Crossoverből sosem elég!

Hyundai Bayon 1.0 T-GDi Prime teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hatalmas siker az új Tucson a Hyundainál, egy kis túlzással sorban állnak érte a vásárlók, szóval nem csoda, hogy az alsóbb kategóriában is piacra dobott egy crossovert a márka.

Nincs mese, ha sikereket akar bezsebelni egy gyártó, magyarán sok pénzt akar keresni, akkor minden kategóriában indítania kell egy SUV, vagy crossover modellt, ami valamilyen módon hasonlít a terepjárókra, amit úgy tűnik a világ népességének nagy része akar. Jó, persze ez költői túlzás volt, de egyszerűen nem csitul a SUV-mánia, ezért is születhetett meg a Hyundai Bayon, ami az i20 alapjaira épül, de annál egy kicsit nagyobb, nem mellesleg teljesen eltérő karakter. Bár az tény, hogy nem kizárólag terepjárós a hangulata, az arányai okán egy kicsi egyterűséget is felfedezni vélek benne, ám a dizájn szempontjából az a legfontosabb, hogy mindenképp egyedi. Orra alapján inkább Kona rokonságra számítanánk, de a Bayon tényleg az i20 alapjaira épül, amit a 2580 milliméteres tengelytáv is igazol, hiszen ez pontosan ugyanakkora, mint a kistesóé. Izgalmasak a kettéosztott fényszórók, a karórák fémszíjára emlékeztető hűtőrács és még a tükörházak kialakítása is látványos. Sőt, ha oldalról nézzük az autót akkor sem unatkozhat a szemünk az ívek, fény-árnyék vonalak játékától. Külön kiemelném a kilincsek környékének kialakítását, amit elsőre észre se vettem, csak a teszt vége felé tűnt fel, milyen szépen rajzolták meg azt is. Aztán persze hátul sem fáradt el a formatervezők fantáziája, viszont furcsamód hátul teljesen más karakter az autó, persze azért jól mutat a keresztben végigfutó fénycsík, a fekete betét az ablak alatt, illetve a légterelőben végződő tető. Ha ez még nem lenne elég, a Mangrove zöld fényezés is rátesz egy lapáttal a látványosságára, bár az extraként rendelhető kéttónusú fényezésekkel is elérhető ugyanez a hatás.
Hirdetés
Bent már nem tagadhatja az i20 rokonságot, ugyanis a műszerfala egy az egyben ugyanaz. Ami persze jót jelent, hiszen, letisztult, ergonomikus, anyaghasználatában pedig hozza a kategória átlagát. A hátsó ajtóburkolatok érezhetően spórolósabb műanyagokat kaptak, elöl is sok a kopogós fajta, viszont bőrborítású a kormánykerék. Összességében nincs ettől rossz érzése az embernek, mert az olcsónak tűnő műanyagok tapintása is kellemes, igényességet sugall, ahogy az összeszerelés minősége is.

A legmagasabb, Prime felszereltségnél is szövetkárpitosak az ülések, ami nem baj, főleg, hogy ezek a megnövelt oldaltartású változatok, szóval nagyon kényelmesek.

Legalábbis elöl. Hátul a kelleténél meredekebbek a háttámlák, mentségükre szóljon, jót tesz a gerincnek. Valamint a hátsó lábtér is nagyobb egy hangyányit az i20-ban tapasztaltnál. De vissza előre! A műszerfalon ennél a felszereltségnél már 8 colos érintőképernyő jár az infotainment kezeléséhez, illetve digitális a vezető előtti 10,25 colos képernyő is. Szintén a Prime felszereltség sajátja a 8 hangszórós Bose hifi, illetve jár a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto kompatibilitás is. Végül meg kell említeni a Bayon előnyeként a nagyobb hátsó fejteret, valamint az alapból 401 literes csomagtartót, ami 50 literrel nagyobb az i20-asénál. Motorfronton érdekes, hogy még kapható szívó négyhengeres, 1,2 literes benzinessel is, amelynek a 84 lóereje nem túl acélos, de azért nem kell félni tőle, megbirkózik az üresen 1095 kilogrammos autóval. Élénkebb a két turbós egység. Mindkettő 3 hengeres, egyliteres, a kisebbik 100 lóerős, az erősebb 120 lovas. A tesztautóban a 100 lóerős dolgozott, „dráma” nélkül. Ezzel azt akarom mondani, hogy szépen tette a dolgát. Hallani, hogy háromhengeres? Igen, bár szépen elrejtették a hangját az utastérbe nem szűrődik be sok. Érezni, hogy háromhengeres? Nincsenek különösebben kényelmetlen rezonanciák. A 172 Nm forgatónyomaték már 1500-as fordulatszámtól elérhető, fürge kis jószág a Bayon. Autópályán sem válik túl hangossá, nem vészes a szélzaj, sem a motorzaj, de azért nem ez a fő terepe. És nem is a terep, hiszen csak fronthajtással rendelhető, a fényezetlen műanyag karosszériadíszek nem teszik terepjáróvá. Viszont a hatfokozatú manuális váltója kellemes szerkezet, könnyen mozog a kulisszában, de határozottan. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés is megfelelő az autó alá. Se túl feszes, se túl lágy nem lett a rugózás, de mindenképp kényelmes. Az autó magasságából adódóan érezni némi dőlést tempós kanyarokban. ám ez sem vészes. Ahogy a 6,2 literes vegyes üzemi tesztfogyasztása sem.
Hirdetés
Az ára már húzósabb. Persze az alapfelszereltségű, alapmotoros változat nagyon is versenyképes a kategóriában a maga 5,7 millió forintos listaárával, amelyből 400 ezer forint kedvezményt ad a Hyundai. Viszont a Prime már 7,8 millió forint a 100 lóerős motorral, persze minden földi jóval, de főleg sok biztonsági extrával megtömve. Ami ma fontos, az mind benne van a tolatókamerától, adaptív tempomaton át a sávtartóig, tényleg minden. Adnak ám ebből is kedvezményt, így épp hétmillió forint alá fér be a Bayon 6 999 000 forinttal. Ez már újfent nagyon versenyképes ár, de azért még mindig egy kisautó platformjáról beszélünk. Azért persze ebben is benne foglaltatik az 5 év garancia kilométer korlátozás nélkül, szóval jó ajánlat na, bármennyit is kesergek azon, hogy elszaladtak az újautó-árak.
Értékelés
Pozitív
Az i20-nál nagyobb utas- és csomagtér, kellemes 3 hengeres motor, dizájn
Negatív
A hátsó ajtóburkolaton érezhetően spóroltak, a hátsó üléstámlák túl meredekek
Árak
Tesztmodell alapára
7 784 000 Ft (2021.09.06.)
Tesztautó ára
7 934 000 Ft (2021.09.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4500-6000 1/min-nél
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
Végsebesség:
183 km/h
Méretek
Hosszúság:
4180 mm
Szélesség:
1775 mm
Magasság:
1490 mm
Saját tömeg:
1095 kg
Össztömeg:
1630 kg
Tengelytáv:
2580 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
401-1205 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
940-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1220 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
800 mm
Csomagtér hossza:
700 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 4500-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
183 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
CO2-kibocsátás:
117 g/km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?