Drágább modellhez drágább szervizóradíj

Hogyan differenciálják szervizdíjaikat a prémiummárkák?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A legtöbb prémiummárka drágább modelljeit drágább óradíjjal szervizeli.



Aki új autót vesz, az rendszerint legalább a garanciaidő lejártáig a márka saját szervizhálózatában, azaz valamelyik márkaszervizében végezteti autója kötelező karbantartásait, annak érdekében, hogy az esetleges meghibásodásokat teketória nélkül garanciálisan orvosolják. A fizetendő munkadíjakat minden esetben előre ismertetett tények alapján, az adott modellre vonatkozó rezsióradíjak és a műveletekhez gyári normák alapján meghatározott időtartam szorzataként számolják. Végeláthatatlan elemzést igényelne az azonos műveletek normáinak összevetése, nem tesszük, de nyilvánvaló, hogy márkánként, modellenként jelentős eltérések lehetnek, mondjuk egy fékbetét-csere kapcsán is.
A képlet másik tényezője, azaz a rezsióradíj nem csak márkánként, egy-egy házon belül modellsorozatonként, illetve generációnként is különbözhet. Cikkünk kapcsán hat prémiummárka, azaz az Audi, a BMW, a Lexus, a Mercedes-Benz, a Saab és a Volvo egy-egy jelentős budapesti szervizét kérdeztük meg: „Mi alapján differenciálják az áraikat?”.
Egyszerű képletet alkalmaz a Porsche Buda az Audi modelljeinek karbantartási költségeinél. Csakis az autó mérete számít, azaz az azonos sorozatú modellek javításáért életkortól, értéktől, technikai szinttől függetlenül azonos, 12 840-18 600 forintos rezsióradíj fizetendő. Humánusabbnak nevezhető a BMW-t javító Wallis Pest rendszere. Noha méret és modellszéria alapján is differenciálják szerénynek aligha nevezhető díjaikat, a 6 évnél idősebb modelleket a frissebbekhez mérten kevesebb, mint fele összegért javítják. A Lexus márkaszervizét jelentő Reálszisztémánál modelltől független a 17 ezer forintos óradíj, a visszatérő vendégek ebből 10 százalék kedvezményre mindenképp számíthatnak, de az idősebb modellekhez komolyabb diszkont is járhat – hogy milyen mértékű, az épp kidolgozás alatt áll. A Mercedes-Benz szervizeként megkérdezett Pappas Autó kor és modellsor alapján egy mátrix szerint kalkulál és ez alapján 9 738-22 313 forintos óradíjakat ad meg. Viszonylag egyszerű a Saab hazai forgalmazójának, a Polar Mobilnak képlete, 9-3-as és első generációs 9-5 modelljeire 12 438 (nettó 9 950), tavaly kigördített új 9-5 modelljeire 14 188 (nettó 11 350) forintot számláz. A garanciaidőn túli példányokra kedvezményt ad, 2 éves kortól 5 százalékot, a szervizdíj elengedésének mértéke életkor alapján növekszik, egészen 30 százalékig, ez utóbbi 6 éves kortól jár.

Prémiummárkák rezsiórdadíjai
Audi (Porsche Buda) 12 840-18 600 Ft
BMW (Wallis Pest) 17 250-19 750 Ft (6 év felett 7 500 Ft)
Lexus (Reálszisztéma, Lexus Buda) 17 000 Ft (visszatérő ügyfeleknek, idős modellekhez kedvezmények)
Mercedes-Benz (Pappas Autó) 9 738-22 313 Ft
Saab (Polar Mobil) 12 438-14 187 Ft (kor alapján járó kedvezmények már 2 éves kortól, 6 éves kortól 30%)
Volvo (Volvo Galéria) 9 750 Ft (a szervizdíj fix, de 5 éves kortól akár 30% kedvezmény az alkatrészekre)


Körképünk alapján egyetlen olyan prémiumgyártó van, amely nem variálja szervizdíjait, a Volvo központi (Volvo Galéria) szervize kortól, modelltől függetlenül bruttó 9750 forintos rezsióradíjat alkalmaz. Ezzel új autóit minden konkurensénél olcsóbban javítja, a máshol, használtakra elérhető legolcsóbb árnál pedig csak kevéssel kér többet. Az 5 évnél idősebb modellek javíttatása összességében egyébként könnyű szerrel szintén a Volvónál lehet a legolcsóbb, ugyanis a fix munkadíj mellett Classic Szerviz programja keretében az 5 évnél idősebb példányokhoz az alkatrészeket akár 30 százalékkal olcsóbban adják! Számunkra ez a hozzáállás a legszimpatikusabb, hiszen azt, hogy egy adott munkát mennyi idő alatt lehet megcsinálni az adott modell esetében, amúgy is annak gyári normája határozza meg, innentől kezdve pedig ugyanazt az emberi munkát kell megfizetni, mint egy korosabb modell esetében, tehát a díj modellsortól független kellene legyen. A Volvónál így van, tehát a svéd márkánál nem csak lózung az imidzsében hangsúlyos korrektség.

A többi márka szervizei természetesen hivatkozhatnak arra, hogy az újabb modellekhez a korábbiakénál drágább eszközökre van szükség, mi viszont nem feltétlenül látjuk az újabb, méretesebb sorozatok karbantartásáért kért magasabb díjak indokoltságát, ugyanis egy-egy egyszerűbb műveletnél messze nem biztos, hogy típus-specifikus célszerszámokra van szükség – márpedig a rezsióradíj művelettől független. Bennfentes információ után kutatva az egyik, magát megnevezni nem kívánó prémiumszerviz vezetőjétől kaptunk néhány érdekes adalékot. A modellenkénti szervizdíjak indokaként ő sem tudott semmi kézzel foghatót említeni, hiszen ha egy adott modellhez bármilyen célszerszámra van szükség, akkor azok árában modellsorozatonként nemigen fedezhető fel különbség. Ám az eszközök, szerszámok, computer-csatlakozók alapvetően az adott modellben alkalmazott rendszerek alapján, nem pedig az autók méretei alapján változnak. Az persze tény, hogy a friss technikai megoldások rendszerint a nagyobb méretű (és drágább) szériákkal érkeznek s utána vándorolnak a kisebb (és olcsóbb) modellekbe, így az új szervizeszközöket és a komolyabb képzéseket is rendszerint a nagyobb modellekkel kapják (persze nem ingyen) a szervizek. Mivel azonban ezen szerszámokat és persze a tudást hosszú távon a kisebb modelleknél is kamatoztatják a műhelyek, így a szerviz-szakember véleménye szerint sem feltétlenül indokolt a méretesebb, nagyobb, drágább modellekre számlázott magasabb rezsióradíj.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?