Stagnált az európai újautó-piac 2024-ben!
Ha csak kicsivel is, de több autót adtak el tavaly, mint két évvel ezelőtt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Közzétette az ACEA a tavaly decemberi adatokat az európai újautó-piacra vonatkozóan. Összességében több autó kelt el, de a legnagyobb országok közül csak egy zárta pluszban 2024-et.
Közel 10,6 millió új autó kapott rendszámot 2024-ben az Európai Unióban, vagyis 0,8 százalékkal több, mint két évvel ezelőtt - derült ki az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) összesítéséből. A négy legjelentősebb ország közül háromban; Franciaországban (-3,2%), Németországban (-1%), és Olaszországban (-0,5%) csökkentek az eladások. Ezzel szemben Spanyolországból 7,1 százalékos növekedést jelentettek, de a legnagyobb húzóereje Lengyelországnak volt 16,1 százalékos növekedéssel.


Azt mindig érdemes megjegyezni hogy ez a „stagnálás” ez úgy jön ki hogy az egyes tagállami piacok össze vissza ugrálnak, és amit uniós szinten kijelenthetünk, az egyáltalán nem igaz mondjuk az épp brutálisan villamosodó belga, a korábbi támogatásokat levesztő és azok visszavezetésére (és eg új kormányra) váró német vagy épp a magyar piacra.
Persze összeséségben ez jön ki a számok alapján, csak sok minden bújik meg a részletek alatt. Pl hogy növekedés ide vagy oda, a belgák négyszer annyi új autót vásároltak mint mi (hasonló lakosság mellett), szóval ott az új autó a mindennapi élet része („Brüsszelben autókat orsztogatnak”, de ez msot nem vicc, mert a többség cégautóként kapja a BMW-jét, ja igen utóbbi a piacvezető márka(!!!)).
A német piacról elgé sokat értekeztek, ott szerintem minden a választásoktól függ, ha a CDU kap egy stabil megbízást akkor szerintem szép számpkat látunk majd a második félévtől.
Van még egy nagy torzítás: a BYD számai nem jelennek meg, ami egyre nagyobb torzítás mert a kínai márka eladásai túllépnek a statisztikai hibahatáron több országban is.
De ez le is van írva, bár tény, hogy nem részleteztünk minden országot, de a legnagyobb pozitív és a nagyobb negatív irányú kilengések le vannak írva. A stagnálást pedig nem érdemes idézőjelbe tenni, hiszen a +0,8 százalékos növekedés lényegében stagnálás, ha megkérdezel komoly közgazdasági ismeretekkel rendelkező szakembereket.
Ez tény: Az Európai Unió teljes autópiaca stagnált.
Nem írom le újra mert körbe járnánk, de az EU teljes autópiaca 27 teljesen különböző piac, saját importőrökkel, saját szabályokkal (amelyek néha még régiónkánt is eltérnek).
Szóval amikor azt írjátok hogy a „piac stagnál” ez pont nem igaz egy sor országra.
Ez a szép az EU-ban hogy a sok különböző piaci kiegészíti egymást, és a gyártóknak sem rossz, hogy nem kell durva fluktuációkkal küzdenie. Ahogy az előző pár év túlkereslete sem volt jó senkinek: a gyártók nem tudtak eleget gyártani a vevők meg elvesztették a tárgyalási pozíciójukat és drágábban kellett bevásárolniuk.
Igen, ahogy mondod az Európai Unió 27 tagállamból áll és ezeket összeszámolva, egységesen, az EU teljes autópiaca stagnál és leírtuk a negatív és pozitív irányban kiemelkedőket is.
Összeszámolva a 27 tagállam autópiacának számait, kiderül, hogy ennek a 27 tagállamnak a szövetségéből kialakuló együttes piac stagnál. Ez továbbra is tény.
Ha növekedés lenne, akkor több tagállamban kellene növekedésnek lennie, ha recesszió lenne, akkor több tagállamban esnének a számok.