Rükvercben a Forma-1-ben

Mesél a film: 1955 Forma-1 Holland GP, Zandvoort

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

...és amikor Fangio szemüveg próbát tartott, Stirling Moss hanyagul kikönyökölve, rágógumit rágva átnézett a 10-es rajtszámú W196-os Ezüstnyíl üléséből.

Mielőtt bárki a torkomnak esne, lévén, ki vagyok én, hogy néhány sorral később lúzernek nevezem majd a Forma-1 2008-as világbajnokát, leszögezném, alapvetően csípem Hamiltont. A sokszor nagyképű, egoista nyilatkozataitól eltekintve benne megvan az a tűz, az a menni és győzni akarás, ami a legtöbbekből hiányzik, mert a Forma-1-ben szerintem nem elég az átlagon felüli vezetői tudás, azzal a srácok már nem tudnak kitűnni. Hogy mást ne mondjak, Hamilton a legutóbbi Szingapúri Nagydíjon hiába ütközött - és emiatt kényszerült extra boxlátogatásra -, hiába kapott a forrófejűségéért büntetést, az autója jó volt, és ő kegyetlenül ki is hozta belőle a maximumot. Nem érdekelte, hogy az utolsó helyek egyikéről kellett felkapaszkodnia, ment, mint a mérgezett egér, és a végén 5. lett. Az egészet egyébként csak a büntetések miatt említem. Kanadában kis híján a falra passzíroztatta magát a csapattársával. A Hungaroringen forgalommal szemben pördítette meg a McLarent, és ezzel balesetveszélyes helyzetet teremtett. Most összekoccant Massával. Három apró mozzanat, amitől azonban visszhangzik a média. Egy percig sem vitatom Lewis felelősségét, és demagóg sem akarok lenni, hogy „bezzeg a régi időkben”, de amikor egy ilyen kincsre bukkan az ember, mint az alábbi videó, hajlamos rádöbbenni, hogy a fél évszázada elfogadott mércével mérve például Hamilton egy lúzer, egy kezdő, amiért rendre fülön csípik a csínytevéseiért.

Holland GP, Zandvoort, 1955. június 19. A rajthoz olyan nagyágyúk sorakoznak fel, mint a Neubauer csapatfőnök vezette gyári Mercedes-Benz alakulat ászai, név szerint az első rajtkockát megszerző Juan Manuel Fangio, a VB-t később soha nem nyert Stirling Moss, és a Forma-1 ben csak két évet eltöltő Karl Kling, ugyanebben a sorrendben a 8-as, 10-es és 12-es rajtszámú autóval. És senki ne higgye, hogy nem volt köztük rivalizálás! Nézzék, amikor Fangio szemüvegpróbát tartott, Stirling Moss pedig hanyagul kikönyökölve, rágógumit rágva jobbról átnézett a 10-es rajtszámú W196-os Ezüstnyíl üléséből. Az arcára van írva, mit gondolt. De lehetett az bármi, a versenyen, ha szorosan is, csupán loholt az argentin után, és volt ugyan kereken 100 (!) köre, hogy megelőzze, ám biztosra vehető, a végén nem nyavalygott, hogy „fantasztikus versenyem volt, köszönöm a csapatnak, remek munkát végeztek, de beszorultam Juan Manuel mögé, és elment a versenyem.” Monzában Schumacher 26 körön át vonatoztatta maga mögött Hamiltont, és a „szakértők” lassan már vonalzóval mérik, mennyire volt szabályos az örökös germán bűnbak, vajon hagyott-e elegendő helyet az ifjú titánnak. 1955-ben ez elképzelhetetlen volt. Mellesleg Lewis korábban sosem hagyta ki a PR szövegeiből, hogy mennyire hiányzik neki a hétszeres bajnok, és az lett volna az igazi, ha vele mérkőzhetett volna.

Ám vannak más dolgok is, amiket döbbenetes látni. Tűzálló ruha? HANS? Ugyan, kérem, Fangio egy rövid ujjú felsőben, egyszerű bukósisakban vág neki a távnak, a szemét pedig külön takarja egy szemüveg. A többiek sincsenek éppen túlöltözve, a piros Maseratiban mintha a szerelőruha kabátjában ülne a pilóta – na, igen, akkoriban még megesett, hogy a pilóta is kézbe vette a szerszámokat. Teljesítmény az volt, tapadás már kevésbé. Maradva a Mercedesnél, a W196-os átlagosan 300 lóerőt tudott, ehhez képest négytenyérnyi felületen érintkezett az úttal. Félelmetes. A pályát szalmabálák övezték, aszfaltozott bukótérnek, sóderágynak se híre, se hamva, ellenben a fiúkat nem kellett félteni. Volt, aki megpördülése után métereken keresztül haladt szemben a forgalommal, majd utána menetirány szerint, de rükvercben, és a végén porfelhővel terítette be a konkrétan a pálya szélén álló nézőket – aki nem hiszi, 3:25-nél indul a jelenet a videón.

A versenyt végül Juan Manuel Fangio nyerte Moss, és a gyári 250F Maseratit hajtó Luigi Musso előtt – Kling a 12-es rajtszámú Ezüstnyíllal a kövérkés Neubauer bánatára kiesett. A 4. helyen szintén Maserati végzett Roberto Mieres vezetésével, míg az 5. helyet Eugenio Castellotti csípte el Ferrarival, és nevéhez köthető a versenyben futott leggyorsabb kör is. Fangio ebben az évben a világbajnokság értékelésébe beszámító hét futamból háromszor nyert, Moss csak otthon, a Brit Nagydíjon győzedelmeskedett, így az argentin könnyedén lett világbajnok (pályafutása során harmadszor), a csapatok között pedig a Mercedes-Benz teljesítménye fölényesen kiemelkedett.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?