50 éves az 5-ös BMW!

50 éves az 5-ös BMW!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem csak az M-részleg fél évszázados a BMW-nél, hiszen az a BMW modellsorozat is az 50. évét ünnepli, amelynél először használták a 3 számjegyből álló névadást.

Hetedik generációjánál jár a BMW 5-ös sorozata, ám ahhoz, hogy idáig eljusson, 50 évnek kellett eltelnie. Ötven év alatt pedig semmit sem veszített sármjából, illetve üzleti limuzin (és kombi) létére a sportos megjelenéséből. A jubileum alkalmából szaladjunk gyorsan végig a történelmén.
Hirdetés
I. generáció, E12
Hirdetés
Az 5-ös sorozat kezdte tehát azt a BMW tradíciót, hogy az autóikat három számjeggyel jelöljék. Az első szám jelenti a modellsorozatot, utána pedig a motor mérete következik deciliterben, ám manapság ez már megváltozott, de mindenképpen utal a második két szám arra, hogy erősebb, avagy gyengébb modellel állunk szemben. Az első generáció 1972-ben debütált, formáját a dizájnerlegenda, Paul Bracq kezei alatt véglegesítették. Már ez az 5-ös is magán viselte az összes olyan jegyet, amelyek az utódjain is felismerhetőek. Többek között, a látványos vesék, a dupla fényszórók, a nyúlánk sziluett és ha a formától elvonatkoztatunk, akkor a hátsókerék-meghajtás. A bemutatást követő évben az alapmotor mellé felsorakoztak az erősebb szerkezetek, szóval a 90 lóerős 518 és a 115 lóerős 520 mellé érkezett a hathengeres 145 lóerős 525, majd a 165 lóerős 528. Ráncfelvarrást 1977-ben kapott, a 6 hengeres modellek pedig dupla karburátorral gazdagodtak. Az első generációból majdnem 700 000 darab készült, mielőtt nyugdíjazták.
Hirdetés

II. generáció, E28
A második generáció dizájnja letisztultabbá vált, aerodinamikai jellemzőin is javítottak, de a dupla fényszórókkal és látványos vesével ellátott orr megmaradt. Az E28-as generáció már ABS-t, légzsákot, elektronikus motorvezérlés és kipufogógáz-tisztító katalizátort is kapott. A motorok szinte mindegyike szívócső-befecskendezéses lett és 1983-ban jelent meg az első dízelmotoros 5-ös, a 115 lóerős 524td, amely korának leggyorsabb dízel limuzinja volt. Aztán 1985-ben a ma is élő legend, az M5 jelent meg a kínálatban. Akkoriban még kézi munkával készült, orrában soros 6 hengeres, 3,5 literes, lóerős motorral. A második generációból már 722 ezer darabot gyártottal 1987 végéig.
Hirdetés

III. generáció, E34
Az 1988-ban érkezett harmadik generáció már jóval hosszabb és szélesebb volt elődjénél. A légellenállási együtthatóját 0,30-ra javították, a benzinmotoros változatok végsebessége pedig elérte, illetve meghaladta a 200 km/órát. A súlyelosztást is 50:50 arányúra oldották meg, szóval a sportosság továbbra is előtérben maradt, akár 4 hengeres motorral, akár hathengeressel kérte a vevő. Ennél a generációnál debütált a Touring, tehát a kombi változat is 1991-ben. Az autó egyik különlegességei közé tartozott a függetlenül is nyitható hátsó szélvédő, de a kombi után nem sokat kellett várni az első összkerékmeghajtású 5-ösre sem. 1992-ben lépett piacra 525iX néven, ráadásul abban az évben kapott V8-as motorokat az 5-ös sorozat. Az M5 viszont maradt a 6 hengeres motornál immár 3,8 literesre hengerűrtartalommal, 340 lóerővel, akár kombiként is. A limuzinok gyártása 1995-ben befejeződött, a kombikat viszont egészen 1996-ig árulták. Összesen 1,3 millió példányt adtak el a harmadik generációból.
Hirdetés

