A hazai üzemanyag még drágább, mint hitted! Mutatjuk miért!

Az olajárak emelkedése mellett sok más tényező alapján is horror összegekért tankolunk itthon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rengeteg országban tankolnak sokkal olcsóbban, mint Magyarországon, de ez nem csak az üzemanyagáraktól függ. Mutatjuk, miért lehet olcsóbb máshol a drágább benzin, és azt is eláruljuk, melyik államokban jön ki a legtöbb üzemanyag az átlagfizetésből.

Nemzetközi viszonylatban is drága a hazai üzemanyag, ez derült ki a Picodi kutatásából. Riportjuk szerint 2021 első felét általánosságban a gazdaság fokozatos beindítása és a benzinárak emelkedése jellemezte, így az üzemanyagárak itthon és külföldön is emelkedtek 2020 első feléhez képest.

Európában a legnagyobb növekedés nálunk, Magyarországon történt (+20,2%), utánunk Törökország (+19,4%) következett, a virtuális dobogó harmadik fokán pedig Luxemburg (+16,9%) áll.

Nem kell viszont azt gondolni, hogy máshol sokkal jobb lenne a helyzet, a tavalyi árakhoz képest csak Máltán és Albániában volt az éves benzinár-változásban csökkenés, ráadásul ezeken a helyeken is csak kisebb mértékben. Azonban az üzemanyagárak más európai országokban is emelkedtek, többek között Németországban (+10,6%), Ausztriában (+8,1%), az Egyesült Királyságban (+7,8%) és Írországban (+5,2%) is. Az alább található táblázatban az összes vizsgált Európai ország árváltozása megtalálható.
Hirdetés
Ha csak a konkrét árakat nézzük, Európában az oroszok tölthetik a legolcsóbb benzint a tankba: náluk 1 liter benzin 0,54 eurónak megfelelő rubelbe kerül. A legmagasabb árat Hollandiában találjuk, itt 1,72 € egy liter benzin ára. Magyarország ezen a skálán a középmezőnyben helyezkedik el, nálunk 2021 első felében az átlagos benzinár 416 Ft volt, ami 1,17 eurónak felel meg és a 14. helyet jelenti a figyelembe vett 42 országból. Németországban (1,43 €), Ausztriában (1,2 €), az Egyesült Királyságban (1,45 €) és Írországban (1,42 €) is drágább az üzemanyag, mint nálunk, természetesen csak addig, amíg nem vesszük figyelembe az adott ország polgárainak átlagkeresetét, ami sokkal jobban mutatja, hogy mennyi is az annyi. Ha ugyanis csak az árakat nézzük, akkor kikerül a képből a tény, hogy bizony Európában ugyanazért a munkáért nem ugyanannyi pénz jár, így a fizetések különbségétől is függően azonos áron lehet relatív drága, vagy épp olcsó az üzemanyag. Alább látható, hogy melyik országban hány liter benzint vásárolhatunk a hivatalos átlagfizetésből, a nyilakkal lehet léptetni az országok között.
Hirdetés
A már említett Benzinár-index tekintetében harmadik éve a rangsor veretlen győztese Svájc 3582 liter benzinnel, a dobogón Luxemburg és Dánia követi 2955 és 2328 literrel. Luxemburg tipikus példája annak, hogy bár drágább az üzemanyag, mint hazánkban, és a tavaly óta bekövetkezett áremelés is jelentős volt, a fizetésekhez képest mégis olcsón tankolnak. Magyarországon, a KSH adatai szerint az év eleji átlag nettó kereset 279.400 Ft volt. