Miért hoztuk el ismét tesztre a Mazda CX-30-at, ha nem változott semmi? Hát pontosan azért, hogy jelezzük, még mindig érdemes az autóvásárlás előtt állóknak felvenni a választási listájukra egy lehetőségként. Na, meg azért túlzás azt állítani, hogy nem változott semmi. Új felszereltségi szint jelent meg a palettán, valamint szűkült a motorkínálat.
Mielőtt erre rátérnék egy gyors ismétlés. A CX-30 egy alsó-középkategóriás crossover, vagy, ha tetszik SUV, szóval egy olyan személyautó, ami terepjárós stílusjegyekkel bír. Nevezhetjük megemelt Mazda3-asnak is. Majdnem 4,4 méter hosszú, másfél méter magas és 1,8 méter széles, miközben a tengelytávolsága 2,65 méter. Szóval klasszikus kompakt, ennek megfelelő méretű utastérrel. Elöl bőséges a helykínálat, hátul pedig elférnek felnőttek is, de inkább gyerekek számára optimális. Mindez a 422 literes csomagtérrel itthon ideális családi autónak számít.
Bent a sok sötét felületet a barna burkolatokkal oldják, szépek a formák, nincsenek unalmas téglalapok, mert az infotainment kijelzője nem hivalkodó és körvonalaiba vitte kegy kis fantáziát. A tekerőgombbal nagyon egyszerűen kezelhető, ahogy a középkonzolon a fizikai gombos klímaberendezés is. A kardánalagúton valódi választókarral lehet az automatizált sebességváltót kezelni, igaz itt sokak által nem kedvelt zongoralakk burkolatot is alkalmaztak. A kormánykerék tökéletes, nagyon kellemes a fogása, karimavastagsága, a multifunkciós gombok is egyértelműek. Az első ülések comb és deréktájon is jól tartanak, hosszabb utakra is kényelmesek.
Fekszik is a hajtásláncnak a hosszabb autózás, mert a 2,5 literes, szívó benzinmotor a sima városi rohangálásban iszákossá válhat. A fentebb belengetett változás itt tapasztalható, mármint a motorpalettán. Eltűnt a négyhengeres kétliteres Skyactiv-G a kétféle teljesítményszinttel. Maradt a szintén kétliteres Skyactiv-X, valamint a tesztautóban is dolgozó 2,5 literes. Amelynek járáskultúrája csodás és ebben a lágy hibrid rendszer is segít, mert azért a Mazda is halad a korral. Összesen 140 lóerőt tud, ami tökéletesen elég a normális közlekedéshez, kellőképp rugalmas, a 238 Nm-nyi nyomatk 3300-as fordulatnál érkezik, ami szokatlan lehet a turbós motorokhoz szokott sofőröknek, de számomra felüdülés a szívó négyhengeres egyenletesen felépülő ereje. Az üresen kicsit több, mint 1,4 tonnás autó tesztfogyasztása 8,2 liter lett vegyes használatban, ami egy ekkora motortól elfogadható, és hosszabb, akár autópályás utakon, egyenletes járással még csökkenthető is.
Természetesen futóművet hangolni sem felejtettek el a Mazdánál. Alapvetően sportos, feszes a CX-30, tűpontos kormányzással, és ez akkor is jól jön szerintem, ha a 140 lóerővel és automatikus váltóval nem kanyarvadászatra indul a sofőr. Ugyanis a stabil kanyartulajdonságok megnyugtató biztonságérzetet adnak, igaz hepehupás hazai utakat is ugyanolyan pontosan megérzik az utasok. Végső soron a CX-30 egy nagyon szerethető autó, és egyre inkább azzá válik a mértéktelen digitalizáció és a karaktergyilkos, erőltetett villanyosítás korszakában. Mindezt alapáron körülbelül 11,4 millió forintért, csúcsfelszereltséggel pedig - minden manapság elvárható vezetősegéddel és kényelmi berendezéssel - 13,85 millió forintért.
Árak
Tesztmodell alapára
11 389 900 Ft (2025.09.30.)
Tesztautó ára
13 884 400 Ft (2025.09.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
238 Nm 3300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú automatikus
Nyomaték:
238 Nm 3300 1/min-nél
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,2 l/100km