Godzilla narancsban – Audi Q8 teszt

Audi Q8 50 TDI quattro teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csak ámulta és bámulta az utca népe a narancs fényezéssel megáldott Audi Q8-ast, ami a 15 perc hírnév eléréséhez tökéletes jármű. De milyen a használati értéke?


Tudom, tudom a Godzilla név, már foglalt, mielőtt nekem esnek a Nissan GT-R rajongói. Ám ezúton kérek bocsánatot, hogy az Audi Q8-ra aggatom a jelzőt, mert, ha a GT-R a gyíksárkány, akkor a Q8 egyenesen a Függetlenség napja: Feltámadás című filmben látható űrhajó, ami az egész Atlanti-óceánra rátelepszik. Szóval inkább a Q8 a Godzilla, mint a GT-R, a mozgása is inkább a nehézkes hüllőére emlékeztet, viszont a high-tech megoldásai inkább az űrhajóra. De hagyjuk a filmeket!

Lapot húzott az Audi a 19-re, hiszen úgy érezhetnénk nem lehet már újat mutatni a szabadidő-autó kategóriában, azon belül is a „kupésított” gépek között, ám a négykarikás márkának muszáj volt lépni, nehogy a versenytársak elhúzzanak előlük. Azonban nem állt be a sorba és sikerült egészen egyedit rajzolni, ugyanis a Q8 nem annyira kerekded kupé-SUV, mint például a Mercedes és a BMW hasonló szerzetei. Sokkal szögletesebb az összkép, persze a tető szépen ereszkedik lefelé, de én akkor sem tudom erre azt mondani, hogy ízig-vérig kupé forma. Ami nagyon jót tesz nemcsak az autó megjelenésének, de a hátsó sorban utazók fejterének is.

Érdemes elidőzni a karosszéria részleteiben gyönyörködve, mert fantasztikus munkát végeztek a dizájnerek. Szemből komolyan Godzilla jut róla eszembe, ahogy hatalmasra tátott szájával vacsorához készülődik. A fekete műanyag díszek a karosszérián leginkább a sárkánynarancs színnel alkotnak igazán látványos párost, viszont ezért a fényezésér 403 860 forintot kell pluszban fizetni.

Hátul a 3D hatású lámpák akasztják meg néhány percre a tekintetet, ráadásul a fényszórók és a hátsó lámpák is rövid fényjátékkal kelnek életre, ami sötétben fantasztikus látvány. Vagány a keresztben végigfutó fénycsík is, ami számomra mindig kicsit „amerikai hatást” kelt és való igaz, ezekkel a méretekkel nem ideális az itteni parkolókhoz és utakhoz az autó. Többen is rákérdeztek, hogy nagyobb-e a Q7-nél. Bár a tengelytávolsága ugyanakkora (2,99 méter), de a kasztnija egy kicsit rövidebb (4,99 méter), ugyanakkor szélesebb (2 méter), és a „kupéság” érdekében alacsonyabb (1,7 méter). A tesztautón csak a 19 colos, téligumis felnik feszítettek, amelyek kevésbé állnak jól, mint a 22 colos malomkövek, viszont sokkal jobban örültem a kicsi kerekeknek, amelyekre könnyebb volt vigyázni és a menetkomforton is javítottak valamennyit.

Kicsit úgy érzem, hogy a Q8 egy technikai erőfitogtatás az Audi részéről. Belepakoltak mindent, illetve szinte mindent, amit ma egy autó tudhat. Ám ez kaotikus infotainemnt rendszerhez vezetett. Félreértés ne essék: logikus a menürendszer felépítése, de annyi funkció van, hogy a háromnapos tesztidőszak alatt úgy érzem a felét sem tudtam kipróbálni annak, amit az autó tud.

Szépen sorban végignéztem mindent a menü 10,1 colos érintőképernyőjén, majd végigmatattam a digitális légkondi 8,6 colos képernyőjét is. Lépésről lépésre haladtam, de ehhez ám türelemre van szükség. Tanulni kell az autót, és nem vagyok benne biztos, hogy ennek mindenki örül. Több értekezés is megjelent már arról, hogy a tulajdonosok vajmi keveset használnak abból, amit az autójuk tud, egyszerűen csak azért, mert nem szánnak időt rá, hogy hasonlóan végiglapozgassák a menüt, vagy a kézikönyvet átnyálazzák. Esetleg egyszerűen csak nem is akarják, és ezt teljes mértékben megértem.

