B-oszlop nincs, hely van. Ford B-MAX bemutató

Kipróbáltuk: Ford B-MAX 1.0 EcoBoost és 1.6 TDCi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Miniegyterűt dobott piacra a Ford. A B-MAX praktikus tolóajtóval ideális autója a kiscsaládnak, az egyliteres EcoBoost motor pedig a maga módján lehengerlő.


Nem volt még családi kisegyterűje a Fordnak, a tavaszi Genfi Autószalonon bemutatott, s most először próbált, a romániai Craiovában gyártott B-MAX bevetésével viszont már nem kevesebb mint négytagú a márka eddig "csak" C-MAX-ot, S-MAX-ot és Galaxyt soroló MPV-flottája. A Fiesta padlólemezére - hagyományos B-oszlop nélkül - épített, a 4 métert épphogy túlszárnyaló B-MAX legkomolyabb ütőkártyája a kétoldali hátsó tolóajtó, de a Focusban már megismert mindössze 1,0 literes, háromhengeres benzines turbómotor is igen vonzóvá teszi a hazai szalonokba hamarosan, szeptemberben meg is érkező buszlimuzint.
A Citroën C3 Picasso, a nemsoká várható Fiat 500L, a Honda Jazz, a Hyundai ix20/Kia Venga páros és az Opel Meriva ellenfele a C-MAX-nál tisztes 32 cm-rel rövidebb, a Fiestánál 11-gyel hosszabb, s 12-vel magasabb. Célközönségét a fiatal, egy-kétgyermekes famíliák és a 60 esztendősnél idősebbek alkotják, olyanok, akik elsősorban városban használják az autót. Akik számára fontos a könnyű manőverezhetőség, a magas üléspozíció, a variálhatóság, valamint, hogy alkalmasint méretesebb tárgyakat pakolhassanak bele, de utazni is elég tágas és kényelmes legyen. Negyven százalékuk nagyobb autóból fog átülni - a Ford várakozásai szerint.
Ford B-MAX - méretek
Hosszúság (mm)4077
Szélesség (mm)1751
Magasság (mm)1604
Tengelytáv (mm)2489
Saját tömeg (kg)1275-1310
Csomagtér (l)*304/318-1372/1386

* mankókerékkel/defektjavító készlettel

Miként a Merivának a fordítva nyíló hátsó ajtó, a B-MAX-nak a tolóajtó, még inkább a hagyományos B-oszlop elhagyása a legfőbb marketingfegyvere. Így, hogy nincsen B-, azaz középső tetőoszlop (illetve a gyáriak megfogalmazásában kettő is van az ajtók különleges kialakítása és merevítése okán), több mint 1,5 méteres nyíláson át lehet komfortosan ki/beszállni avagy rámolni, míg a csomagtér alapból (mankókerékkel/defektjavító készlettel) 304/318, üléshajtással 1372/1386 literes. A rakodóperem alacsony, a csomagtér „szája” óriási, az meg hab a tortán, hogy a jobb első ülés támlája is buktatható, s ezáltal 2,35 méteres, síkpadlós tér nyerhető az extrahosszú dolgok szállítására.
A második üléssor sínen nem tologatható, ennél érdekesebb, hogy hátra-szélre ülve bal, valamint jobb karunkat nincs hol pihentetni, de a tolóajtó behúzása is szoknivaló, elsőre nem egyszerű mutatvány. Elöl helyet foglalva az a szokatlan, hogy (ugye B-oszlop híján) a biztonsági övet az ülésbe integrálták – a kétnapos menetpróba során végig automatikusan feljebb-kijjebb kerestük a csatot. Minden más szempontból a B-MAX olyan, mint mondjuk egy Fiesta, csupán magasabban trónolunk benne. A kormány eltalált méretű és vastagságú, a váltó kézre esik, a pedálok szemre kissé jobbra toltak, de vezetés közben ez egyáltalán nem problémás. Az ülés jól formázott, talán – minimálisan - a lapja rövid egy csöppet. Az ajtózseb és a kesztyűtartó jókora, a középkonzol pohártartói olyan mélyen vannak, hogy a beléjük pakolt palackok nem zavarnak például váltás közben.
A dizájn, ahogy kívül is, modern, az anyagminőségről ítélkezni előszériás példányokat vezetve botorság volna. A gyáriak mindenesetre prémiumosként beszéltek a beltérről, de ez az a jelző, amit mindenki, mindig és mindenhol pufogtat, hátha attól többen gondolják ugyanezt, és többen veszik a terméket... Felszereltségtől függően bőrkárpit, króm- és/vagy zongoralakk betétek hivatottak elérni a kívánt hatást - mi nem meglepő módon nem alap-, Ambiente vagy Trend, hanem Titanium X, csúcsellátmányú autókban ültünk. Opciós felszerelések is bőven kerületek a tesztautókba, egyebek mellett 16 colos alufelni, panorámatető, tolatókamera, elöl-hátul parkradar, kulcs nélküli nyitás, stb. Széria amúgy az ESP, a 7 légzsák, a 4 (automata) elektromos ablak, (manuális) klíma a Trend szinttől van. Az automata légkondi felára 50 ezer forint. GPS-alapú segélyhívó és multimédiás csomag (SYNC), 30 km/h-s tempó alatt önfékező városi koccanásgátló (Active City Stop) is szerepel a kínálatban.
Hirdetés
A már most rendelhető, az országba rövidesen meg is érkező B-MAX-okba "természetesen" gyári navigációs rendszer is kérhető, fura, ám a nemzetközi menetpróbán az újságíróknak még be kellett érniük a papíralapú itinerrel. Ennél bosszantóbb volt, hogy a sokat emlegetett, az elektromos kormányszervóval, a stop-starttal és a fékenergia-visszanyeréssel együtt a remek fogyasztási és kibocsátási értékek elérésében is szerepet játszó váltási segéd csakis fölkapcsolásra buzdított, ha "rá" hallgatunk, tán vissza is gurulunk az emelkedőkön.
Ford B-MAX - műszaki alapadatok
Teljesítmény (LE/p)Nyomaték (Nm/p)Gyorsulás (0-100 km/h, mp)Vegyes fogyasztás (l/100 km)CO2 -kibocsátás (g/km)
1.0 EcoBoost100/6000170/1400-400013,24,9 (5,1)*114 (119)*
1.0 EcoBoost120/6000200/1400-450011,24,9114
1.4 Duratec90/5750125/400013,86,0139
1.6 Ti-VCT**105/6300150/420012,16,4149
1.5 TDCi75/3750185/170016,54,1109
1.6 TDCi95/3800215/175013,94,0104

