Így verhetnek át az 1,5 milliós használt autóval!
Biztosan 1,5 millióért szeretnél 700 ezret érő autót venni?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A kínálat mindig alkalmazkodni próbál a kereslethez, nincs ez másképp a használt autók piacán sem. Ezzel kapcsolatban hoztam nektek néhány gondolatot, nehogy 700 ezret érő autót vegyetek 1,5 millióért. Biztos megéri egyetlen árkategóriában nézelődni?
Újszerű autót a kínálat aljából: túl sok vásárló szeretne ilyen üzletet, ám a fenti Corollából is leginkább kérdéses állapotút kapsz a hőn áhított 1,5 millió forint környékén
Ebben az árkategóriában kimagaslóan sok autót hirdetnek, ami nem meglepő, ha a kereslet ezt diktálja (Fotó: Használtautó.hu)
De akkor hogy lesz a 700 ezres autóból 1,5 milliós?
A válasz egyszerű. Esetenként egy alapos mosással és egy jól megírt hirdetéssel. Nem egyszer futottam bele olyanba, hogy egy ismerősöm lecserélte a használt autóját: vásárolt egy hasonló korú, ám jobb állapotúnak vélt járművet 1 és 2 millió forint között, majd eladta vidéken, 500 és 800 ezer forint között a régi autóját, őszintén leírva a rejtőzködő hibáit is. Aztán én egy későbbi keresés során belefutottam az ő régi autójába 1,1 millió forintért hirdetve, Budapesten. Természetesen az autó problémáiról egyetlen ilyen esetben sem esett szó az új hirdetés szövegében.A szakszerű javítások ára az egekben: sajnos az a személyes tapasztalatom, hogy sok problémás autót hirdetnek jó állapotúként
Hiába tartottam karban és költöttem rá sokat, nem volt egyszerű eladni
Ha ilyenek a magyar eladók, akkor inkább külföldről, frissen importált autót kell hozni?
Nem feltétlenül, ennek pedig egy talán még egyszerűbb oka van. Az autót behozni és honosítani pénzbe kerül, nem is kevésbe. Ráadásul Németországban sem ingyen dobják utánad a hibátlan, keveset futott autókat. Ahhoz, hogy egy külföldről behozott autót ugyanannyiért adhass, mint egy az állapota szempontjából azonos értékű hazai használtat, legalább félmillió forinttal olcsóbban kell hozzájutnod kint. Mindez persze még esélyes is lehet az 5-10 éves autók kategóriájában, ám 1,5 millió forintnál már a vételár egyharmadát kell kifizetni csak azért, hogy az autóra a német helyett magyar rendszám kerüljön, itthon. A jó állapotú, valóban keveset futott, valóban rozsdamentes példányokért azonban a külföldi oldalakon is elkérhetnek hasonló összegeket, mint a magyar oldalakon, így egy ideális világban ezeknek az autóknak jóval többe kellene kerülniük Magyarországon, frissen szerzett magyar rendszámmal.Az ehhez hasonló korú autókat Németországban sem az idős, orvos első tulaj adja el, a legtöbb gép idősen már akár két-három "generációnyi" vendégmunkást is megjárt
Akkor mit szabad venni?
A válasz ismét nem tűnik bonyolultak. Olyan autót, aminek nem titkolják el az állapotát, az esetleges hibáit, ahol megengedik, hogy független szerelővel, netán épp a te saját szerelőddel átvizsgáltasd az autót, ahol nem a hajszálkarcok kipolírozására törekedtek, hanem a műszaki karbantartásra. Ugyanígy nem kell az óraállást sem fetisizálni, illetve el kell vonatkoztatni az autóvásárlás érzelmi szempontjaitól. Persze, könnyebb "beleszeretni" egy frissen polírozott, kívül-belül kristálytisztára sikált autóba, amelynek enni lehet a frissen mosott motorteréről, ám ez nem a valóság, csak egy illúzió. A használt autó mindig használt autó marad, éppen ezért az őszinte példányokat kell vadászni, ahol látod a motortérben az esetleges olajfolyásokat, ahol nem tereli el a csillogás a figyelmed arról, hogy mondjuk rozsdásodik az autó alja, netán sérült, elhasználódott a futóműve. Ezek az autók léteznek, ám sokszor az eladókat is megtévesztik a túlárazott hirdetések. Egy ilyen piacon nehéz beárazni a valóban jó, ám átlagos esztétikai állapottal rendelkező autókat. Egyesek emiatt alacsonyabb áron próbálják értékesíteni a járművüket, hiszen alapvetésnek veszik a rendszeres karbantartást, és azt feltételezik, hogy a szebb vetélytársak is megkaptak mindent egy gondos tulajtól az évek során. Míg mások átlátnak a szitán, ám közben nem üti meg az ingerküszöbüket az esztétikum, mondhatni észre sem veszik a saját autójuk csúnyább külsejét: ők még akár drágábbra is árazhatják a portékát a reálisnál.Szinte lehetetlen megállapítani kizárólag a hirdetés alapján, hogy valóban jó üzlet-e az adott autó, ezért kell rászánni az időt, és minél több példányt megnézni, kipróbálni, esetleg átvizsgáltatni, mielőtt döntést hozunk (Fotó: Használtautó.hu)
De mégis ki a felelős mindezért?
Ez a legszomorúbb az egész helyzetben, hogy a fent leírtak nem holmi kereskedői összeesküvés szüleményeként jöttek a világra. Nem volt titkos tárgyalás a fehér trikós, aranyláncos autónepperek között, erről a helyzetről mi vásárlók tehetünk a leginkább. Rengetegen illúziót szeretnének venni. Kevés pénzből szép autót, ami jól mutat majd a ház előtt. Az árakról is túl sokan gondolkoznak az inflációt teljesen figyelmen kívül hagyva. Erre reagálnak az eladók, akik megtanulták: annyiért kell hirdetni, amennyiért az emberek venni akarnak, és olyan módosításokat kell végrehajtani egy továbbértékesítésre szánt autón, amit meg is fizetnek a vásárlók. Éppen ezért az olcsó autókat 1 és 2 millió forint között hirdetik, szépen lemosva, kitakarítva. Igazából innen nézve még hibáztatni sem tudom őket. A megoldás tehát egyszerű, legalábbis elméletben: körül kell nézni a világban és el kell fogadni, hogy nem úgy működik minden, ahogy azt a mi kis álomvilágunkban elképzeltük. Mindez a reálisan gondolkozó vásárlók esetében még a keresgélés során jelentkezhet hidegzuhany formájában, ám sajnos rengetegen akadnak, akik a vásárlás után, az első műszaki vizsga, vagy komolyabb szervizelés során döbbennek rá, hogy mit is vettek pontosan. Nem hinném, hogy túl sok indoklást igényel a konklúzióm: jobb eleve meg sem venni a drágábbra árazott, rossz állapotú autót, mintsem utólag vitázni az eladóval, hogy megvoltak-e a rejtett hibái még a vásárlás előtt, vagy sem.Az alap négykerekűtől a prémium SUV modellekig mindent kapni a legnépszerűbb árkategóriában, ám minden esetben az őszinte eladó, a visszakövethető szervizelőélet és az ennek megfelelő állapot kell, hogy a döntő tényező legyen