IV. generáció, E39
A negyedik generáció egyik jelentős újítása az alumínium nagyobb arányú használata volt, többek között ebből a könnyűfémből készült a futómű is. Ezáltal alig lett nehezebb elődjénél, ráadásul egyedülálló rozsdavédelmet kapott. A légellenállási együtthatót tovább faragták, így lett kategóriaelső, és biztonságról akár tíz légzsák is gondoskodhatott. 1998-ban pedig az első soros 6 hengeres közvetlen-befecskendezésű dízelmotor is megérkezett az M5-ös pedig V8-as benzinmotorra váltott, 400 lóerővel. A 2000-ben esedékes ráncfelvarráskor bukkantak fel a nappali menetfényként a funkcionáló világító gyűrűk, és ugyanekkor váltották le a szögletes ködlámpákat kerek formájúakra. A 1,48 milliós eladási példányszámával (ebből 266 000 Touring volt) a 2004-ig gyártott negyedik generáció eladási rekordot állított be az 1,48 millió darabbal, amelyből 226 ezer volt kombi.
Hirdetés

V. generáció, E60, E61
Az ötödik generáció talán a Bangle-éra legszebb, legharmonikusabb formájú BMW-je. A 2003-ban debütált generációban már ott az iDrive, az extralistán pedig a szélvédőre vetítő Head-Up kijelző. De ekkor már olyan tételek is rendelhetővé váltak, mint például az adaptív kanyarfények, a karosszériadőlés-szabályozó Dynamic Drive és az aktív sebességtartó automatika (ACC) is. Az M5 életében is nagy durranást hozott ez a generáció, hiszen 2005-ben V10-es motorral debütált. Az 5 literes hengerűrtartalomból 507 lóerőt hoztak ki, a Touring pedig a világ legyorsabb kombijai közé lépett.
Hirdetés

VI. generáció, F10, F11
A hatodik generáció 2010-ben visszatért egy konzervatívabb formavilághoz. De azért a BMW vesék még markánsabbá váltak. Az eddigi legsikeresebb generáció 2013-ban jutott el plasztikai sebészhez, majd 2016-zól már a konnektoros hibrid hajtáslánc is megjelent a kínálatban.
Hirdetés


VII. generáció
Hirdetés
A 2017-ben debütált hetedik generáció kapható jelenleg is a BMW márkakereskedésekben, de már ez is a ráncfelvarrás utáni fizimiskával. Lassan elérkezik az újabb generációváltás ideje, kíváncsian várjuk tehát, hogy merre folytatódik a modell története.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2022.09.03. at 19:31
      Permalink

      Ha a h****ség fájna, b+… Japán autóipara még sehol sem volt, amikor bemutatták az 5-ös BMW-t, ma viszont jóval fejlettebb ország, mint Németország. Na, puff neki. Amúgy mi a jelentősége annak, amit leírtál? Már az első autójuk, amivel kijöttek, megbízhatóbb volt bármelyik BMW-nél(és németnél)…

      A BMW-nek van olyan mély gyökerekkel rendelkező terepjárója, mint a Land Cruiser? Vagy olyan pick-upja, mint a Hilux? A nevedben a “G” a g**ibutára utal? 😀

    • 2022.09.09. at 23:01
      Permalink

      Te nyomorult BMW-t a pöcsére tetováló alfahím, te! Hol minősít bármilyen márkát a történelmi múlt és a gyökerek?! A BMW is volt a pályája elején – nem attól jó vagy nem jó, hogy mennyire patinás a múltja! HAGYD A LEXUST, MEGÉRTETTED?!

      • 2022.09.10. at 08:53
        Permalink

        Veled ellentétben az nem hátrány, hogy van hová tetováltatni….. A Lexus a pinát hordó férfiak autója. Gondolom téged petricsészében kavargatta, mert nincs se apád, se nagyapád, így múltad sem. Nem számít a történelem! Nézz utána az eladási db számoknak, utána pampoghatsz. Generációk nélküli, két évente frissülő, követhettelne xar szamuráj halottas kocsi a rusnya ragadozó pofával. Vicces és szánalmas.

