Küszöbön a dízelhiány, mutatjuk mire jutottak az elemzők!

Az orosz gázolaj nélkül komoly bajba kerülhet Európa: elkerülhető még a válság?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A háború előtt is problémák voltak a gázolajkínálattal, ám az orosz-ukrán konfliktus miatt most az orosz üzemanyag is kiesni látszik a képletből. Nyugat-Európa már most is érzi a helyzet hatását, összefoglaltuk, hogy mire számítanak az elemzők.

Még mindig érkezik orosz eredetű gázolaj Európába, ám egyre kevesebb: a BP 2020-as adatait alapul véve néhány éve Európa olajimportjának 29 százalékát Oroszország adta. A Portfolio.hu cikke szerint a gázolajkínálat már a háború előtt is szűkös volt, hiszen hiába apad az új dízel személyautók eladása, a teherszállítással együtt a teljes közúti üzemanyag-értékesítés több mint 70 százalékát adta a gázolaj 2019-ben. Ha kiesik az orosz kőolajimport, akkor nagyjából napi 760 ezer hordónyi gázolajat kellene európai finomítókból vagy máshonnan megvásárolva pótolni az FGE energetikai tanácsadó cég szerint, ezt viszont csakis a jelenleginél jóval drágábban lehetne megoldani.

Bár EU-s szinten szabályzott tilalomról még nincs szó, a hajózási társaságok, a bankok és a vevők önkéntesen bojkottálják az orosz eredetű üzemanyagot, ami már jelenleg is az orosz olajtermelés visszaeséséhez vezet.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) adatai szerint az európai gázolajtartalék körülbelül 40 napig lenne elég a jelenlegi kereslet mellett, ha a régió egyetlen hordónyit sem termelne vagy importálna, ami egyáltalán nem megnyugtató. A gázolajhiány ugyanis nem csak a dízelautók papírnehezékké avanzsálását jelentené, hanem a teljes teherfuvarozás leállását, azaz üres polcokat a boltokban. Jobb esetben az üzemanyagok ára csak még radikálisabb emelkedésnek indul, ami végül üres polcok helyett "csak" ijesztő árcédulákat eredményezhet. A hatások Európában már látványosak, de a hazai nagykereskedelmi árak is árulkodóak. A gázolaj ára jelentősen beelőzte a benzint, ilyenre a Portfolio.hu 2005 óta vezetett adatbázisa szerint még sohasem volt példa, adataik szerint 2005 óta átlagosan 10,7 százalékkal olcsóbb volt a gázolaj a benzinnél Európában. Tovább ront a helyzeten, hogy nem csak Európában, hanem világszerte átlag alatt állnak a nyersolaj és gázolajkészletek, ami magára a kőolajpiacra is visszahat, úgynevezett spirálhatást eredményezve:

ha drágább a gázolaj, akkor drágul az olajkitermelés, amitől drágul a gázolaj, és így tovább.

Ha ennél részletesebben is érdekel a téma, a Portfolio.hu vonatkozó elemzésében rengeteg további részlet kerül bővebb kifejtésre, annyi viszont biztos, hogy minden esély megvan a következő olajválság beköszöntésére. Ennek ellenére teljes kétségbeesésre és pánikvásárlásra semmi ok, egyelőre nagyjából stabil a helyzet, így a kereslet növelése csak tovább rontja a helyzetet. Hogy a felesleges ijedezésen túl mi, hétköznapi emberek mit tehetünk a válság elkerülése érdekében, azt már nálunk is olvashattátok, amikor a Nemzetközi Energiaügynökség vonatkozó 10 pontját boncolgattuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?