Ezt tudja a friss, négyhengeres Lexus UX hibrid!

Nem látod, csak érzed a Lexus UX változásait

Frissült a Lexus városi crossovere, ám hiába keresed a külsején a változásokat, ugyanis a lemezek alatt találod a lényeget. Kipróbáltuk, hogy mit tud az erősebb és takarékosabb UX.

Na jó, valójában a friss Lexus UX külsején is észrevehető némi változás, feltéve, ha palettán megjelenő új színben pompázva látod. Ez a Sonic Copper fantázianévre hallgat és magyarul a vörösrézre utal. Viszont a fényszórók, a hűtőmaszk, a lökhárítók nem változtak, hiszen ez nem az a fajta frissítés volt és valójában nincs is rá szüksége a modellnek, mert még mindig látványos, tökéletesen illeszkedik a márka arculatába. Ám a korral haladni kell. Ezért megkapta az ötödik generációs hibrid rendszert és a 300h modellnév sem véletlen. Ugyebár a 250-est váltja le, tehát nem szükséges túlmagyarázni, hogy a 300-as jelölés azt jelenti: erősebb lett. De nem kellett megnövelni ehhez a motor méretét, csupán a hibrid hajtáslánc elektromos komponensének fejlesztésével érték el a mérnökök az izmosodást. Az ötödik generációs hibrid rendszer alapja továbbra is a négyhengeres, kétliteres, szívó benzinmotor, amely manapság is az egyik legjobb termikus hatásfokú belső égésű motor. Ráadásul direkt emeltem ki a címben, hogy négyhengeres motort kap a UX, mert házon belül így licitál rá az új LBX-re, amelyet csak háromhengeres benzinmotorral kínálnak.
Hirdetés
Szóval a négy henger maradt, de a 250h nikkel metál-hidrid (NiMH) akkumulátorát modernebb, nagyobb feszültségű, jobb hatásfokú lítium-ion akkumulátorra cserélték a 300h-ban. Az új akkutechnológia egyben a menetkész tömeget is csökkenti. Az eddig különálló egységként beépített invertert pedig a villanymotorral integrálták. A két módosítás együtt a maximális motorteljesítmény 8 százalékos növekedését hozta tehát a korábbi 184 lóerőből 199 lett. Az E-Four összkerékhajtással felszerelt modellváltozatokban hátul vadonatúj, állandó mágneses villanymotor váltja a korábbi indukciós motort. Ez több mint ötször nagyobb teljesítményt (5,3 helyett 30 kW) és csaknem dupla annyi forgatónyomatékot (55 helyett 84 Nm) eredményez. Ennek köszönhető a közvetlenebb gázreakció, emellett a hátsó tengelyre jutó, nagyobb nyomaték révén javítja a menetstabilitást, illetve a generátorként is szolgáló villanymotor lassításkor hatékonyabban képes visszanyerni a felszabaduló mozgási energiát.
Hirdetés
A megnövelt elektromos teljesítmény jóvoltából szélesebb tartományban tehermentesíthető a benzinmotor, így csökken a fogyasztás. Akár 115 km/óra sebességnél is működhet csak villanymotorral az autó, összességében tehát fél literrel kevesebbet ihat a 300h, mint elődje, a WLTP szerinti 100 kilométeres mérés szerint. A menetpróbán ennek ellenőrzésére nem volt lehetőség, ez majd egy részletes tesztben derülhet ki, viszont a futómű módosítását már egyértelműen éreztük. A fékerő pontosabb elosztásával, kerekenkénti szabályozásával mérsékelték az oldaldőlési, hajlamot, ráadásul egyenletesebben adagolható a fék. A hűtőradiátor, valamint a hátsó tűzfal extra merevítése ugyancsak hozzájárul a kiszámíthatóbb viselkedéshez, a menetstabilizáló rendszer pedig a nyomaték tengelyek közötti elosztásával orvosolja a pillanatnyi alul- és túlkormányzottságot. Még nagyobb élményt kínál az F SPORT modell, amelyhez adaptív lengéscsillapítók járnak, testre szabható beállításokkal. Ezzel már kimondottan élvezetes a kanyarokban tekeregni az autóval, pedig nem is ez az igazi erénye, hanem az a csodás prémiumérzet, amit elhozott a kompakt kategóriába.