        • 2022.09.10. at 14:09
          Permalink

          A Lexusok többsége tényleg ocsmány és nem európai ízlésnek való. DE! Akad kivétel, például az első IS 200-as (az USA-ban még: IS 300-as), ami viszont egy gyöngyszem kívül és belül, még a nagy konkurensek (BMW e46, Mercedes C osztály, Alfa 156) tulajdonosai is elismerik a típus erényeit, mert tényleg jól sikerült vezethetőségben, stílusban, mindenben. Továbbá én sem szeretem a japán autók legnagyobb részét, mert igénytelen és stílustalan, hiába megbízhatak. De bármelyik autót önmagában nem az minősíti, hogy mikor jött létre, milyen vargabetűs történelme van vagy mennyire új. Ahhoz például nem férhet kétség, hogy egy mai KIA vagy Hyundai simán van olyan JÓ, mint BÁRMELYIK japán vagy európai autó. Csak azért nem kéne, mert nem tetszik a stílusa, kisugárzása, ennyi. (Szemben egy régebbi Volvoval, Saabbal, Alfával, Citroennel, Peugeot-val – vagy akár egy IS 200-zal).

    • 2022.09.11. at 02:57
      Permalink

      Bmw cigánymárka….impotensek, kisebbségi komplexussal küzdők márkája.

      Lexus felsőbbrendű a bmwhez képest..a vásárlói köre is teljesen más iskolázottságú,kultúrájú.

      • 2022.09.13. at 20:51
        Permalink

        Figyi, nehogy már a porbafingó faluvégi hülyegyerekek viszonyaiból állítsunk fel márkamegítélést. Kb annyit számít a véleményed ebben mintha az indiai roncstelepek guberálói magyaráznák nekem hogy a Fearrinak vagy a Lambónak van nagyobb presztízse, mert az egyik guberáló vett egy Ferarri kardigánt…

        Szerinted ki nem xarja le hogy a te kis mikrokozmoszodban ki milyen roncsot használ, amikor 25-30 millákat tesznek le egy új autóért?
        Ami mellesleg kategóriája legsikeresebb nagy autója (nemcsak a prémium de a kommersz autók között is), és ez évben eddig több kelt el belőle, mint pl a Superbből, pláne a Mondeóból. Most olyan röhejesen jelentéktelen autókat mint a Camry vagy a statisztikai hibahatáron autózó Lexus ES nem is említek.

        És ugyanezt megcsinálta az USÁ-ban is, tehát úgy lettek harmadik hogy pl lelépték a Toyota Avalont, a Nissan Maximáról nem is beszélve.

  • 2022.09.03. at 21:38
    Permalink

    Balfasz Roma! Úgy látszik megint a cseh kettőt nézed. A fáék hozzád képest egy egy enigma fejtő számítógép. Gyógyszer mellé ne igyál, mert akkor ilyen baromságokat hordassz össze. Úlj le, egyes!
    Jórjál továbbra is tömeg közlekedéssel!

  • 2022.09.04. at 20:44
    Permalink

    Jó ez a cikk, jó volt végig menni a típus minden szériáján. Korábbi munkahelyemen több BMW fanatikus is volt, akik szép állapotban tartják, gondozzák régi autóikat, találkozókra járnak, stb. Egyiküknek egy 2000-es évjáratú gyönyörűszép állapotú E39-ese (is) van.
    Az, hogy a német vagy a japán jobb, az csupán hitvita. Egyik embernek ez tetszik jobban, a másiknak meg az. Az viszont biztos, hogy történelmet nem lehet venni.

    • 2022.09.05. at 09:57
      Permalink

      “Az viszont biztos, hogy történelmet nem lehet venni.”

      Ennek mi a jelentősége a könnyes nosztalgiába révedésen kívül? A Lanciának, a Saab-nak, a Rovernek vagy a Pontiacnak is szép múltja volt és hol vannak most? A Teslának, a Niónak vagy a Genesisnek meg nem sok van, de ígéretes jövő elé néznek. Ígéretesebb elé, mint pl. az Alfa vagy a Jaguar. Attól nem lesz jobb egy autó, mert a brand-je régebb óta létezik, mint a másiké. A Renault a világ egyik legrégebbi gyártója. Miben mutatkozik meg ma, 2022-ben az előnye mondjuk a Hyundai/Kiához képest? Egyáltalán van-e neki bármiben előnye?