* zárójelben a stop-start rendszer nélküli változat értékei
** 6 fokozatú Powershift automata váltóval. A többi mind 5 fokozatú kézi

Mert jók a motorok, de azért csak nem kéne 40-nel ötödikben hegynek felfelé fuldokolni... Az erősebbik, 120 lovas EcoBoost benzinest és az 1.6-os dízelt vezethettük - előbbi tetszett jobban. Sokkal jobban. Hogy háromhengeres, mindössze 999 cm3-es kis blokkról van szó, csak durva terhelésnél derül ki, ilyenkor mókás Wartburg-hangja van. Persze rendesen elszigetelve. Különben minimális a vibráció, a 120 lóerő és a - túltöltéssel - 200 Nm nyomaték pedig dízeles vezethetőséget ad. Amikor odafigyeltünk rá, 6 liter alatt evett, autópályán pedig 7 körül fogyasztott. A gyár által ígért 5 liter alatti adat nyilván meseszerű - ne feledjük, a B-MAX 1,3 tonnás, van minek a mozgatására elégetni az energiát.
Az 1.6 TDCi csúcsdízel alacsony fordulaton eléggé haldokolt, a turbólyukból kievickélve aztán lelkesen, de - fülre - a benzinesnél hangosabban vitte az autót. A helyenként elég sietős tesztutat 5,6 literes fogyasztással abszolválta. Az új, 1.5 TDCi egyébiránt ebből az egyhatosból lett "butítva" - a 75 lovas kisdízelt ugye nem vezethettük, s a szívó benzineseket sem, pedig a Powershift kétkuplungos automata váltóval szerelt 1.6-osra igazán kíváncsiak lettünk volna. Apropó, váltó: kezdetben csakis 5 fokozatú manuálissal jön a B-MAX, később elképzelhető, hogy egy-egy drágább verzió megkapja a hatost.
Amit még nem tudunk, hogy hány csillagos lett a modell EuroNCAP-töréstesztje, az eredmény kihirdetése a napokban esedékes, a fordosok joggal bíznak az 5 csillagban. Mi meg azt szeretnénk, ha Magyarországon is olyan lenne az úthálózat, mint a németeknél, mert München környékén, tükörsima aszfalton szuper volt vezetni a B-MAX-ot. Kellően feszes hangolású (itthon tehát valószínűleg picit rázós) a futómű, egész direkt a kormány, könnyen és pontosan kapcsolható a váltó, hátul dobfékestül is klassz a fékezhetőség. Dobozforma ide, jelentős magasság oda, a karosszéria oldaldőlése minimális, húzós kanyarokban is ragad az úthoz a kocsi.

Ford B-MAX - árak (Ft)
Ambiente 1.43 990 000
Trend 1.44 360 000
Trend 1.0 (100 LE)4 480 000
Trend 1.5 TDCi4 810 000
Trend 1.6 TDCi5 010 000
Titanium 1.44 610 000
Titanium 1.0 (100 LE)4 730 000
Titanium 1.0 (120 LE)4 980 000
Titanium 1.6 Powershift5 110 000
Titanium 1.5 TDCi5 060 000
Titanium 1.6 TDCi5 260 000
Titanium X 1.0 (120 LE)5 380 000
Titanium X 1.6 TDCi5 660 000


Amint az a táblázatból is kiolvasható, a B-MAX nem olcsó. Az ajánlott EcoBoost benzinmotoros Titanium már az 5 milliós kategória, ugyanakkor a konkurencia sem méri számottevően olcsóbban a maga portékáját. A B-MAX ráadásul prémiumos, legalábbis a gyáriak szerint. Szerintünk meg csak egy korrekt és praktikus autó ötletes megoldásokkal − akinek elég a helykínálata, azaz nincs szüksége a tágasabb C- vagy S-MAX-ra, tán a 7 ülésre, jó boltot csinálhat vele.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 18:25
    Permalink

    Én az előddel mentem hiba nélkül 160E km-t .Úgy ,hogy gyári fékbetétek voltak még rajta és csak
    hivatalos olajcsere ürügyén jártam szervizben.Fusion vegyes átlag fogyasztása ez idő alatt 4,7-5,2
    liter gázolaj volt.Ha legalább ezt hozza a B-Max mindenkinek csak ajánlani tudom !

  • 2017.10.30. at 18:25
    Permalink

    Egyetértek, nagyon magas az ára – legalábbis magyar viszonylatban – és valóban kicsi a 300 literes csomagtér, ennyi még a Fiestáé is van, nem igazán előny ez egy egyterűnél.

Vélemény, hozzászólás?