Hogyan honosítható a külföldi jármű?

Év végéig még 50 százalék a regadó kedvezmény

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szeptember 1-től hatályos a külföldi rendszámos járművek használatát szabályozó törvény. Aki szeretne, még az év végéig élhet a regadó kedvezményes befizetésével.

Mint arról korábban beszámoltunk, 2011. szeptember 1-től hatályos a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 25/B. § (1) bekezdés b) pontja, miszerint a Magyarországon bejegyzett lakóhellyel rendelkező magyar állampolgár csak magyar hatósági jelzéssel ellátott gépjárművet vezethet.
Mostantól az üzembentartók, ha külföldi rendszámos autót vezetnek, már nem hivatkozhatnak külföldi tartózkodási helyre, és az ellenőrzések során (amit fokozottnak ígérnek a hatóságok) bizonyítaniuk kell, hogy jogosan használják az adott járművet. Ennek egyik módja a külföldi munkavégzéshez kapcsolódó munkáltatói igazolás, a másik pedig a kedvezményes honosítási eljárás, illetve e folyamat elkezdésének az igazolása. Akik az utóbbi megoldást választják, 50 százalékos regisztrációs adó kedvezményben részesülnek, ám az alkotmányügyi bíróság döntése értelmében erre csak azoknak van lehetőségük, akik 2011. június 15. előtt szereztek tulajdonjogot nem magyar rendszámos gépjárművükre. A törvényhozók célja egyértelmű: szeretnék elkerülni, hogy az eleve ügyeskedők ne az év végéig felére csökkentett adó kedvezményéből húzzanak hasznot, a nevezett dátum után vásárolt autók forgalomba helyezésével. (A kedvezményt logikusan június 15. után jelentették be.)
A külföldi vállalatoknál (amelyek magyarországi érdekeltségeik miatt használnának járművet) nyakatekert módon kerülhet magyar rendszám a céges autókra: csak magyar adószám birtoklásával, valamint az általános forgalmi adó megtérítése ellenében. Természetesen a vállalkozásokat is terhelik a forgalomba helyezés, valamint az egyéb adók is, a kamu (értsd: nem életszerűen, bevétel nélkül működő) cégeket pedig az ígéretek szerint arra utasítják majd, hogy kerülvén a bírságot, honosítsák a járműveket.

Alaphangon 200 ezer forintos bírságra számíthat, aki jogtalanul használ Magyarország területén külföldi rendszámos autót, a cégek büntetési szorzója pedig kétszeres.


Mit is kell tudni a honosítási eljárásról? A fenti törvény külön nevesíti és szankcionálja a külföldi rendszámmal történő jogellenes közlekedést. A megfelelő szabálykövetés érdekében az ilyen járműveket magyarországi nyilvántartásba kell vetetni, és magyar hatósági jelzéssel (rendszámmal) kell ellátni. Az eljárás két fő vonulatra bontható, mert nem mindegy, hogy Európai Unió (Európai Gazdasági Térség, EGT), vagy harmadik ország a járművet rendszáma szerint nyilvántartó állam.
Ha a jármű valamely EGT tagállamból származik, akkor egyszerűsített honosítási eljárásban, a regadó megfizetését követően helyezhető magyarországi forgalomba a jármű, amelynél az alábbi az ügyintézési sorrend:
  1. a járművel a Megyei (Fővárosi) Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségén kell megjelenni a jármű szemléje és esetleges műszaki megvizsgálása miatt,


  2. majd az ott kiállított műszaki adatlappal a Nemzeti Adó- és Vámhivatal illetékes szervénél kell a regisztrációs adót befizetni,


  3. végül az okmányirodában fejeződik be a jármű forgalomba helyezése, rendszámtábla és forgalmi engedély kiváltásával.