      Az 5-ös BMW-nél sem az a lényeg, hogy mi van mögötte, hanem hogy áll-e előtte valami, lesz-e jövője. Kijött a BMW i7, ami a 7-es BMW-t fogja nyugdíjazni. Nyilván nemsokára majd jön az i5 is. Az SUV-lázat meg nem kell bemutatni. Ha olvasgatsz mostanában, akkor láthatod, hogy igencsak kongatják a vészharangot sok évtizedes, “ikonikus” típusok fölött, mint pl. a Golf, a Polo, a Passat, vagy épp a név ugyan megy tovább, de SUV-formában(Mégane, C5)…

      • 2022.09.09. at 23:23
        Permalink

        “Ennek mi a jelentősége a könnyes nosztalgiába révedésen kívül? A Lanciának, a Saab-nak, a Rovernek vagy a Pontiacnak is szép múltja volt és hol vannak most? ”

        Na. Az ilyen cinikus trollok miatt is élhetetlen és hányingert keltő ez a világ. Vegyél Casio órát, az való neked, a praktikus fejednek, nem egy Patek Phillippe vagy Glashütte. Hiszen minek az? A Tiko Time is megteszi, ugye? Minek a művészet? Mit számít a pedigré? Minek a múlt erényei, az eszétikum, a stílus, amit egy SAAB, egy Lancia vagy egy Rover mindig is tudott, de egy japán gép a legritkábban?!

        Igazi nyárspolgár vagy.

        • 2022.09.10. at 09:05
          Permalink

          Casiót? Most is az van, remekül működik, az egyik legnagyobb óramárka. Nem érdekel a körítés, amivel a termékeket az emberek felruházzák. Az egy megfoghatatlan, sok esetben csak vélt dolog, egy “lufi”, a termék viszont kézzel fogható, nekem az a fontos. Vegyél Renault-t vagy Fiatot, légy boldog vele, de ha ecsetelni kéne, miben járnak ma előrébb, mint a Honda vagy a Hyundai, gyanítom, síri csönd lenne.

          Én felismerem a japán autókban a stílust, tetszik a “nem evilágiságuk”, az egzotikumuk, a szokatlanságuk, az európai kocsikat meg egyszerűen csak unom. Ásítok, bealszom tőlük. Azért az eladási adatokra is nézz rá, mennyire vevő a világ a “stíluskirály” Alfára vagy Jaguarra. A japánokat meg el lehet adni, nagy tömegben. Az olaszért, angolért rajonganak, a japán meg fogy…

          Szerintem amúgy te lehetsz Garázs Géza a Youtube-ról, csak más nicknéven…

          • 2022.09.10. at 11:00
            Permalink

            TALÁLT, SÜLLYEDT! GÉZA VAGYOK BÉLÁM!!!

    • 2022.09.12. at 18:08
      Permalink

      Rassista-e vagy?! Kit érdekel az, hogy milyen etnikumú EMBEREK vezetik a BMW-ket?! Hol számít ez? Mi köze ennek – ha ez egyáltalán igaz is – a BMW-hez? Ultraprimitív egy megnyilvánulás volt ez.

  • 2022.09.12. at 18:09
    Permalink

    Rasszista-e vagy?! Kit érdekel az, hogy milyen etnikumú EMBEREK vezetik a BMW-ket?! Hol számít ez? Mi köze ennek – ha ez egyáltalán igaz is – a BMW-hez? Ultraprimitív egy megnyilvánulás volt ez.

  • 2022.09.13. at 19:31
    Permalink

    Ennek a feggsejnek cigó fóbiája van, Vagy ennyire utálja fajtáját, a kis kanibál, vagy enniyre irigy, hogy sohe nem ülhet még pedálos BMW-ben sem! Fuxa Jaj!

Vélemény, hozzászólás?