Ezeken az új autókon lehet spórolni jó értéktartásuk miatt

Meghatározóbb szempont új autó vásárlásakor a várható maradványérték - melyiknél jó?

Elsőre soknak tűnhet egy új autó ára, az alábbi modelleket viszont használt autóként is el lehet adni jó áron, megkönnyítve a következő autócserét.

A maradványértékek nagyban befolyásolják az autók megfizethetőségét: ha keveset veszít az értékéből egy modell több évnyi használat után, értelemszerűen jobb áron el tudjuk adni. Emellett a lízingszerződések havi részletét is meghatározza, hogy mennyit fog érni a jármű a szerződés végén, hiszen az új autó ára és a jósolt maradványérték közti különbözetet osztják szét a szerződés futamideje alatt (meg persze a kamatot), ezt az összeget kell havonta befizetni. Így tehát érdemes olyan autót választani, amely jól tartja értékét. Jövőbeli árakat persze csak előrejelezni lehet, biztosan csak az autó eladásakor tudhatjuk majd, mennyit is vesztett értékéből, mindenesetre vannak olyanok, akik statisztikai módszerekkel próbálják megjósolni az autók maradványértékeit. Ezzel foglalkozik az amerikai Kelley Blue Book[/url], akik közzétették aktuális listájukat a legjobb értéktartású modellekről az amerikai piacon. Természetesen figyelembe kell venni, hogy az ottani piac eltér a hazaitól, másak a gyártók modellpalettái és a vásárlói szokások, ettől függetlenül viszont számunkra is hasznos következtetéseket lehet levonni az olyan modellek értéktartásáról, melyek itthon is elérhetők.
Hirdetés
SUV-k A nem prémium SUV-k kategóriájában értéktartás szempontjából a Subaru bizonyult a legjobbnak, az amerikai vásárlók 5 év használat után várhatóan a márka egyes modelljeinek újkori árából mintegy 45-50%-át lesznek hajlandók kifizetni. A kisebb SUV-k mezőnyében az XV után második és harmadik helyen a Honda HR-V és a Mazda CX-30 végeztek, az eggyel nagyobb méretosztályban a Honda CR-V és a Toyota RAV4 követik a Forestert, a közepes kategóriában pedig az Outback a Jeep Grand Cherokee-t és a Hyundai Santa Fe-t előzte meg - az első két esetben a legjobb három autó mind 40% fölötti értéktartással büszkélkedhet, az utóbbiban a második és harmadik helyezett azonban már 36-38%-ot fog érni 5 év után. Az off-roader kategóriában a Jeep Wrangler négy- és kétajtós változata végzett első és harmadik helyen (58% és 51%), közéjük a nálunk nem kapható Toyota 4Runner férkőzött be. A prémium SUV-knak külön kategóriát állítottak fel, ebben a legkisebb méretosztályban a Volvo XC40, a Lexus UX és a Jaguar E-Pace végeztek az első három helyen, az efölötti osztályban a Porsche Macant a Mercedes-Benz GLC és a Jaguar F-Pace követi, a nagyok között pedig a Porsche Cayenne tartja legjobban az értékét a Land Rover Discovery és a Lexus RX előtt - itt azonban már a legjobb értékek is csak 30-40% körül alakulnak. A hétüléses SUV-k között a nálunk is elérhető BMW X7 végzett a harmadik helyen 34%-kal, az óriás kategóriában pedig a Mercedes-Benz G-osztály lett a második 42%-kal.
Szedánok, sportautók és luxusautók A kompakt szedánok kategóriájában a Subaru Impreza amerikai szedán változata végzett az első helyen, ezt követi a Honda Civic és a Toyota Corolla, mind 40% fölötti értéktartási aránnyal az 5 éves használat után. A közepes méretű szedánok között a Toyota Camry került be a top 3-ba, ami nálunk hibridként kapható, a nagy szedánoknál pedig a Kia Stinger 34%-os eredménye elegendő volt a harmadik helyhez. A sportkocsiknál - nem meglepő módon - az új, C8-as Corvette végzett az első helyen, ennek 55%-os értéktartást jósolnak, a második helyre pedig a Porsche 911 futott be. Luxusautóknál tarolt a Lexus, a belépőosztályban az ES és az RC kupé lett az első és harmadik legjobb maradványértékkel rendelkező modell, de a Mercedes-Benz CLA is bejutott közéjük - ezek 36-38%-os eredménnyel büszkélkedhetnek. Az egyik legnagyobb értékvesztéssel járó közepes prémium szedánok között a legjobb ismét egy Lexus, a GS lett, ezt követi a Mercedes-Benz E-osztály és az Audi A7, itt azonban a legjobb eredmények is mindössze 29-31% körüliek. A nagy luxusatók között a Porsche Panamera az első, a Lexus LS és az LC kupé előtt.
Hibridek és elektromos autók Maradványértékek szempontjából az alternatív meghajtású járművek okozzák a legnagyobb fejtörést az ezzel foglalkozó cégek számára, hiszen ezek a modellek sokszor teljesen újak, így nem lehet régebbi adatokra hivatkozni az előrejelzések során, illetve az akkumulátoros hajtásrendszerük miatt más költségek merülnek fel a fenntartás és a használat során, melyek befolyásolhatják az autók jövőbeli árait. A hibridek között mindenesetre a Toyota Prius tartja várhatóan a legjobban az értékét, 5 év után is 40%-át fogja érni új árának, csakúgy, mint a Corolla hibrid verziója. Azonban ennél is jobb eredményt értek el az elektromos autók, ahova a legjobb 3 közé csak a Tesla autói fértek be (a Model X, 3 és S), itt a legjobb eredmény 44%.
Ezek tehát az amerikai piac legjobb értéktartású autói, ezeket az információkat azonban fenntartásokkal kell kezelnünk. A maradványértékeket nagyban befolyásolják a piaci igények, az elérhető választék, az eladói és szervizhálózat és számos más tényező. A magyar piac összetétele jelentősen különbözik az amerikaiétól, így nálunk nagy valószínűséggel más sorrendek alakulhatnak ki. Továbbá érdemes figyelembe venni, hogy mindezek előrejelzések, hiszen nem létezik 5 éves BMW X7-es, melynek használt áraiból kiindulva egy új X7-es maradványértékét is meg lehetne jósolni. A százalékos adatok értékei pedig inkább az egymáshoz való viszonyítást szolgálják, nyilván más értékek érvényesek a különböző ideig és távon használt autókra, a relatív értéktartás viszont általában nem változik nagy mértékben a különböző kor-kilométer kombinációk között. Így összességéebn ezek az eredmények is szolgálhatnak hasznos információval, ha új autót vásárolunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?