó, ha minél többet "megy el" az adott gumival az abroncs, 15 km/óráról, nagyon enyhe, konstans emelkedőn néztük ezt a versenyszámot, amiben két négyévszakos abroncs került az élre, míg az utastérben mért zajszint kapcsán a puhább anyagú téli gumik tudtak brillírozni.
Alább mutatjuk, hogy milyen fékutak adódtak a különböző útfelületeken
Míg aszfalton még "csak" 3,2-3,3 méter többletet mutatott a nyári gumi a legjobbhoz mérten, a vizes műgyantán már 58,6 métereset, magyarán azzal több mint négyszeres távra volt szükség a megálláshoz. Ahol a győztes Bridgestone téli gumival már álltunk, ott a használt nyárival még szinte alig apadt sebességgel robogtunk, s ha előttünk fékezett volna az előbbi gumival szerelt autó, akkor gyakorlatilag fékhatás nélkül szaladtunk volna bele.
Száraz aszfalton még nincsenek drasztikus különbségek, mégis egy miniautónyi hosszkülönbség adódik az egyes abroncsok fékútjai között
Számít a hőmérséklet, így még a száraz aszfalt is meglepetést okozhat!
Az elmúlt években is tapasztaltuk, most is, az útfelület nedvessége csupán az egyik változó a tapadás kapcsán. Nyilván perdöntő a gumiabroncs fajtája, de az aktuális hőmérséklet is. Olyannyira, hogy már 1-2 Celsius foknyi különbség is érezhető lehet a tapadás kapcsán. Különösen igaz ez fagypont alatt, pláne hóban, de bizony normál aszfalton és fagypont felett is. Tesztünket 4 Celsius fokos levegőhőmérséklet, 2-2,5 fokos aszfalt mellett kezdtük, az idő először hűlni, majd a felhősödés miatt melegedni kezdett, az pedig állandó volt, hogy a föld alatti tartályból locsolt aszfalt melegebb lett a rá eső víztől, mint a száraz. Ezért most is az a szokatlan helyzet állt elő, hogy a melegebb, de vizes aszfalt rövidebb fékutat adott, mint a száraz, de hűvösebb. Furcsa, de hasznos tapasztalat:nem csak a csapadéktól, a hőmérséklet változásától is nőhet a fékút, csökkenhet a tapadás, ezzel bizony érdemes számolni! Ahogyan persze azzal is, hogy mit tud a saját gumiabroncsunk.
A száraz felületnél jobb tapadást biztosított a kevésbé hideg, de vizes aszfalt, télen tehát mindkettő óvatosságot igényel
Ahogyan a Tanpálya instruktorai mondják: "a műgyanta nem hazudik" nyári gumival 40 km/óráról is alig lehetett rajta megállni, többször teljesen lecsúsztunk a 80 méteres pályáról is
A használt nyári gumi csaknem négyszer akkora fékutat adott, mint a legjobb télik
Nem csak fékeztünk, kapaszkodtunk is a nedves műgyantán, a nyári gumi itt is elvérzett, a négyévszakosak gyengén szerepeltek
Üzemanyag-hatékonyság | Tapadás nedves úton | Gördülési zaj [dB] | Ár (205/55 R16) | |
Barum Polaris 5 | C | C | 72 | 24 118 Ft |
Barum Quartaris 5 (négyévszakos) | C | C | 72 | 23 393 Ft |
Bridgestone Blizzak LM005 | C | A | 71 | 39 494 Ft |
Continental WinterContact TS 870 | C | B | 70 | 39 272 Ft |
Hankook Winter i*Cept RS2 W452 | E | B | 72 | 27 110 Ft |
Kleber Krisalp HP3 | E | B | 69 | 25 740 Ft |
Michelin Alpin 6 | C | B | 69 | 38 209 Ft |
Michelin CrossClimate 2 (négyévszakos) | C | B | 69 | 34 274 Ft |
Pirelli Winter Snowcontrol Serie 3 | E | B | 72 | 26 900 Ft |
Triangle SeasonX TA01 (négyévszakos) | E | C | 72 | 17 700 Ft |
Triangle Winter X TW401 | C | C | 72 | 17 500 Ft |
Ha téli gumit keresünk, a fenti sorrend szerinti választást ajánljuk. Akinek kevésbé fontos a havas-jeges (műgyantán vizsgált) teljesítmény, alább módosíthat a súlyozáson
Hosszas kutatás után kiválasztottam az LM005-öt. Vásárlás előtt még egyszer utána olvastam és a tyrereview.com oldalon valaki azt írta, hogy neki, és egy bizonyos német fórumon (motor-talk.de) többeknek is pár hónap és kb. 4000 km után darabok törtek le a futófelületről. Fotó is volt róla. Így dőlt az egész koncepcióm, ilyen problémát ugyanis már egyszer tapasztaltam más gyártónál és bár ott korrekt módon kezelték a dolgot, nem lenen jó megint ilyesmi miatt idegeskedni.
Így lett TS870 amelyről viszont alig találtam teszt infót.
Mivel az Autónavigátor tesztjeit értékesnek találom, örülök, hogy a TS870-et jó helyen látom!
Ez a teszt egyébként megerősíti azt amit, sok külföldi tesztből sikerült leszűrnöm nagy vonalakban:
1. az LM005 egy tényleg jó gumi
2. a TS870 jó nedves aszfalton – nekem ez lett mostanra a fő szempont, tekintve, hogy tavaly 2 napon esett hó összesen
3. a Kléber Krisalp (ami volt már nekem, de még az első HP széria, és nagyon szerettem) továbbra is egy jó gumi, mérsékelt áron, de még a külföldi tesztek szerint is majdnem az Alpin6 tudásával (száraz úton gyengébb csak)