LOTUS

A márka története

1948-ban a mérnökként tevékenykedő hobbi autóversenyző, Anthony Colin Bruce Chapman elkészítette saját - az Austin Seven modelljére épülő - autóját, a Mark 1-et, amelyet alig két esztendő elteltével egy újabb jármű követett. Ez volt a Mark 2, az első közúton is használható Lotus. Ám Chapman elsősorban versenyautók építése mellett kötelezte el magát. Hamarosan megérkezett a Mark 3 körversenyekre tervezett kocsi. 1952-ben megalakult Chapman vállalata, a Lotus Engineering Company, melynek üzemében a Mark 4, illetve a Mark 6 típusokat szerelték össze. Utóbbi a Lotus első széria-gyártású modelljét jelentette. 1954-ben létrejött az angol gyártó motorsport részlege, a Team Lotus, és egymást érték az új versenymodellek; de utcai autók is születtek. 1956-ban bemutatkozott az Eleven, majd napvilágot látott a Lotus egyik legendája, a gyártó első zárt tetős kivitele, az Elite. Nem sokkal később a Seven, alacsony árfekvésű sportkocsi bővítette a kínálatot. 1958-ban a Lotus a Forma1-ben próbált szerencsét. A sikerre két évet kellett várni. A márka a a Monacói Nagydíjon aratta első győzelmét. Chapman folyamatosan fejlesztette versenyautóit, és a Lotus később több ízben elhódította a konstruktőri és az egyéni Forma 1-es világbajnoki címet. A Lotus színeiben olyan nevek álltak rajthoz, mint Stirling Moss, Jim Clark, Emerson Fittipaldi, Nigel Mansell, Ayrton Senna, vagy Nelson Piquet. 1962-ben először készített luxuskupét az angol gyártó; az Elan-t 11 évig gyártották. A hetvenes években pedig újabb fényűző modell, az Elite került forgalomba, majd ’75-ben leleplezték a Giurgaro tervei alapján megalkotott Esprit-et, amely egy James Bond filmben is szerepelt.
Chapman, a márka atyja ’82-ben szívrohamban elhunyt. Egy évvel később a Toyota 16,5 %-os részesedést szerzett a Lotusból, ’86-ban pedig a General Motors vásárolta meg a teljes céget. A GM hét év után eladta a vállaltot az A.C.B.N. Holdings S.A. of Luxembourg-nak. Az új tulajdonos az a Romano Artioli lett, akihez a Bugatti Automobili SpA is tartozott. Artioli nagyapjának nevét örökölte a ’95-ös Frankfurti Autószalonon bemutatott Elise. A cég többségi tulajdona 1996-ban a Proton kezébe került. 2000-ben elindult a Lotus által készített Opel Speedster forgalmazása. 2003-ban a márka terjeszkedési politikájának részeként elindult az Elise forgalmazása Mexikóban, Oroszországban és az Egyesült Államokban. Új típussal legutóbb 2005-ben jelentkezett a márka: Az Exige kompresszorral ellátott motorjával lenyűgöző menetteljesítményeket produkált, 3,9 másodperc alatt elérte a 100 km/h-s sebességet. A Lotus a közelmúltban egy crossover prototípussal nyűgözte le a közönséget; így nem kizárt, hogy a sportkocsikra specializálódott angol gyártó egy számára idáig ismeretlen szegmensben is megveti a lábát.
NévLOTUS
CsoportProton
Alapítás Éve1952
CégnévGroup Lotus PLC
SzékhelyHethel, Norfolk, Anglia
Első autóMark 2, 1950
JelmondatA márka logójában a Lotus felirat fölött, az alapító, Anthony Colin Bruce Chapman nevének kezdőbetűi olvashatók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre