Dacia helyett használt németet? Ezért rossz ötlet!

Milyen Audit, BMW-t vagy Mercedest kaphatsz valójában egy új Dacia árából? Íme a meglepő válasz!

Mennyivel jobban mutat a ház előtt a német prémiumautó, mint mondjuk a Dacia, nemde? Csak éppen az nem mindegy, hogy hány éves használtat kell venned, ha ugyanannyiból ki akarsz jönni!

Amint megjelenik az oldalunkon egy jutányosabb áron kínált új autó tesztje, a fénysebességnél is gyorsabban bukkannak fel a kommentelők, akik inkább egy használt német prémiumot vennének ennyiből. De mit is jelent ez pontosan? Belevetettem magam a használtpiac Audi, BWM és Mercedes-Benz hirdetéseibe, hogy kiderüljön. Viszonyítási alapnak a klímával 6,15 milliós Dacia Sandero árát vettem, illetve számoltam a használt autó vásárlásakor felmerülő egyéb költségekkel is, így 5,5 millió forintnál húztam meg a határt a prémium szegmensben, hogy ne érhessen kellemetlen meglepetés. A három márka ajánlatait böngészve minden esetben egy kompakt ötajtóst, egy magasabb kategóriás kombit és egy SUV modellt fogok választani, hogy a lehető legtöbb vásárló igényeinek megfeleljen a válogatás. Kezdjünk először az Audival.

Audi (A3, A6 Avant, Q5)

(Fotó: Használtautó.hu)
A négykarikás mezőnyben az A3, az A6 avant és a Q5 modellekre esett a választásom, elsőként kezdjük a legkisebbel. A cikk szerkesztésekor 5,4 és 5,5 millió forint között 4 példányt hirdetnek az ötajtós, kompakt Audiból a Használtautó.hu kínálatában. A legfiatalabb 2019 márciusi, míg a legidősebb 2014 júniusi. Futásteljesítmény terén 105 ezer és 198 ezer kilométer között érdemes gondolkozni. A hirdetések összevetése után arra jutottam, hogy a felszereltséget, a szervizelőéletet és az esztétikai állapotot is figyelembe véve a legjobbnak tűnő autó egy 2017 szeptemberi, 1,6 literes TDI erőforrással szerelt A3. Az viszont összességében elmondható, hogy hasonló méretben nagyjából 6-11 éves, és legalább 100 ezer kilométert futott autóban érdemes gondolkodni az új, 5 év garanciás Sandero helyett.
(Fotó: Használtautó.hu)
Sokat romlik a helyzet, ha egy valódi prémiumterméket szeretnél vásárolni, és nem csak egy vagányabb Golfot. Az A6 kombi egy kiváló jelölt ebben a kategóriában, hiszen tágas, kényelmes, illetve futómű terén is egy jelentős előrelépést képvisel nem csak a címben említett Daciához, de az új autók jelentős többségéhez képest. Így szűkítve a keresési feltételeket 8 eladó autót találtam a megfelelő árkategóriában, a legfiatalabb 2014 áprilisi, a legidősebb pedig 2010 júliusi. Futásteljesítmény terén 194 ezer és 330 ezer kilométer között mozog a kínálat, erőforrások terén pedig főként 3,0 literes V6 motorokkal találkoztam, főként dízelekkel, de akad benzines is. Egyetlen 2,0 literes TDI akad a kínálatban, ám ha már lúd, akkor legyen kövér: reális középútnak egy 2012-ben gyártott, 257 ezer kilométert futott V6 TDI volt a legszimpatikusabb, főként az extralistája és esztétikai állapota miatt. Jól látszik, hogy ebben a kategóriában már konkrétan csak öreg és sokat futott autót kapsz Dacia árban, ám az is tagadhatatlan, hogy kényelmi szint terén jelentős az előrelépés.
(Fotó: Használtautó.hu)
Minden téren visszalépés viszont az A6-hoz képest a Q5, kivétel persze a magasságát és a megítélését. Hiszen miért legyen alacsony autód, ha lehet magas is, nemde? Összesen 4 találatból válogathattam a fentebb meghatározott keretből a használtautó.hu kínálatában, a legidősebb 2012 júliusi, míg a legfiatalabb 2014 májusi. A futásteljesítmény ebben az esetben 174 és 297 ezer kilométer között mozog. Ha viszont minden autót kizárunk, ami nincs ránézésre újszerű állapotban, vagy amelyiknél valami ijesztőt találtam a leírásában, akkor egyetlen példány maradt fenn a rostán. Általánosságban elmondható tehát, hogy a kisebb utastér, kisebb hasznos csomagtartó, magasabb fogyasztás és rosszabb úttartás ellenére egy nagyjából hasonló paraméterekkel rendelkező Q5 állhat a ház előtt egy új Dacia árából, mintha A6 kombiban gondolkoznál, ám ezeken az autókon jól látszik az is, hogy többet futottak városban az autópályára tervezett, alacsonyabb modelleknél.