A műszaki vizsgálat szempontjait az 5/1990. (IV.12.) KÖHÉM rendelet tartalmazza, amelynek vonatkozó pontos részletei ide kattintva megtekinthetők. A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, valamint a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról a 35/2000. (XI.30.) BM rendelet intézkedik, többek között meghatározva a szokásos tartózkodási hellyel kapcsolatos tudnivalókat – ennek részletes pontjait ugyancsak mellékletünk tartalmazza.
Harmadik országból származó jármű esetén némiképp bonyolultabb a helyzet, mert nincs egyszerűsített eljárás a műszaki vizsgálatnál, és az ügyintézési sorrend első lépése az okmányiroda, ahol úgynevezett származás-ellenőrzést kell kérvényezni.
Ha ez megtörtént, akkor a kiállított igazoló okirattal már lefolytatható ugyanaz a hivatali menet, mint az EGT származású járműveknél. Fontos tudni, hogy az Európai Unióban egyszer van csupán vámfizetési kötelezettség, és ezt nem kötelező Magyarországon fizetni, megtörténhet a jármű EU-ba történő belépésének helyén (országában) is, ettől függetlenül a regisztrációs adó megfizetése itthon kötelező.
A legutóbbi felülvizsgálat során módosításra került a regisztrációs adó számítási módszere, az egyes kategóriák új díjtételei csak jövő év január 1-től módosulnak, de az avultatási időszak már szeptember 1-től 20-ról 15 évre csökkent. Az új skála szerint az avulás az első esztendőben változatlanul 20 százalék, míg a 4. év végén közel 50, a 15. évben pedig 90 százalék.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Aki lúzer és nem bír külföldről autót behozni, az ne sírjon.
    Inkább vegye meg itthon, össze-vissza tekergetett kilométer órával, valami
    kókler használt autó kereskedőnél, de ne azokat fikázza aki élt a lehetőséggel.
    Ő előtte is ott volt, csak sírni-ríni könnyebb. Ez itt a mentalitás, az a baj!
    Amúgy a regisztrációs adó tényleg egy rablósarc, nem fogok a félmilliót érő autóm
    után még ugyanannyit befizetni hatósági vizsgára, reg. adóra, rendszám kiváltásra, stb….

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Teljesen értelmetlen a jogszabály módosítás. Aki eddig nem fizette be a reg.adót ezután se fogja. Minek? Értelmetlen. Elment addig hogy külföldi rendszámos autóval jár, már csak egy külföldi jogsi és egy külföldi lakcímkártya kell. Ezek után teljesen hivatalosan is autókázhat idehaza. Azon kéne inkább gondolkodni hogyan tudnánk a külföldieket ide csalogatni autót vásárolni és nem a büntetésen. Ja akkor adók csökkentésén kéne gondolkodni? Hát nem így, és nem ezt ígértek nekünk?

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Kedves Goofy NEM! Te, aki becsületesen behoztad, megfizetted az összes környezetvédelmi illetéket, a regisztrációs adót, Te NEM kapsz semmiféle kedvezményt, de aki éveken át trükközött, nem fizetett lóerő adót, nem lehetett utolérni, és a szabálytalan parkolást büntetlenül megúszta, ő IGEN. Ergo: még mindig trükközni érdemes (lásd off-shore lovagok megbocsájtó 10%-a. Abban az időben Te 38% adót fizettél.) A jelenlegi kormányra szavaztam, de egyre kevésbé tetszik.

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Elég nagy disznóság, hogy 50% kedvezményt kapnak. Én ugyanennyivel büntetném, mert eddig a lóerő adót sem fizették, a szabálytalan parkolást sem tudták behajtani rajtuk. Ez ugyanolyan, mint az off-shore megbocsájtás. Én adóztam 38%-ot, aki kilopta a pénzt az országból, és nem fizetett adót, az 10% megfizetése után legálisan hazahozhatta. Azt mondják, valami kormányváltás volt 2010-ben. ..vagy elmaradt?

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Ez a rablónevelde ! Aki eddig tisztességesen befizette a “horror” adót, annak köszönik szépen, az aki meg megpróbálta (megint) kijátszani a rendszert, tök jól járt. Szóval kicsit kontra-produktív a dolog és mindenkit arra ösztönöz, hogy majdcsak megússza, nyugodtan lehet csalni mert úgyis lesz valaki-valamikor aki majd olyan szabályozást hoz, amivel törvényesíteni lehet a csalását…
    Köszi…
    Ja, és a legszebb, hogy gyakorlatilag senki nem emeli fel a szavát az amnesztia ellen…nyilván mert ez megint valakiknek tök jó ! Törvényesítsük az adócsalást. Ügyes-ügyes…

    Ps.: csak példának okán, jelzem, hogy aki olvas néha újságot, hallhatta, hogy Svájcból kikerült adatbázist akartak eladni a Németeknek akik ez alapján akartak eljárni az adócsalók ellen és felmerült az amnesztia lehetősége is. Akkor és ott óriási felháborodás övezte még a felvetést is. Mi meg ab-ovo így cselekszünk…

  • 2017.10.31. at 11:42
    Permalink

    Azok akik meg június 15 előtt hoztak be autot és rendeztek is a papírokat azaz befizették a regisztrációs adót is azok nem igényelhetnek belole vissza?

Vélemény, hozzászólás?