Azonban említést érdemel még a digitális műszeregység is, ami 12,3 col méretével és szemet gyönyörködtető grafikával hívja fel magára a figyelmet. Persze a szintén rendkívül éles képet adó, szélvédőre vetített HUD mellett inkább tényleg csak a grafikában gyönyörködni néz le rá az ember. A HUD ugyanis minden fontos infót a vezető szeme elé vetít. A navigáció adatait, a sebességet és a sebességkorlátozásokat is. Amennyiben átlépjük a megengedett sebességet még a gázpedált is megrezgeti finoman, hogy óvatosságra intsen, de ezt csak 60 km/h tempó felett.

Mindazonáltal fenséges érzés a Q8-ban ülni. Az S-line csomaggal vegyül némi sportosság az utastérbe is, például az alsó részén lapított kormánykerékkel és a kagylósított ülésekkel, de sokkal inkább elegáns az utastér, mint sportos. A rengeteg fekete zongoralakk engem elvarázsolt, mert nagyon szeretem, de tényleg minden érintés nyomot hagy rajta és gyorsan porosodik. Ugyanígy a lakkozott tölgyfa betétek is, de aki hozzám hasonlóan kedveli ezeket az anyagokat, nem fog sokáig bánkódni miatta. Ha betárazunk egy mikroszálas törlőkendőt a kartámasz alatti hatalmas üregbe, az mindent megold. Természetesen rengeteg bőr található még az utastérben és az ajtóburkolatokon velúr kárpit, ami szintén kellemes tapintású.

A hátul utazók pedig szinte elvesznek a térben. Ugyanaz a kényelem őket is megilleti, mint az első ülésben helyet foglalókat. Pardon, inkább úgy fogalmazok, hogy majdnem ugyanaz. Szinte csak azért nem nevezem sofőrös szabadidő-autónak, mert hátul nem masszíroznak az ülések, viszont ugyanúgy fűthetőek, akárcsak az elsők. Sőt, egy sínen csúsztathatók is, ami inkább a csomagtér méretének növeléséhez ideális. Teljesen hátratolt ülésekkel az én 176 centis magasságomhoz beállított első ülés mögött 32 centi lábtér maradt! A csomagtér is olyan, mint egy fekete lyuk a maga 600 literes űrméretével. Szinte bármit elnyel és még tovább bővíthető egészen 1755 literig. Az állítható magasságú futóműnek köszönhetően ráadásul lejjebb ereszthető a könnyebb bepakolás érdekében.
Hirdetés

Amit viszont azonnal eldobnék az Audi helyében, az a motorok új, zavaros jelölése a számokkal. Persze engem aztán nem zavar, ha azt hiszik, hogy ötliteres a Q8. Hiszen ez olvasható a csomagtér fedelén: 50 TDI quattro. De, akik ezt 5000 köbcentinek vélték, csalódtak, amikor közöltem, hogy háromliteres, V6-os dízelmotor dolgozik benne. Pedig nem szenved erőhiányban ez sem. A 286 lóerő és a 600 Nm forgatónyomaték lendületesen mozgatja az üresen 2,1 tonnás járművet. Ráadásul vígan vontathat 3,5 tonnát, ha szükséges és hab a tortán, hogy az utastérben semmi, de tényleg semmi nem hallatszik a dízelségéből. Miután bemelegedett, annyira halk, hogy néhányan hibridnek vélték, ami épp villany üzemmódba kapcsolt.

A légrugós, adaptív futóművel többféle karakterrel is felruházható a Q8. Az autó szabad-magassága 9 centis tartományban mozoghat fel, illetve le. Kétféle terepüzemmód áll rendelkezésre, bár nem nagyon hiszem, hogy sűrűn használják majd nehezebb terepen a gépet. Mellette létezik még kényelemre, gazdaságosságra és sportosra hangolt beállítás is, és persze egyedi megoldás is kotyvasztható. Leginkább a Comfort és az Efficiency módokat ajánlom, mert bár izgalmasan hangzik, a majd' háromszáz lóerő, a lapított kormány és a feszesebbé váló futómű, a tempós kanyarokban mégis elvérzik a Q8.

Nehezen fordulhat elő vele a szakadékban landolás, hiszen a hátsókerék-kormányzás sokat segít, ahogy az összkerékhajtás is, de egyáltalán nem élménydús a 2,1 tonnát nagy sebességgel befordítani.