BMW (1-es, 5-ös, X5)

(Fotó: Használtautó.hu)
Folytatva a sort a bajorokkal, az első versenyző az 1-es, hiszen ebben a körben kompaktot keresünk. Válogatni azonban nem igazán kell, a keresési feltételeknek cikkünk szerkesztésekor ugyanis mindösszesen egy autó felel meg, egy fehér színű 116i. Az autó 2016-ban gördült le a lipcsei gyártósorról, azóta pedig mindösszesen 69 ezer kilométert tudhat maga mögött. Ha azonban a Daciától a háromhengeres mivolta miatt ódzkodsz, akkor rossz hírem van: az 1,5 literes, 109 lóerős erőforrás bizony itt sem rendelkezik negyedik hengerrel. De legalább egy hasonló méretű BMW ugyanannyi pénzért, csak épp 9 évesen, gyártói garancia nélkül.
(Fotó: Használtautó.hu)
A második körben az 5-ös sorozat kombiváltozatát vettem górcső alá, ebben az esetben 7 találatot dobott fel a kereső az F10 (pontosabban F11) generációból. A legidősebb 2010 októberi, míg a legfiatalabb 2015 áprilisi, futásteljesítmény terén pedig 173 ezer és 276 ezer kilométer közötti a szórás. Erőforrások terén bőségesen akadnak négyhengeresek is ennyiért, de - követve az Audi A6 esetében alkalmazott logikát - én ismét egy hathengeres példányt, egy 2011-ben gyártott 530d xDrive változatot választottam szemléltetésképp. Összességében elmondható azonban, hogy nagyjából 10-15 éves autókban érdemes gondolkozni, a kínálat pedig nagyon hasonló az Audi A6 választékához állapot és paraméterek terén.
(Fotó: Használtautó.hu)
Természetesen a SUV mezőnyben a bajorok kínálatából a legendás X5 lett a befutó, ebből a modellből - új Dacia Sandero árban - a legidősebb 2009 májusi gyártás, míg a legfiatalabb 2013 júliusában látta meg a napvilágot. Erőforrások terén 25d, 30d és 40d változatokat találtam, ezek soros, hathengeres dízelmotorok 215 és 306 lóerő közötti teljesítménnyel. Futásteljesítmény tekintetében 240 ezer és 412 ezer kilométer között mozognak a találatok, ráadásul az összes ebben a cikkben tárgyalt típus közül ennek a legmagasabb a várható fenntartási költsége is. Ellenben jóval kevesebb autót kellett elvetni a láthatóan városi használat és az egyértelműen hiányos szervizelés miatt, ami pozitívumnak mondható.

Mercedes-Benz (A-osztály, E-osztály, ML)