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos magyar 612 liter benzint vásárolhat egy átlagos havi bérből, amivel a vizsgált európai országok közt a 28. helyen állunk. Az előző évben Magyarországon ez az adat 745 liter volt, így idén komoly visszaesést könyvelhetünk el: jóval kevesebbet autózhatunk ugyanazért a pénzért. A rangsorban mögöttünk található Portugália (624 liter és 33. hely), Törökország (494 liter és 35. hely) és Szerbia is (440 liter és 37. hely). Jobb a helyzet viszont Lengyelországban (808 liter és 25. hely), Németországban (1786 liter és 8. hely) és Írországban (2029 liter és 5. hely) is. Hogy ismét megjelenjen az összes olyan ország, ahová a magyarok emigrálnak: az Egyesült Királyságban 1512 liternyi, Ausztriában pedig 1920 liternyi üzemanyagot kapni a hivatalos átlagkeresetből. Tegyük hozzá: a lakbérek ugyanakkor jellemzően jóval magasabbak. Az utolsó három helyet a vizsgált országok közül Albánia, Moldova és Ukrajna foglalja el 289, 358 és 389 literrel. Alább a világ különböző országaiban láthatjuk a korábban vizsgált adatokat: az egeret egy adott országra húzva kiderül, hogy ott hány euróba kerül egy liter benzin, illetve hogy hány litert lehet tankolni az átlagfizetésből.
Hirdetés
A világban körülnézve is érdekes adatokat láthatunk: a 104 kutatott ország közül Algériában a legalacsonyabb a benzin ára, méghozzá 0,29 eurónak felel meg, amennyit egy literért átlagosan fizetnek, a legmagasabb árat pedig Hong Kong tudhatja magáénak, ahol 2,03 eurónak megfelelő összeget kell otthagyni literenként. A globális piac rangsorában - ahogy eddig is - az Öböl-országok állnak az élen az átlagfizetésekhez viszonyítva: Qatarban 6532 liter, Szaud-Arábiában 5170 liter, Kuwaitban pedig 5158 liter üzemanyagot jelent egy átlagos lakos havi keresete. Az Egyesült Államokban sem rossz a helyzet, ott 4723 liter benzin vásárolható az átlagbérért, ehhez képest az ausztrálok 4128 litert, a kanadaiak 2616 litert, a kínaiak pedig 955 litert tankolhatnak az átlagos keresetükből. Kubában a legrosszabb a helyzet, ahol mindössze 26 liter üzemanyag vásárolható az átlagkeresetből, ez ráadásul 2 literrel kevesebb, mint az előző évben. Valamivel jobb helyzetben, de még mindig a lista legalján Tádzsikisztánt és Zambiát találjuk 188 és 214 literrel. Érdekes a helyzet Venezuelában, ahol különleges helyzet állt elő az instabil gazdasági helyzet miatt: havonta minden venezuelai állampolgár 0,0015 €/liter áron vásárolhat 120 liter benzint, majd a határérték túllépése után a benzin literenkénti ára 0,42 €-ra nő. A Picodi számításai szerint emiatt az országban az átlagkereset 230 liter benzin vásárlását teszi lehetővé, amelyből 120 liter támogatott és 110 liter teljes áras - ez ráadásul 82 literrel több, mint tavaly.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.07.17. at 18:58
    Permalink

    “A hazai üzemanyag még drágább, mint hitted! Mutatjuk miért!”
    1. Mert egy kib.szott gyarmat vagyunk.
    2. “Tisztelt”, magát durván összelopó szűk uralkodó réteg nagyívben lesz.rja a többi 9,5 milliót!

  • 2021.07.19. at 10:32
    Permalink

    igen, mindez látszik a kihalt utakon, és kihalt autópályákon. ja, nem. Megállás nélkül növekszik a forgalomban lévő autók száma, és a forgalom is hatalmas. Vidéki városokban is mindennaposak a korábban, 8-10 éve még ismeretlen dugók.

    • 2021.07.20. at 11:56
      Permalink

      Mindezt a 9 millió éhező országában, ahol az elmúlt 10 évben megduplázódott a járműpark száma…

      Amúgy pont a múlt héten tűnt fel, hogy már nem tudok reggel elég korán elindulni munkába, hogy nyugiban átmehessek a városon. 7 után pedig elszabadul az őrület. Pedig elvileg nyár van.
      És ez egy vidéki város…

Vélemény, hozzászólás?