Kezdhetsz nézelődni, csökkenésnek indulhat a használt autók ára

Ha belevágnál a használtautó-vásárlásba, hamarosan eljön a te időd

Az utóbbi években brutálisan megemelkedtek úgy az új, mint a használt autók árai, így igazából mindenki bajban volt, aki le akarta cserélni a négykerekűjét. A Használtautó.hu adataiból úgy tűnik, hamarosan fellélegezhetnek a vásárlók.

Sajnos nem azt állítjuk, hogy minden visszatér a néhány évvel ezelőtti szintre, ám a drágulás lassan megáll, akár általános csökkenésbe is fordulhat a használt autók ára.

A Használtautó.hu felületén található, több mint 3 millió hirdetés adatai alapján megvizsgáltuk az elmúlt 3 évet, hátha kapunk egy olyan képet, amiből egy picit jósolni tudunk a közeljövőre. A több mint 100 ezer aktív hirdetés 83%-a található a személyautó kategóriában, ahol összességében 6%-os az átlagár csökkenés tavaly februárhoz képest.

Ez az elmúlt, járvány- és háborús helyzettel, valamint inflációval is sújtott esztendők fényében komoly változásnak számít, különös tekintettel arra, hogy 2021 óta, évről évre, akár több mint 30%-os átlagár-növekedés is megfigyelhető volt.

A hirdetések túlnyomó része azonban továbbra is az 1-3 millió forintos sávban mozog, miközben az elmúlt 3 év során leginkább a 3-7 millió és 7-15 millió forintos sávban növekedtek a hirdetésszámok. Előbbi esetében 30%-os, utóbbi esetében pedig csaknem 100%-os ugrásról beszélhetünk, vagyis abban az árkategóriában megduplázódott a portálon megtekinthető járműállomány.

Eközben az 1 millió forint alatti árkategóriában felére esett vissza a hirdetésszám, ezáltal az elérhető választék. Csupán érdekesség gyanánt megnéztük a Datahouse adatai alapján az újautó-árakat is, hogy összevessük a használtautó-árakkal. Itt a használtautó-átírások top20-as listáját vettük alapul, és úgy látjuk nem kell bánkódnod, ha úgy érzed, nem szívesen költesz új autóra. A különbségek látványosak.

Például 2024 februárjában egy új Suzuki Swift csaknem 7,5-szer drágább, mint a használtpiaci átlagár, míg egy új Opel Astra esetében ez megközelítőleg 7-szeres szorzót jelent.

Itt persze fontos megemlíteni, hogy a használt átlagárba minden generáció értéke beletartozik, tehát akár a 20 éves nagyon olcsó példányoké is. Érdekes azonban az is, hogy a top20 legnépszerűbb modell között csak a VW Golfok ára csökkent a tavalyihoz képest (-10%). Ami pedig a használtpiaci áraikat illeti, mindegyik vizsgált modell átlagára legalább 44-79%-kal növekedett 3 év alatt, szóval ezért is javaslunk egy pici türelmet, mert a legnépszerűbb modellek árcsökkenése még várat magára, ám a tavasz már pontosabb tendenciát mutathat.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.02.29. at 16:21
    Permalink

    “hamarosan fellélegezhetnek a vásárlók”
    Miért?
    Megduplázza a fityisz a forint vásárló erejét?
    Hány évesek is vagytok?
    Még hisztek a mesékben?

  • 2024.03.02. at 22:51
    Permalink

    Gondolom főleg az abszurd áron meghirdetett öregautó hirdetések lejárta okozhatja a statisztikai csökkenést. Az a baj, hogy 2020-2023 között több millió autó nem lett legyártva, azok az évjáratok most már örökre hiányozni fognak a piacról, az évtized végéig biztos nem hozza be a lemaradását a kínálat. Érdemes lenne a Mannheim-féle használtautó árindexhez hasonlóan végezni ezt az összehasonlítást és mondjuk “5 éves kompakt”, “10 éves szubkompakt” vagy “5 éves kisteher” kategóriákat létrehozni típusonkénti lebontás helyett. Már csak a magyar piac sajátosságai miatt is, hiszen itt főleg akkor vesznek autót a magánemberek, ha lejárt a cégautó lízingszerződése és kikerülnek a flottákból (tipikusan 5 év).

Vélemény, hozzászólás?