A háromhengeres, egyliteres Vitarát is alig bírtam követni vele egy kanyargós útszakaszon, pedig képes bevenni nagy tempóval a kanyarokat, csak épp nehéz elhinni róla, ezért valószínűleg a legtöbben nem is forszírozzák majd. Amit nagyon jól tesznek! A Comfort módban viszont zokszó nélkül és főleg nagyobb rázkódások nélkül tűri a bukkanókat. De leginkább a nagy utazások állnak jól a Q8-nak. A dízelmotor is ott tud brillírozni a fogyasztásával, amit hűen szemléltet, hogy a tesztidőszak alatt 80 százalékban csak városban használt SUV benyakalt 16,6 liter gázolajat a sok „hideg” motorral megtett kilométeren. Hiába a nyolcfokozatú váltó és a 48 voltos „hibrid” rendszer. A városban nem sokat segít, hogy a motort leállítva képes egy kicsit gurulni az autó, hiszen így télen például csak hátráltatja az üzemi hőfokra melegedést.

A high-techség része, hogy 39 vezetősegédet tuszkoltak bele, szóval igazából teljesen bolondbiztos az autó, ugyanakkor a méretével így is meggyűlhet néha a felhasználó baja. A parkolásban radar és tolatókamera is segít, miközben a középkonzolon többféle nézet is kiválasztható. Ez örvendetes, mert igencsak nehéz ráérezni az autó méreteire, sarkaira. Viszont, amikor sikerült beparkolni, kiderül, hogy a kiszállás nem biztos, hogy olyan egyszerű művelet lesz, ugyanis az autó annyira széles, hogy a mellette álló többi autó, vagy oszlop, vagy bármilyen ilyenkor előforduló akadály miatt már csak keskenyre tárható az ajtónyílás. Hiányoltam a teljesen automatikus parkolás lehetőségét is. Az extralistán sem láttam, de elméletileg hamarosan elérhetővé válik. Nem mintha azzal gyorsabban lehetne parkolni, de azért egy 37,5 millió forintos autóban szívesen látnám. A Q8 alapára persze egy bő tízessel ez alatt indul, 22 751 000 forintnál. De hiába csak a háromliteres, V6-os dízelmotorral érhető el jelenleg, nagyon gyorsan pörögnek felfelé a számok a különböző csomagok és extrák megrendelésével. Végső soron azonban egy szerethető autó a Q8, főleg azok számára, akiket nem zavar, ha képtelenek észrevétlenek maradni.
Értékelés
Pozitív
Utastér mérete és kiváló minősége, csendes és kifinomult dízelmotor, 15 perc hírnév
Negatív
Macerás parkolás, nagy fogyasztás,
Árak
Tesztmodell alapára
22 715 000 Ft (2019.01.21.)
Tesztautó ára
37 559 360 Ft (2019.01.21.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Teljesítmény:
213 kW (290 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
600 Nm 2250-3250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,3 s
Végsebesség:
245 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,0-7,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4986 mm
Szélesség:
1995 mm
Magasság:
1705 mm
Saját tömeg:
2145 kg
Össztömeg:
2890 kg
Terhelhetőség:
745 kg
Tengelytáv:
2995 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
605-1755 l
Belső szélesség elöl:
1590 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
860-930 mm
Belmagasság hátul:
890 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
320 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1110 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1110 mm
Csomagtér magassága:
520 mm
Csomagtér hossza:
1020 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1820 mm
Raktérnyílás szélessége:
1200 mm
Raktérnyílás magassága:
820 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
2967 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
8-fokozatú automatikus
Nyomaték:
600 Nm 2250-3250 1/min-nél
Teljesítmény:
213 kW (290 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
245 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,3 s
CO2-kibocsátás:
172-178 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,0-7,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
16,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
48 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
51 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
55 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.01.21. at 20:29
    Permalink

    Brutálisan környezetszennyező, feleslegesen nagy, emberekkel, állatokkal ütközve azoknak túlélési esélyt sem ad. Ezzel, egy átlag magyar autójával ütközve nem balesetről hanem kivégzésről beszélhetünk. Típusengedélyt sem kellett volna megadni neki. Meg B-s jogsival sem engedném a minden bizonnyal súlyos kisebbségi komplexusban szenvedő tulajt. Szégyen minden ilyen szemléletű autó.

