Akkumulátor-útlevél lesz kötelező az EU-ban 2027-től

Az akkumulátor-útlevél a vevőknek és a gyártóknak segít megismerni, mi és honnan került az aksiba

Az átláthatóságot és a felelős erőforrás-felhasználást hivatott elősegíteni, hogy 2027-től minden villanyautónak rendelkeznie kell egy digitális dokumentummal, ami az energiatárolójának részleteit tartalmazza.

Az Európai Unióban újonnan forgalomba hozott elektromos gépjárműveknek rendelkezniük kell majd egy úgynevezett akkumulátor-útlevéllel 2027 februárjától. Ez nem arra való, hogy a villanyautó energiatárolója szabályosan közlekedhessen a határoknál: ez az útlevél egy digitális dokumentum, ami rengeteg információt tárol és tesz elérhetővé az akkumulátorról. Ez a jármű alvázszámához lesz kötve, és csupán egy QR-kóddal kiolvashatók lesznek a kötelezően előírt információk.
Hirdetés
Németországban egy konzorcium dolgozik jelenleg is az akkumulátor-útlevél hátterén, melyhez többek között az Audi és a BMW is csatlakozott, és amelynek technikai partnere a Circulor. Utóbbi szervezet egyik vezetője, Ellen Carey az Autocarnak nyilatkozott saját terveikről és az EU-s szabályozás várható részleteiről. Elmondása szerint az akkumulátor-útlevél egyrészt a gyártóknak lesz nagyon hasznos, akik saját beszállítóik hátterét tudják majd ellenőrizni, másrészt a vevőknek segíthet majd megtudni, a kiszemelt autó akkumulátora hol és miből készült. Az akkumulátor-útlevél 90 információs tételt tartalmaz majd hét kategóriában: általános információk az akkumulátorról és a gyártóról; megfelelőség és tanúsítványok; az akkumulátor szénlábnyoma; a beszállítói lánc szabálykövetősége; az akkumulátor összetétele és anyagai; körforgásosság és a felhasznált erőforrások hatékonysága; valamint teljesítmény és tartósság. Egy ilyen útlevél első körben a gyártóknak segíthet, hogy tudják, az általuk vásárolt (esetleg gyártott) akkumulátor honnan jött, vagy hogy a felhasznált anyagokat milyen körülmények között nyerték ki a természetből. Ezután a vevők ugyanazt a QR-kódot beolvasva már lehet, hogy a tárolt információk szűkebb köréhez kapnak hozzáférést - annyihoz, amiből megtudhatják, autójuk előállítása környezetbarát és felelős volt-e. Sőt, a villanyautók használtként való eladásánál is hasznos lehet egy ilyen útlevél, vagy például az akkumulátor újrahasznosításánál, ahol a munkát végzők megtudhatják, mi van a felszín alatt és hogy lehet biztonságosan feldolgozni.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.01.27. at 18:33
    Permalink

    “megfelelőség és tanúsítványok; az akkumulátor szénlábnyoma; a beszállítói lánc szabálykövetősége; az akkumulátor összetétele és anyagai; körforgásosság és a felhasznált erőforrások hatékonysága”
    Húúú!
    Mekkora egy kamu duma!
    Sokkal szimplábban: fizess paraszt egy semmire való certifikátért.
    A krautok ilyenek kreálásában nagyon “tudnak”!

  • 2024.01.28. at 19:19
    Permalink

    Akkor miért nincs benzin/gázolaj “útlevél” is, amibe bele kerül, hogy hol termelték ki az olajat, mennyi CO2-t és egyéb üvegházhatású gázt és főleg rákkeltő anyagot bocsátottak ki a finomításakor és szállításakor, stb stb.
    A tankoláskor kapott blokkon szerepelne egy QR kód…

Vélemény, hozzászólás?