Hirdetés
Csendes, hiszen az A-oszlopok alatt, valamint a padlólemeznél alkalmazott extra hangszigetelés, valamint a műszerfal és a hátsó kerékdob speciális rezgéscsillapító bevonata együtt 1,7 dB-lel csökkentették a belső zajszintet. Kitűnő az anyaghasználat és az összeszerelési minőség. Az infotainment rendszer érintőképernyője 8 vagy 12,3 colos lehet, mindkettő gyorsabb processzort kapott, és közvetlenebbül reagál az érintésre. A nagy felbontású grafika a külső fényviszonyoktól függetlenül jó leolvashatóságot biztosít. A hangvezérlő rendszer a korábbinál pontosabban érti a természetes ritmusú beszédet, képes különbséget tenni a vezetőtől és az első utastól kapott parancsok között, valamint kiszűri a háttérzajt, így használatához nem szükséges leállítani a zenelejátszást. Alapfelszerelés a felhő alapú (online) navigációs funkció, amely valós idejű forgalmi és útinformációkat is biztosít; a nagyobb érintőképernyőhöz tartozó, integrált navigációs rendszer mobil adatkapcsolat nélkül is működik. Az okostelefon-integrációhoz immár nem szükséges vezetékes kapcsolat; illetve számos fedélzeti rendszer a Lexus Link okostelefonos alkalmazásból vezérelhető, bizonyos paraméterek ellenőrizhetők. Fontos újdonság a 2024-es modellévben a digitális kulcs: az opciós rendszer a felhasználó okostelefonját észlelve és azonosítva oldja a központi zárat, és engedélyezi a hajtáslánc indítását. A digitális kulcs akár öt felhasználóval megosztható, anélkül, hogy a tulajdonos a helyszínen lenne, ami akkor hasznos, ha többen használják az autót. Érdemes megemlíteni, hogy bővült a Lexus Safety System+ biztonsági csomag tudása, a már ismert funkciókon túl számos új rendszer jelent meg. Kis sebességű haladásnál a proaktív menetasszisztens kamera segítségével azonosítja a hirtelen felbukkanó akadályokat, és fékezéssel kerüli el az ütközést. Újdonság, hogy amennyiben a nagy sebességgel haladó UX-hoz hátulról olyan sebességkülönbséggel közeledik egy jármű, ami ütközési kockázatot jelent, automatikusan működésbe lépnek a Lexus vészvillogói. A biztonságos kiszállást támogató rendszer pedig hátulról közeledő kerékpáros vagy gépjármű esetén fényjelzéssel figyelmezteti az utasokat, hogy veszélyes kiszállni. A kilincs meghúzásakor hangjelzés nyomatékosítja a riasztást. Végül arról sem szabad megfeledkezni, hogy a tisztán villanyhajtású UX 300e modellt sem hagyták változatlanul. Az akkumulátor 10-ről 80 százalékra történő töltéséhez szükséges idő (egyenáramú gyorstöltés esetén) a korábbi 80 percről 60 percre (-25%) csökkent. Ez kiegészíti azt a 2023-as modellévi fejlesztést, amelynek eredményeként az elektromos hatótávolság 40 százalékkal megnőtt, köszönhetően többek között a nagyobb, 72,8 kWh-ás akkumulátornak. A legfrissebb UX már itthon is megvásárolható, most kedvezménnyel 12 990 000 forint az alapára fronthajtással. Az összkerékhajtás 1,5 millió forintért rendelhető, de csak az alapszint felett eggyel nyílik meg ez az opció.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?