ESP, guminyomásszenzor, automatikus sebességhatár-betartatás?

Az EU előírná a táblafelismerővel kombinált automata fékrendszert

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Léteznek már olyan autók, amelyek a sebességhatárokat felismerve az engedélyezett legmagasabb tempóra lassítanak, 2022-től az EU állítólag csak ilyeneket engedélyezne.


Egy ideje, egészen pontosan 2014 november óta az ESP és a guminyomásszenzor is kötelező az Európai Unióban forgalomba helyezett autók esetén. Nem ez persze az első biztonsági elem, amit előírnak, 10 évvel korábban, 2004-ben a blokkolásgátlóra (ABS) mondták azt, hogy kötelező. A német Auto Bild értesülése szerint 2022-től pedig a néhány autóban már ma megtalálható, táblafelismerővel és navigációval összekötött önműködő fékrendszert is előírnák. Annak érdekében, hogy a felelőtlen autósok ne lépjék túl a maximálisan engedélyezett sebességet, azaz ne veszélyeztessék saját maguk és mások életét.
Hirdetés

A kalkulációk szerint az abszolút gyorshajtás kizárása 37%-kal csökkentené a balesetek számát, 8%-kal a baleseti halálozást. Ugyanakkor mind az autóvezetők, mind az autógyártók körében heves tiltakozás várható a témában, az ADAC állítólag már fel is szólalt az előírás ellen. Felvetődik továbbá a kérdés: vajon lesznek még 150 lóerőnél erősebb autók, ha ez az előírás bevezetésre kerül?
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Lehet lázongani, de ahogy a technika fejlődik a vége úgy is az lesz minden téren : kapsz egy antennát a s…be, és csak azt és úgy csinálhatod, ahogy valaki felülről azt engedi. Szép új világ !!!!!!! Undormány. ( sci-fi filmekben nem ez van ? )

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Még a kerekeket sem lehet felcserélni kalibrálás után (kerekenkénti nyomás kijelzés a kijelzőn) A jeladó mindig az adott ponthoz van kalibrálva. Nálam is a téli gumik fel lettek rakva, ugyanaz a méretű, és muszáj kalibráltatni. Én olyan beállítást nem találtam, hogy az autó magától felismerné. Sőt, először nem is jól végezték el (elfelejtette, pár kilométer után nem mutatott értéket), vissza kellett mennem újra kalibráltatni, Azóta jó. Az autó Opel astra J. Viszont nagyon kényelmes, én már nem bánom , hogy van benne. Előtte én is azt mondtam, hogy felesleges.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Már a találmány is baromság – ha így igaz, ahogy írva van. Az első előzéses frontális ütközés bizonyítani is fogja, főleg, ha a vétlen is meghal.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    ..ha ez bejön lesz egy új troll sport: rakjunk ki HAMIS 50-ES KRESZ TÁBLÁT AZ M7-ESRE…KAMERÁZZUK LE ÉS FUSSUNK BE A KUKORICÁSBA…:-) JÓ MOKA LESZ !!

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Laikusként már több éve tanulmányozom a biztonságosabb közlekedéssel kapcsolatos beszámolókat, modellezéseket, szakmai anyagokat stb. Ezekből kiderül, hogy nagyon-nagy rizikó ha a járművek között van sebességkülönbség. Ennek növelése hatványozott baleseti kockázatot jelent.
    A légszennyezésnél célszerű szétválasztani a városi és a városon kívüli közlekedést. A városon belüli közlekedés sebességgrafikonja egy hullámvasutat mutat sok 0 km/h-val ami állást takar. Azt mindenki tudja, hogy a legnagyobb energiát egy test mozgásba hozása jelenti. A tempó tartása töredéke energiaigényű. A sok elindulás óriási üzemanyagpazarlással és zajjal is jár, amit nem kompenzál az hogy állandó 50km/h-nál kevesebbet fogyaszt a legtöbb autó, mint 30km/h-nál. Városon kívül egyre nagyobb szerepet kap a légellenállás.
    Amit különösen nehéz számbavenni az egy nagyobb városrész komplex sebességcsökkentése, optimalizálása. Erre modellezéssel lehet válaszokat találni.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    2 fajtanyomás ellenőrző létezik .

    Az olcsóbbik a kipörgésgátló jeladóját figyeli ….a lapos keréknek eltérő fordulatszáma van mint a normál nyomású többi kerekeknek … így kalkulálja hogy ereszt a gumid .

    A másik verzió drágább és jóval fejlettebb a felni belsejében található ebben esetenként ” 10 évente kb” kell cserélni aksit is . Viszont cserébe tud akár kerék hőmérsékletet is mérni pl Audi féle rendszer . Ez a fajta szorul utólagos kalibrációra ha keréknyomás változáslép fel …

    Egyébként meg cseréld CrossClimate-re erre az éghajlatra Magyarországon az tökéletes , és csak akkor kell kalibrálnod mikor már lekopott a gumid és amúgy is cserélnéd 😉

