25 éves az ABC! De nem a betűrendről beszélünk!

A C 215 gyári kódnevű Mercedes nem csak megjelenésében, technikájában is innovatív volt

Letisztult, karakteres formaterv, bivalyerős motorok, és innovatív technológiai megoldások. Röviden így lehetne összefoglalni a Mercedes 1999-ben bemutatott autóját, amely akkoriban a legerősebb kupé is lehetett az AMG modellek között.

Habár a szóban forgó CL kupé debütálására 1999-ben került sor a Genfi Autószalonon, mégsem ez volt az első Mercedes-Benz modell, ami a nevet viselte. Ugyanis 1996-tól már ezen a néven futott az akkori aktuális S-osztály kupéja (tehát a W 140-esnek a C 140-ese). A C 215 kódnéven érkező új CL pedig a W 220-as S-osztályon alapult, és az utolsó autók között volt, amelyet a legendás formatervező, Bruno Sacco rajzolt a Mercedes számára, és ő maga is úgy nyilatkozott, hogy az egyik legjobban sikerült modellje. Az elődhöz képest jóval kerekdedebb formatervet alkotott. Az új generáció 7,2 centivel rövidebb, 5,5 centivel keskenyebb, és 5,4 centiméterrel alacsonyabb lett elődjénél, ennek ellenére még mindig méretes jármű maradt, hiszen a hossza 7 milliméter híján 5 méter volt, a tengelytávja pedig 2,89 méter. Szóval a belső térkínálata az S-osztály limuzin utasterének méreteivel vetekedett.
Hirdetés
Luxusautóról lévén szó, 25 éve az alapfelszereltség részeként szinte mindenhová bőrburkolat került, a Mercedes állítása szerint csak az ajtókon található kartámaszba rengeteg munkaórát öltek bele, hogy azok kialakítása tökéletes legyen. A műszerfalon elképesztő mennyiségű fa díszítőelemet alkalmaztak, de nagy újdonságnak számított a leheletvékony, gránitból kialakított díszburkolatok használata is, amennyiben a vásárló tetszését nem nyerte el a fa. Emellett már 25 éve olyan rendszerek segítették a sofőrt, mint az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, az adaptív sebességtartó, vagy éppen a kulcsnélküli indítás. A legnagyobb újdonságnak azonban az ABC rendszer (Active Body Control) számított, amely elképesztő stabilitást adott az autónak. Lényegében a karosszéria mozgásait, főleg dőlését megakadályozó rendszerről van szó, amelyet 200 bar nyomással működő hidraulika, illetve nagy teljesítményű (értsd: gyors) szenzorok alkotnak. Alkalmazásával jóval kellemesebb érzés "bedobni" a gépet nagy tempóval a kanyarokba, szóval a CL sportautós karakterét is elmélyítették. Persze akadt még klasszikus menetstabilizáló, kipörgésgátló, blokkolásgátló és fékrásegítő is, lévén a korszak egyik legbiztonságosabb autójának is szánták.
Hirdetés
Motorfronton sem szerénykedtek, hiszen kiviteltől függően V8-as vagy V12-es erőforrás került a motortérbe. Előbbinél a belépő szintet egy 306, míg utóbbinál egy 367 lovas jelentette, az AMG modellek viszont ennél jóval erősebbek voltak. A CL 55 AMG már 360 pacival gördült le a gyártósorról, míg a CL 63 a tizenkét hengeres motorral 444 lóerőt adott. Az abszolút csúcsot a CL 65 jelentette ugyancsak V12-es motorral: ez 612 lóerővel és 1000 newtonméteres forgatónyomatékkal bírt, ezzel akkoriban a legerősebb AMG kupénak számított. Igazi sikersztoriként vonult be a Mercedes történelemkönyveibe a C 215-ös CL, hiszen 2006-ig közel 48 ezret értékesítettek belőle, ennek több mint a kétharmadát, 32 ezret a CL 500-ból adtak el. Sőt, nem csak a közúton, hanem a versenypályákon is tiszteletét tette a modell, hiszen a 2000-es idényben Formula-1 hivatalos biztonsági autójaként futott a mezőny előtt egy átalakított CL 55 AMG, amelyből később különleges, limitált széria is készült mindössze 55 darabos példányszámban: stílszerűen az F1 Limited Edition nevet kapta. Ráadásul ez volt az első utcai autó, ami szériában belső hűtésű kerámia féktárcsákat kapott.
Hirdetés
Aki esetleg rákívánt a modellre a kis jubileumi megemlékezés után, találhat is egy tucatnyit a Használtautó.hu felületén. Körülbelül kétmillió forintról indulnak az árak, de egy igazán jó állapotú példányért legalább a dupláját ki kell csengetni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?