Dömperezni felnőttként is jó buli
Az erzbergi látványbányában találhatók a világ legnagyobb taxijai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ültek valaha dömper platóján? Ha gyerekkorukban oda képzelték magukat, vagy esetleg volt akkora, amin valóban tudtak utazni, az erzbergi bánya túráját garantáltan imádni fogják.
Az erzbergi bánya nincs túl messze, a fővárosból nagyjából 4,5 óra autóút, maximálisan megéri, nem is csak azért, mert ilyen gépeket láthatunk testközelből dolgozni, hanem mert az egyik hátára még fel is ülhetünk
Két régi Haulpak dömpert alakÃtottak át turistacélra, Ãgy miután kiöregedtek a bánya gépparkjából, szép második életet kaptak
Talán jól látszanak a méretei, nagyjából 2 méteres kerekei fölött 4 méter magasan alakÃtották ki az utasteret
Két kiszuperált Haulpak dömperrel viszik a turistákat körbe a bányán, a Hauly-túra járgányai speciálisan turistacélra átalakÃtott, ha úgy tetszik taxik, még a szÃnük is stimmel. A komplett platót beépÃtették, összesen 62 embert képes szállÃtani, akik fedett térben, mindenféle behatástól védve utazhatnak, de még sisakot is kapnak a túra alatt. Egyrészt a hangulatért, másrészt, mert az 1 órás túrák folyamatos üzem közben történnek, Ãgy például valóban dolgozó, már újabb, Komatsu tÃpusú dömperek is elroboghatnak mellette, közel száz tonna követ cipelve.
Forgóban váltja egymást a két Hauly a bánya szélén kialakÃtott parkolóban, rövid tengelytávjuk miatt ügyesen forgolódnak
Egy masszÃv fatörzsnek tolat a pilóta, Ãgy tudja, meddig mehet, a lépcsÅ‘t viszont szép feladat vakon belÅ‘ni
A két taxi forgóban váltja egymást az erzbergi bánya szélén kialakÃtott dokkoló állomáson. Hiába hatalmasak, rövid tengelytávjuknak köszönhetÅ‘en rendkÃvül kis helyen képesek megfordulni, a vélhetÅ‘en tapasztalt pilóták pedig csont nélkül képesek rátolatni a feljutáshoz kialakÃtott lépcsÅ‘re. Csak néhány adat a világ talán legnagyobb taxijáról: 11,5 méter hosszú, 5,5 széles, az utastér pedig 4 méter magasan kezdÅ‘dik. 55 tonna az önsúlya, 77 tonnát képes szállÃtani és V12-es motor hajtja a hátsó kerekeket - 860 lóerÅ‘vel. Ez még a kisebb, hagyományos hajtású dömperek közé tartozik, de a bányában jelenleg dolgozó Komatsu kÃnálatában akkora teherbÃrásúak is vannak, amiket ilyen rendszerrel megmozdÃtani is lehetetlen lenne. Azoknál már kerekenkénti villanymotorokat használnak.
Egyszerre 62 ember fér el a hátán, akik közben idegenvezetést is kapnak a bányáról
Mindenki kap munkavédelmi sisakot, annak ellenére, hogy a fülke minden oldalról védett, van alkalom kisétálni a vezetőfülke fölötti teraszra is
A Hauly súlyát és nem mellesleg korát tekintve még Ãgy is csoda, hogy 60 km/h-val képes haladni, persze kérdéses, mennyi idÅ‘ alatt éri ezt el. Rakománnyal, fÅ‘leg utasokkal maximum ennek a felével halad. Azt gondolnánk, hogy egy ekkora szerkezet, aminek a kerekei egyenként nagyjából 2 méter átmérÅ‘jűek – a felni méretet elrejtettük a galériában – elég labilisan közlekedik, de mint személyes beszámolóból megtudtuk, semmivel nem mozog különösebben, mint egy normál autóbusz. Persze érdemes kicsit félretenni gyermeki élményeinket a Hauly hátán, ugyanis az Alpok hatalmas hegycsúcsaival övezett bánya is varázslatos látványt nyújt.
A látvány mesés, mármint van abban is valami szép, ahogy egy hegyet képesek elbontani, igazán az Alpok csodás hegyei lenyűgözőek
A bal oldali képen két hatalmas munkagépet rejtettünk el, jobbra látható, milyeneket. Mint a játékok a polcon!
A bánya közepéhez érve néhány percre megáll a túra, olyankor ki lehet sétálni a plató tetején kialakÃtott erkélyre is. Tekintve, hogy fotóink hétvégén készültek, csak néhány gép dolgozott éppen, valószÃnűleg csak a látvány kedvéért, amit igazából alig látunk. Az éppen robbantást elÅ‘készÃtÅ‘ fúró és a dolgozó markolókhoz mérve talán látható, milyen méretekkel rendelkezik az erzbergi bánya. Félelmetes belegondolni, hogy ezeken a falakon még motorversenyt is szoktak tartani, természetesen a bármilyen Å‘rületet támogató RedBull jóvoltából. Az Erzberg Rodeo lényege, hogy egyszerre akár több száz motoros vág neki nyÃlegyenesen a kivájt falaknak, természetesen van kijelölt út, de az, hogy azon belül miként oldják meg a gigantikus sziklák megmászását, már az Å‘ dolguk. Akár csak egy Hauly túráért is megéri - BudapesttÅ‘l számÃtva - 4 és fél órát utazni, felnÅ‘tteknek 17 euró az 1 órás túra, bányalátogatással egybekötve 30, arra viszont több idÅ‘t kell szánni, mert számtalan érdekes dolgot mutatnak a hatalmas gépek mellett.
A túrák során még hétvégén sem áll meg a meló, az újabb tÃpusú Komatsu dömperek folyamatosan szállÃtják a nyers és a már feldolgozott követ is. Látványnak csodás, élménynek még jobb az erzbergi bánya túrája, csak ajánlani lehet
Udv, tenyleg csodallatosak ezek a nagy vasak. Volt szerencsem kb 10 evvel ezelott resztenni egy muszaki targalason
a Komatsu nagy domper gyaraban Preoriaban Illinois allam USA, aminek egyik erdekessege hogy Preoria a Caterpillar
gyarorias kozpontja, ahol a CAT nagy vasak es motorok is keszulnek. A Komatsu termeszetesen a konkurencia
motorjat hasznalta es hasznalja ma is, ahol arrol beszelgettunk hogyan lehetne meg nagyobb teljesitmenyt adni , mert
a 60 literes motorunk 3000 Le-je mar nem eleg. Atmeneti megoldasnak egy kulon kis generatoszett hozzaadasat javasoltam ez 600 LE-t tudott es elfert volna a vezetofulke mellett, mivel a nagy gep is generatort hajtott, elektromosan
kellettvolna osszekotni a rendszert, kerekenkent egy-egy villanymotor a szeria megoldast jelentette.
Azota mar van nagyobb Cummins motor gondolom mar azt hasznaljak, en 7 eve mentem nyugdijba,ujabb infom nincs az ugyrol.