Cadillac Drive újratöltve

Wahorn András feltörte a Véredényt, miközben még mindig várja az ufókat

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Wahorn András újra a Cadillac Eldoradoba ült.

Wahorn András képzőművész, zeneszerző, élet- és ufókutató a kilencvenes években költözött ki a nagy vízen túlra. Kint tartózkodása alatt négy Cadillac-ket vásárolt. Kettőt hollywoodi évei alatt koptatott, kettővel pedig Fábry Sándorral közös utifilmje forgatása közben rótta a végtelen amerikai és orosz tájakat. Valamitől vezérelve mindegyikhez megtartott egy-egy garnitúra kulcsot, egyszer csak jó lesz még valamire felkiáltással. Nos igen! Szeptember első hétvégéjén a fiók mélyén pihenő kulcscsomó újra a reflektorfénybe, pontosabban Cadillac zárak közelébe került. Wahornt Kollmann Áron, a Republic Group egyik kreatív igazgatója – aki civilben szintén V8 hobbista – invitálta Budapestre, csupán annyit mondva neki, hogy egy izgalmas randevú fogja várni, egy még izgalmasabb autóval. A Mezőszemerén élő művész hetedik érzéke azt súgta: most érdemes lehet a Cadillaces kulcscsomót előhalászni.

Nagy sokadalom támadt, miután előkapta a termetes kulcscsomót...



„Nem tudtok ám átverni, megmondom én, hogy ez az igazi Véredény vagy sem!” – kiáltott fel, miután a BudapestV8-ra érkezett autók sűrűjében meglátta az 1975-ös ponyvatetős, meggypiros Cadillac mellett álló Áront és az autó jelenlegi tulajdonosát, Tamás Andrást. Nagy sokadalom támadt, miután előkapta a termetes kulcscsomót és próbálni kezdte a kulcsokat a zárban. A negyedik-ötödik próbánál kattant a fémnyelv, és igen! Ez az! Az egyik tökéletesen nyitotta a forgatás óta rendberakott, hamarosan OT-vizsgára induló országúti cirkálót! Ezután András és András hosszasan bogarászni kezdték az autót. Wahorn ezernyi emléket idézett fel, sok apró ismertetőjelet mutatott és azt is elárulta a hallgatóságnak, hogy az autó eredetileg fehér volt. Mexikói munkások fényezték át 200 dollárért pirosra, mert a produkció készítői szerint a piros egyszerűen jobban mutat a képernyőn, mint a fehér. A Cadillac Drive Los Angeles-i indulásakor meglehetősen rossz műszaki állapotban leledzett a kabrió, de az útközbeni folyamatos javítás jelentősen növelte a megbízhatóságát.

Hazai tulajdonosának a vásárlás során szerepet játszott a Cadillac filmes múltja is, s féltve őrzi egyik kedvenc sorozatának sok kalandot megélt hősét. Az autó 8.2 literes motorja egyébként az egyik legnagyobb szériában gyártott autómotor, amely több mint húsz litert fogyaszt száz kilométerenként.
Az újra találkozás meghitt pillanataiban megtudtuk, hogy a Cadillac Drive-ot két autóval vették fel, majd három hónapon át, három kísérő kameraautóval, amelyekben rendező, operatőr, hangmérnök, technikus-autószerelő és az útvonal szakértői, plusz sofőrök utaztak, három etapban. Az első az út amerikai része, ahol az első autót használták, majd az ázsiai és a Moszkva-Budapest közti útvonal a második autóval. A legnehezebb terep Magadan környékén várta a stábot, ahol csak télen járhatóak az utak, s egyébként sem túl jó minőségűek. „Ez is bizonyítja, hogy a Cadillacek nem holmi luxusautók, hanem egyben nagyon jó minőségű autók is, hiszen még ilyen nehéz terepen is megállták a helyüket!” – mondta Wahorn, hozzátéve, hogy azért néha persze ők is elakadtak, a tajgában pedig a biztonság kedvéért teherautók szállították a sorozat négykerekű főszereplőjét.

András számára a legkellemesebb és egyben a legkellemetlenebb pillanat is a megérkezés volt


Gyakran napi húsz órát forgattak az autóval, minden jelenetet csupán egyszer vettek fel, ismétlésre nem volt idő, így is majdnem hatszáz órányi sajátságos hangvételű anyagot rögzítettek. András számára a legkellemesebb és egyben a legkellemetlenebb pillanat is a megérkezés volt, hiszen hosszú út volt mögöttük Los Angelesből elindulva Budapestig, az USA-n, Alaszkán, Szibérián át, az örömöt azonban beárnyékolta, hogy rögvest meg is kellett válnia az autótól, amelyet szinte végig ő vezetett. E mellett igen emlékezetes maradt számára a sámánszertartás és a medvével való találkozás is.
A bulvársajtó annak idején azt írta, a két főszereplő összeveszett az út során, noha Wahorn és Fábry a mai napig jóban vannak, s szívesen emlékeznek a szorosan együtt töltött hónapokra. „A mostoha körülmények, a feszített tempó és az összezártság ugyan valóban gyakran próbára tették barátságunkat, de az nem szakadt meg” - árulta el a Bizottság alapítótagja.
Wahorn Andrásra, a képző- és életművészre egy ország figyelt fel, végtelen nyugalma, filozofikus értekezései és gondolatbukfencei Los Angelestől Budapestig valószínűleg azok figyelmét is felhívták a létezésére, akik addig nem hallottak róla – s valószínűleg azóta sem láttak olyan embert a kamerák, aki a kocsikerekek aszfaltra rajzolt absztrakt nyomairól értekezne vagy szánhúzó kutyák után akasztott volna egy Cadillacet.

András egyébként tavaly közhírré tétetett Guiness-rekord kísérletéről sem tett még le: „Ötven, matyó mennyecskét ufó maszkban, csavarintott kendővel egy nőheggyé halmozva őket egy 1972-es Cadillac Sedan de Ville karosszériájára kapaszkodva szeretnék elszállítani. Eközben a hatalmas leszállópályán huszárok, őshonos magyar háziállatok, népi táncosok vonulnak fel. Ez a példátlan vállalkozás a magyar nemzeti hagyományokat ötvözné nemzetközi és űrtudományos (galaktikus) látványosan szórakoztató és egyben kulturálisan is távolba mutató értékekkel, lényegében a matyók, mint népcsoport és az ufók közti lélegzetelállító összefüggésekre mutatna rá. A megvalósítás egyelőre még várat magára, több mennyecske és szponzor is jelentkezett, de a teljes költségvetés még nincs meg.” – zárta sorait a mezőszemerei művész.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?