Nőtt a gázolaj ára: megéri még dízel autót venni?

Drágult a gázolaj - megtérülhet még a dízelek felára?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavasszal hét modell kapcsán kiszámoltuk, hogy megéri-e a benzinesnél drágább dízelt venni. Most a növelt árú és jövedéki adójú gázolajjal aktualizáltuk a kalkulációt.

Tavasszal még közel azonos gázolaj- és benzinárak idején készítettünk kalkulációkat arra vonatkozóan, hogy egy-egy modellből - 60 ezer kilométeres, 3 éves használat esetén -, az üzemanyagköltségek, illetve az Eurotax Glass’s által jövendölt értékvesztés alapján hét népszerű modell közül melyik esetén érdemes megfizetni a dízelmotor felárát. Az akkori számok alapján a modellek közel felénél, a Skoda Octaviánál, a Suzuki Swiftnél, illetve a Toyota RAV4-nél egészen egyszerűen fölösleges a dízel verziókra költeni, azok ugyanis 60 ezer kilométeres futás esetén nem tudják kitermelni dízelmotorjuk felárát.
Hirdetés

A többséget jelentő másik 4 modellnél, azaz a Ford Fiestánál, az Opel Insigniánál, a Volkswagen Passatnál, illetve a Renault Scénic egyterűnél azonban igenis megérte a gázolajos verzió, esetükben ugyanis jelentősebb fogyasztás- és szerényebb árkülönbség volt látható. Az áprilisban készített cikk óta nem csak az üzemanyagok árai változtak (drágultak, legutóbb ma), a legtöbb modellnél nőttek az árak, a Suzuki Swiftnél csökkent a gázolajos és a benzines közötti árszakadék, a Ford Fiesta jelentősebb vevőcsábítóval, olcsóbban vihető haza, az Opel Insignia pedig frissítésen esett át, a korábbi 1,8 literes helyett immár 1,6 literes az alapmotorja, továbbá belépő gázolajosa is takarékosabb lett.
ModellVegyes fogy. [l/100 km]Újkori (akciós) vételár [Ft]Várható ár 3 évesen [Ft]*Értékvesztés [Ft]Üzemanyag költség 60 ezer km-re [Ft]Értékvesztés + üzemanyag költség 3 évre/60 ezer km-re [Ft]
Skoda Octavia Active 1.2 TSI5,74 568 5002 831 3881 737 1121 357 7403 094 852
Skoda Octavia Classic 1.6 CR TDI4,55 249 2503 136 3752 112 8751 136 7003 249 575
Suzuki Új Swift 1.2 GLX5,03 390 0002 183 2011 106 7991 191 0002 297 799
Suzuki Új Swift 1.25 GLX D4,23 950 0002 332 0671 617 9331 060 9202 678 853
Ford Fiesta Trend 1.25 82LE5,62 999 0002 094 8481 439 1521 333 9202 773 072
Ford Fiesta Trend 1.4 TDCi 70 LE4,13 379 0002 276 8211 637 1791 035 6602 672 839
Opel Insignia 1.6 Ecotec7,46 240 0003 488 3462 751 6541 762 6804 514 334
Opel Insignia 2.0 CDTI4,37 150 0004 091 1713 058 8291 187 2204 246 049
Volkswagen Passat Trendline 1.4 TSi6,37 128 5004 155 1202 973 3801 500 6604 474 040
Volkswagen Passat Trendline BMT 1.6 CR TDi4,37 378 0004 301 9153 076 0851 086 1804 162 265
Toyota RAV4 2.0 Valvematic7,77 230 0005 168 1002 061 9001 834 1403 896 040
Toyota RAV4 2.2 D-4D 1506,08 285 0005 349 1002 935 9001 515 6004 451 500
Renault Scenic 1.6 16V Advantage7,44 540 0002 917 0001 923 0001 762 6803 685 680
Renault Scenic 1.5 dCi Advantage4,95 140 0003 464 8001 975 2001 123 7403 212 940

*: egységesen 20 000 km/év futással
A kalkulációk végeredményei azonban nem változtak, az árváltozások után is ugyanazon három (Swift, Octavia, RAV4) modellnél nem éri meg a dízel, mint tavasszal, illetve egyelőre ugyanazon négy modell (Fiesta, Insignia, Passat, Scénic) esetén üzemeltethető a benzinesnél olcsóbban a dízel, mint akkor. A táblázatunkban szereplő számokból egyértelműen látható, hogy csökkent a dízel verziók árelőnye, ahol pedig eddig is a benzines volt a nyerő, ott mostantól fokozottabb előnnyel győzedelmeskedik azon verzió. Ha azonban valaki a cikkünkben feltételezettnél jelentősebb futásteljesítményre vásárol autót, akkor mind több modell esetén lehet érdemes a dízelt választani. Megjegyezzük, az általunk választott modellek közül 100 ezer kilométeres futás esetén is csupán a Skoda Octavia sorolódik át a gázolajosként olcsóbbak táborába.
A kalkulációkat minden vásárlónak érdemes elvégeznie vásárlás előtt, átlagos futásteljesítménnyel sokaknak nem éri meg a dízel - amely verzióknak persze olcsóbb tankolhatóságukon túl egyéb előnyei (hatótáv, nyomaték) is vannak, ugyanakkor szervizelési költségei is magasabbak lehetnek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 08:25
    Permalink

    Kedves Mátyás,

    Hát a valóság azért merőben más, mint amit önök itt kiszámolgattak. Az is a realitás része, hogy a dízel modelleknél kb. 3-5 év alatt (éppen a garanciális iődzska vége körül) tönkremegy a nem túl tiszta magyar gázolajtól a commonrail technológia lelke, a magasnyomású szivattyú, meg esetleg a koszra szintén rendkívül érzékeny porlasztócsúcsok egyike-másika. Ha ezeket saját zsebből kell cserélni, akkor nincs az a takarékos dízel, ami 5 éven túli használat esetén (tehát a használtautók zöménél is) megérje! Egyáltalán csak nagyon nagy futásteljesítmény (mondjuk évi 50-60 ezer km fölött) és rövid használati idő (max. 3 év) éri meg ezeket a tényezőket is bekalkulálva dízelt választani…

    Üdvözlettel: Dani János

Vélemény, hozzászólás?