    • 2019.01.21. at 20:57
      Permalink

      Amcsiban 2x ekkora autokkal jarnak 2x ilyen környezetszennyező.
      Azert mert proli vagy nem kell az észt osztani ha sok pénzed lenne te sem egy átlag autoval járnál mivel ez minden szempontból jobb mint az átlag autó.
      Szívem szerint G mercivel járnék mert az az autó dobogtatja meg a szivem nem pedig a középkategorias opel vagy ilyesmi…
      Ha nem lenne ilyen sok emebr a földön mindeki jarhatna v8 al nem érezné meg a föld. De most az 1.0 turbo motor felé haladunk mert sok az ember sok a kocsi ami a szánalmas auto kategoria kezd lenni.

      • 2019.01.22. at 08:50
        Permalink

        “Amcsiban 2x ekkora autokkal jarnak 2x ilyen környezetszennyező.”

        De haszonjármű-besorolás alá tartoznak. Ha olyan bestseller pick-upokat gyártanál, mint ők, te is úgy lovagolnád meg a sikert, hogy ezeknek a platformjára építenél SUV-kat is. Ők ezt így csinálják tök logikusan – megjegyzem, ez Ázsiában is gyakori(pl. Toyota Hilux > Fortuner) -, nekünk ez szokatlan, de semmi közünk hozzá. Nálunk a SUV önhordó, ott nem (feltétlenül). És akkor még az irdatlan távolságok rendszeres megtételéről nem beszéltünk, aminél nem baj, ha a legnagyobb térérzettel és kényelemben teszed meg…

      • 2019.01.22. at 18:55
        Permalink

        De amcsiban egy átlag autó is 2szer akkora mint nálunk és az utak is nagyjából 1.5szer szélesebbek szóval van hová menekülni ha mondjuk egy barom elnézte a kanyart ezzel a szarral … … és a vezetési morál is teljesen más itt simán száguldoznak közúton is 130-140el hasonló méretű csodákkal míg amcsiban max 80-al mennek . Egyébként láttam élőben és a nem éppen kis méretű bár nem is nagy Vw Jetta mk5 ben ami egy 5ös golf méret elég nagy parám volt mikor megláttam szembejönni egy kanyarban és szemmel láthatólag nem 90 el jött velem szemben … szóval jogos a felvetés hogy vajon minek ekkora autóval közlekedni főleg úgy hogy azért ez nevetve megy akár 200 felett is … míg egy amcsi pickup 160 ra van limitálva és a Cadillac Escalade is max 180 és vége …

    • 2019.01.21. at 22:43
      Permalink

      Már ne haragudj, de elég demagóg, amit írsz. Ennyi erővel be kellene tiltani a Dacia Lodgyt is, mert mekkora nagy, vagy még annál is nagyobb egy Ford Tranzit. A buszokról, kamionokról ne is beszéljünk. De ha már itt tartunk, akinek 50 négyzetméternél nagyobb a lakása, az már környezetszennyező, mert milyen dolog “feleslegesen” 150 négyzetmétert fűteni.
      Nyilván – sokakhoz hasonlóan – én sem engedhetném meg magamnak. Ha megtehetném, akkor is meggondolnám, mert nem tetszik a hátulja. Lehet, hogy egy X5 vagy egy Merci GLE mellett döntenék. De ha nem választanék prémiumot, akkor pl. egy Hyundai Sante Fe is jó lenne a sok csomaggal való kényelmes utazáshoz. Az sem kisebb autó. Azt nem tudom, hogy milyen szemléletűnek tekinthető? Már ha egy autónak van egyáltalán szemlélete.

  • 2019.01.22. at 16:00
    Permalink

    Ennek és az ilyen jellegű autóknak külön vásárló rétege van. Róluk nyilván meg van a véleményem, de amit különösen rühellek bennük, mert érint, hogy az istennek se akarnak lehúzódni az ember elől az autópályán, az országúton meg a megelőzésüket nehezítik.
    Egyenesben nyomja mint süket a csengőt, de kanyarodni meg nem tud.

  • 2019.01.22. at 16:18
    Permalink

    Az autó vásárlóközönségéről mindenki azt gondol amit akar – de a designban nagyon cikisen átérződik a “Segítség, Audinak születtem, de Peugeot akarok lenni!” érzés. Mintha újabban a megszokottnál több közös beszállítója lenne a két cégnek. A nagyobb baj mondjuk az, hogy nagyon csúnyán öregedni fog ez a feltűnésmániás formanyelv úgy kívül, mint belül.

Vélemény, hozzászólás?