SUV-adót javasol egy brit tanulmány

Egy új SUV szennyezőbb, mint egy idősebb, normális autó?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Brit tudósok... kezdődhetne a mondat, de ezt most illik komolyan venni. Angliában készítettek egy tanulmányt, ami a számok nyelvén magyarázza el, hogy mennyire káros a SUV-mánia.

Egy klímavédelmi szervezet által készített tanulmány szerint szoros összefüggés van a jövedelem és a nagy SUV birtoklása között, ami megalapozott érv lehet a járműméret alapján kivetett "környezetszennyezési-adó” mellett. Az angliai adatokból kiderült, hogy a jövedelmi osztályok alapján a felső 20%-ba tartozó háztartások 81%-kal nagyobb valószínűséggel rendelkeznek nagy károsanyag-kibocsátású autóval, mint a többi 80%-hoz tartozó járműtulajdonosok. A felső 20%-ba tartozó autótulajok háromszor annyi kilométert tesznek meg évente, mint az alsó jövedelmi osztályba tartozók.
Hirdetés
Bár a SUV meghatározása eltérő lehet, az Egyesült Királyságban eladott autók között egyötödről közel egyharmadra nőtt az elmúlt években az ilyen kategóriába tartozó autók aránya. A felmérés kimutatta azt is, hogy az Egyesült Királyságban újonnan vásárolt SUV-ok háromnegyedét városi területeken élő emberek vásárolták, tehát valószínűleg nem azért vették, mert egy kiváló terepjáróra volt ténylegesen szükségük. A tanulmány számításai szerint egy 2023-ban vásárolt átlagos méretű, belsőégésű motorral felszerelt SUV szén-dioxid-kibocsátása magasabb, mint egy 2013-as évjáratú hagyományos autóé. Eközben Londonban az alacsony károsanyag-kibocsátású zónákból azokat az idősödő járműveket tiltanák ki, amelyeket a kevésbé tehetős emberek használnak, ám az új jelentés szerint a magas üvegházhatású gázkibocsátás gyakran annak köszönhető, hogy a gazdagabb emberek hatalmas SUV-okkal járnak, pedig, megengedhetnék maguknak a drágább elektromos autókat is. A tanulmány szerzői tehát a társadalmi igazságosság érdekében egy új adóztatási rendszer kialakítását javasolják kibocsátáson alapuló parkolási és úthasználati díjak mellett. Egy másik érdekes összefüggés pedig az USA-ból származik, ahol a feleslegesen nagy divatterepjárókat még nagyobb arányban vásárolják. Ám ezzel megnőtt a halálos gyalogosgázolások aránya is. Jelenleg évente 7500 életet követlenek ezek a balesetek, ami 1981 óta a legnagyobb szám.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?