(Fotó: Használtautó.hu)
A Stuttgarti márkához áttérve hiába remélted, hogy végre igazi hazafi lehetsz és a Romániában készülő francia technika helyett egy Magyarországon gyártott német vasat választhatsz. Kecskeméten ugyanis 2018 óta készül a típus, ilyen fiatal autót pedig nem kapni ebből a keretből. Egy új Dacia áráért 2014 augusztusa és 2016 decembere között készült A-osztályok közül válogathatsz a 180 jelölésű, 122 lóerős, benzines erőforrással. Futásteljesítmény terén 78 és 102 ezer kilométer között gondolkozhatsz jelenleg a nagyjából 10 éves, kompakt Mercedes-Benz példányok esetében.
(Fotó: Használtautó.hu)
A Mercedes-Benz csúcs-kombijából a megadott kerettel számolva 2013 júliusában készült a legidősebb és 2015 áprilisában készült a legfiatalabb, a cikk szerkesztésekor elérhető példány. Futásteljesítmény terén a mozgástér 260 és 370 ezer kilométer közötti. Itt azonban a dízel V6-ok mezőnyében megjelenik az első hibrid is a felhozatalban, méghozzá az E 300 BlueTEC Hybrid hajtáslánc képében. Valamivel fiatalabb és modernebb Mercedes állhat tehát a ház előtt az új Dacia árából, mintha a másik két "nagy német" háza táján keresgélnél, de azért még itt is 10 év feletti és viszonylag sokat futott autókra kell számítani.
(Fotó: Használtautó.hu)
Az utolsó Mercedes a keresésemben sajnos még nem a GLE, az ugyanis ismételten túl fiatal ehhez az árkategóriához. Helyette még az ML névre hallgató, frissítés előtti W166 példányok, illetve a névváltás előtti W164 generáció képviselői akadnak fenn a rostán. A legidősebb autó 2010 márciusában, a legfiatalabb pedig 2011 decemberében hagyta el a futószalag végét. Futásteljesítmény terén 200 ezer és 331 ezer közötti szórásban mozognak a találatok, teljesítmény tekintetében pedig 211 és 258 lóerő között.
Elég nehéz 200 ezer kilométert futott autók mellett logikusan érvelni egy garanciás, új jármű áráért, nemde?
Tagadhatatlan tehát, hogy a legtöbb fent felsorolt géppel sem teljesítmény, sem pedig kényelmi színvonal terén nem lehet egy lapon említeni az ötajtós Daciát, így első ránézésre még akár jogosnak is tűnhet a felvetés, hogy inkább használt német prémiumot kell venni ennyiért. Fontos viszont megjegyezni, hogy egy autót nem csak megvenni kell tudni, hanem azt fenn is kell tartani. Nagyjából 5 év és 100 ezer kilométer használattal számolva, típustól és erőforrástól függően legalább egymillió, de legrosszabb esetben akár nagyjából 3 millió forintot is elkölthetsz ezekre a német vasakra azon felül, amit a Dacia kötelező szervizeire szánnál a garancia lejártáig. Persze, ez csak becslés, hiszen példányonként változik az állapot a használtpiacon, és a te gondosságodtól is függ majd a várható hibák mennyisége, ám ezeket a költségeket is meg kell említeni. Maradványérték terén sem feltétlenül nyernek a használt németek, a jelenleg 5 éves Daciák ugyanis közel az újkori árukon mozognak, míg a most 20 éves német prémiumok valamivel kevesebbe kerülnek jelenleg, mint 5 évvel ezelőtt.

Ha tehát az autó 5 évre vetített, várható fenntartási költségeit és a maradványértéket is beleszámolnánk az egyenletbe, akkor szinte minden kategóriában 20 éves autókat kellene keresni, úgy pedig már a kényelmi színvonal sem minden esetben magasabb annál, amit az új Dacia tud nyújtani.

Vannak persze olyan felhasználási módok, ahol nem kérdés, hogy egy nagyobb köbcentis dízelnek több értelme van, ám ebből a keretből a legtöbb felhasználási módra logikusabb lenne az újat választani. Az persze egy másik kérdés, hogy akad-e ennél a két szélsőségnél költséghatékonyabb megoldás. A válasz pedig egyértelműen igen, hiszen a világ nem csak fekete és fehér. Lehet ennél jóval olcsóbban is használt autót venni, ami kiszolgálja a legtöbb észszerű igényt, csak akkor nem lesz sem új, sem pedig német prémium a végeredmény.
A kisebb kategóriákban még találni keveset futott, viszonylag fiatal autókat, de nagyobb, valóban prémium gépet már tényleg csak komoly kompromisszumokkal vehetsz egy új Dacia áráért
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?