Saját rekordját döntötte meg a Toyota Mirai

Már Guinness rekorder a Toyota Mirai

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fél éven belül kétszer is világrekordot állított fel a hidrogén üzemanyagcellás autók hatótávja kapcsán a Toyota Mirai, ezzel bekerült a Guinness Világrekordok Könyvébe.

Fél éven belül kétszer is új világrekordot állított fel a második generációs, már általunk is próbált Toyota Mirai. Miután május végén Franciaország közútjain 1003 kilométert tett meg hidrogéntartályainak egyszeri feltöltésével, augusztus végén ismét útnak indult a Mirai egy példánya, ezúttal Dél-Kaliforniában, ahol már 1360 kilométert tudott megtenni két tankolás között. Ez utóbbi hatótávolsági rekordkísérletet a Guinness Rekordok Könyvének munkatársai is dokumentálták, majd október elején hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Mirai minden más hidrogén üzemanyagcellás személyautónál nagyobb távolságot tett meg egyetlen feltöltéssel. [BANNER type="1"] Íme a "titok", amit a világrekordhoz alkalmaztak.
Mindkét rekordot teljesen szériaállapotú autókkal érték el, különlegesnek csak a sofőrök felkészültsége volt mondható, ám arra fokozottan ügyeltek, hogy a normál forgalomban elfogadható vezetési technikákat alkalmazzanak. Ezekhez semmi másra nincs szükség, mint józan észre és némi önfegyelemre: a frissen közzétett Guinness Világrekord megvalósításában közreműködő pilóták, Wayne Gerdes és Bob Winger a heves gyorsítás, illetve lassítás elkerülését, a viszonylag alacsony menetsebesség megválasztását, valamint az energiaigényes fogyasztók (pl. klímaberendezés) használatának mellőzését javasolják. A Toyota Mirai ebben egyébként segíteni is tud vezetőjének: kapcsolható Eco üzemmódja többek között a légkondicionáló optimalizált működtetésével csökkenti az energiafogyasztást, míg a Predictive Efficient Drive funkció képes megtanulni a gyakran bejárt útvonalakat, és az adottságok ismeretében úgy tölti fel, illetve meríti akkumulátorát, hogy a hidrogén üzemanyagcellának a lehető legkevesebb munkát kelljen végezni a szakaszon. Szintén nem mindegy, hogy milyen időjárási körülmények között autózunk: a kaliforniai rekorddöntés idején ideális tartományban, 18-28°C között mozgott a hőmérséklet. Emellett természetesen fontos a megfelelő műszaki állapot fenntartása: a rendszeres karbantartás, a helyes kerékösszetartás, illetve abroncsnyomás beállítása, valamint a jármű össztömegét növelő ballaszt (pl. felesleges csomagok) eltávolítása. [BANNER type="2"] Átlagos sofőröktől, akik párás téli vagy forró nyári napon ülnek autóba, és nem érnek rá megfontoltan haladni, mert iskolába, munkahelyre kell sietniük, persze nem várható el ez a fajta tudatos közlekedés. A Toyota Mirai azonban átlagos használat mellett is világelső hatótávolságot kínál: az optimálisan kialakított és elhelyezett üzemanyag-tartályokba tölthető, összesen 5,6 kilogrammnyi hidrogén normál használatban is akár 650 kilométerre is elegendő. A kiürült tartályok aztán mindössze 5 perc alatt újratölthetők a 700 bar üzemi nyomással működő, szabványos töltőállomásokon. Noha ezekből a töltőállomásokból ma még kevés áll a nagyközönség rendelkezésére ahhoz, hogy széles körben elterjedhessenek a hidrogén üzemanyagcellás járművek, a fejlődés letagadhatatlan: a kaliforniai rekordkísérlet során – amely egyébként két nap alatt zajlott – a bejárt 1360 kilométeres úton tizenkét hidrogéntöltő állomás mellett haladt el a Toyota Mirai. [BANNER type="3"] Hogyan működik?
A hidrogén üzemanyagcellás technológia a fedélzeten tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állítja elő a jármű villanymotorjának meghajtására szolgáló elektromos energiát. A folyamat egyetlen mellékterméke a víz, így fenntartható forrásból származó hidrogén felhasználásával minden más alternatív hajtási módozatnál tisztábban közlekedhetünk. A Toyota Mirai Guinness Rekord-kísérlete során megtett távolságon egy hasonló teljesítményű (182 LE, 300 Nm), de belső égésű motorral szerelt modell mintegy 295 kilogrammnyi széndioxidot bocsátott volna ki.
Forrás: Smarter Media
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?