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Mar miert lenne kiszamithatobb? Ha valaki elotted docog 70-nel 90 helyett, mar bukott a dolog.
    Miert lenne kisebb a legszennyezes es a zajszennyezes? Fenti pelda ide is jo, kepzelj el egy dugot, a lassu jarmuvek miatt.
    Emberek eletet sem tudod csak ezzel megmentenk, ahhoz szinten az kell, hogy mindenki azonos tempoban haladjon, kulinben talan meg rosszabb is lehet a helyzet.
    Gondold vegig a gyakorlatban azt, amit leirtal.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Műszaki hiba esetén akkor el sem fog indulni az autó, mert nem fog tudni 70km/h sebességgel menni? Simán előfordulhat olyan eset, hogy az autó járóképes, de nem tud ennyivel menni. Pl ha leszakadt az egyik motortartó bak, vagy a váltóbowden szakadt el, de kettesben alapjáraton még hazacsurogsz 2km-ről.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Waze már régen tudja, hogy az adott szakaszra mennyi a maximálisan megengedett legnagyobb sebesség. 99%-ban helyes adatokat vittek be a rendszerbe (ha esetleg hibás lenne, van esély korrigálni), ezért hihetünk az alkalmazásnak. Azt is be lehet állítani, hogy adott sebesség felett fix sebességnél (tehát +5/10km/h óra túllépés) vagy adott % (5-10%) túllépés esetén szóljon. Nálam +10%-ra van állítva 🙂

    Szóval már most is meg lehetne oldani, ha nagyon akarnánk.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Kár agyalni rajta, hogy hogyan lehet átverni a rendszert, nyilván nem amőbák fogják tervezni, fognak gondolni az ilyen esetekre. A fedélzeti adatrögzítő addigra szerintem elterjedt eszköz lesz és abban van GPS. Nagy eséllyel ez is azt fog használni, ha nem is a méréshez de a kalibráláshoz biztosan.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Vannak automatán kalibrálók (menni kell vele x km-t), de nem tudom, hogyan van műszakilag megoldva, hogy jót mérjen. Lehet, arra alapoz, hogy kerékcserénél úgyis jó a nyomás?

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Pontosabban: egy részük működik az ABS jeleit felhasználva.
    Az enyémben külön érzékelős szelep van. Ennek “előnyei”: drága, de legalább vehetek újat, ha lemerül az elem benne…

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    De igen, csak az ellenőrzés összefügg a kerék átmérőjével. Nem a levegőnyomás nagyságát figyeli, hanem a kerék átmérőjének változását.
    Az ABS érzékelő jeleit felhasználva működik a rendszer, így olcsóbb mint a kerekenkénti szelepes érzékelő.
    Egyébként ezeket az utóbbiakat is programozni kell, így az valóban horror árú minden szempontból.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Remélem minél hamarabb be fogják vezetni, mert:
    – rengeteg ember élete fog megmaradni (az Eu-ban 16000 haltak meg 2016-ban, mert közlekedünk)
    – rengeteg pénzt spórolna az állam (horribilis költsége van a balesetben érintetteknek, Mo-on egy balesetben meghalt statisztikai ember 310 millióba kerül, értelemszerűen egy luxemburgi élete ennél jóval magasabb közgazdaságilag mégha ez hülyén is hangzik)
    – nagymértékben csökkenne a légszennyezés
    – nagymértékben csökkenne a zajszennyezés
    – sokkal kiszámíthatóbb lenne a közlekedés, kevesebben késnének, sokkal nyugodtabban mennének
    – kevesebb szabályozásra lenne szükség, csökkenének a lámpák
    – a sebességkorlátozásokat is lehetne csökkenteni, hiszen a mai gyakorlat az, hogy kiteszek egy 30-ast, hogy 50-nél gyorsabban ne menjenek

    Ja, légyszi ne gyertek, azzal, hogy jogában áll az embernek gyorsan mennie. Jogában az áll, hogy éljen. A közlekedés A-ból B-be történő biztonságos eljutást kell, hogy jelentse, minden további szempont kilométerekkel követi. Ha valaki gyorsabban akar menni (én is szeretnék néha), az menjen de ne a közúton.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    A kalibrálást a kocsi maga csinálja, legalábbis az enyémen. Tényleg minden gumicsere után előjött, de szépen kiadtam a fedkompnak, hogy most kalibrálja újra, és többet nem láttam a hibaüzenetet.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    A guminyomás ellenőrző rendszer is egy nagy baromság, mert ha más méretű abroncsot rak fel az ember télen, akkor újra kellene kalibrálni nem kevés pénzért. Nyáron meg vissza kéne állítani, így inkább ég a visszajelző lámpa egész télen. Seggfej törvényhozók!

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Komolytalan kezdeményezés.
    Biztos, hogy nem vezetik be, hiszen több sebből vérzik az ötlet, de ha esetleg mégis, akkor egyszerűen ki kell iktatni és kész.
    Én biztos nem fogok olyan autót vezetni, ami “beleszól” a vezetésbe.

  • 2017.10.27. at 22:13
    Permalink

    Akkor ugyan igy kossek meg a minimumot is, kulonben minden busz,traktor, tanulo, csiga, mogott idegbeteg soforok fognak ulni, kigyozo sorokban. Vagy, minden utnak 2×2 savosnak kellene lennie, hogy a 70-nel docogo kamiont vagy buszt ne 5 percig kelljen elozni, veszelyeztetve a tobbi kozlekedot.

Vélemény, hozzászólás?