A sérült szélvédőket és autóüvegeket eddig csak más üvegtermékek gyártásához tudták újra felhasználni
Egyszerre érdekes és hasznos kÃsérletet folytat az Audi, ugyanis az autóüveg zárt anyagkörforgásának létrehozásán fáradoznak a partnercégeik segÃtségével. A terv, hogy minél több nyersanyagot tudjanak visszaforgatni a gyártásba, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét, ezáltal a környezet terhelését. Persze Ãgy az Audi is takarékoskodni tud, szóval ez egy mindenki számára nyerÅ‘ projekt.
Az Audi most azzal kÃsérletezik, hogy az új autókhoz is használható üveget lehessen előállÃtani a sérült darabok újrahasznosÃtásával
A kiselejtezett autóablakok, illetve panoráma napfénytetÅ‘k nagy részét egyébként italosüvegekké vagy szigetelÅ‘anyagokká alakÃtják. Viszont, ha ez a projekt sikerrel jár, akkor akár 30 százalékkal is csökkenthetÅ‘ az üveggyártásból származó szén-dioxid kibocsátás. A sérült üvegeket a márkaszervizekbÅ‘l szerzik be, de mielÅ‘tt felaprÃtanák, minden más anyagot kivonnak belÅ‘lük. Például a PVB (polivinil-butirál) műanyagrétegeket, szegélyeket, fémeket és vezetékeket, magyarán a fűtÅ‘szálakat és antennakábeleket. Az eltávolÃtási folyamatot mágnesek, szÃnesfém-szeparátorok, extrakciós egységek és elektro-optikai válogatóegységek segÃtségével végzik. A porrázúzás után aztán megolvasztják az újrahasznosÃtott üveget, de egyelÅ‘re még jelentÅ‘s mennyiségű kvarchomokot, nátrium-karbonátot és krétát kell hozzákeverni, tehát az üveggyártás alapvetÅ‘ összetevÅ‘it, hogy megfelelÅ‘ minÅ‘ségű új üveg keletkezzen. Persze az újrahasznosÃtott üveg aránya Ãgy is 30-50 százalék a kohóból kikerülÅ‘ táblaüvegekben.
Az Audinál már 2017 óta újrahasznosÃtják például az alumÃniumhulladékot
Ha minden a tervek szerint halad, akkor a következÅ‘ három évben 30 ezer tonna hulladéküvegbÅ‘l lehet újra autóüveg, és a Q4 e-tron lehet az elsÅ‘ Audi, amelynek ablakai újrahasznosÃtott üvegbÅ‘l készülnek.
A Q4 e-tron kap majd elÅ‘ször újrahasznosÃtott üvegfelületeket