Kétmillió forintos kérdés: Ford Focus használtteszt

Ford Focus 1.6 Ti-VCT Ghia, 2007 használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kétmillió forintért négyéves, bőven 100 ezer kilométer alatt hajtott Ford Focus modelleket kapni. Megnéztünk egy gazdag felszerelésű Ghia kivitelt, alig több mint 60 ezres futással.


Sokat foglalkozunk a kompakt, szakszerűbb kifejezéssel, az alsó-középkategóriás modellekkel, de nem véletlenül: ezek az autók a legkelendőbbek a piacon, és a legtöbb márkának éppen innen kerülnek ki a húzómodelljei. Ha példával akarunk élni, egy Ford Focus, Opel Astra vagy Volkswagen Golf sikertelensége nagy galibát okozna házon belül, mert tekintélyes értékesítési darabszámokról, és ezzel arányosan komoly profitról van szó. Korábbi piaci körképünkben már szerepeltek kompaktok, ám akkor nem dúskáltunk Ford Focusokban: a kétmilliós árplafon mellett 3 éves korhatárt is megjelöltünk, és emiatt nagyon sok autó kiesett a kosárból, pedig közel voltak a megszabott feltételeinkhez. Sajnáltuk, a puding próbája pedig az evés, így nem hagyhattuk ki, hogy ne keressünk egyet kipróbálásra.
Átlagos példányra vágytunk, és meg is találtuk. A 2007. novemberi, tehát hamarosan négyéves, 1,6 literes, változó szelepvezérléses Ti-VCT benzinmotoros, ötajtós, fekete színű autó gazdagon felszerelt Ghia kivitel, órájában 66 ezer kilométerrel. Jelenlegi, második tulajdonosa 42 ezerrel vásárolta 2009-ben, de a kocsi ismeretségi körből származik (külföldi import, de magyarországi első forgalomba helyezéssel), így biztosra vehetően nem manipulált a futásteljesítménye.

A Focus második generációja nélkülözi az Escortot váltó első sorozat futurisztikusságát, és vélhetően izgultak is a Fordnál, hogy a közönség által megkedvelt újhullámosság nélkülözése veszélyezteti-e a típus sikerét, de a számítás bejött, a nyugalmat sugárzó karosszéria elnyerte a vevők tetszését, megmaradt a kiváló vezethetőség, és bónuszként sokat javult az utastér anyag-, illetve kidolgozási minősége.
Egy szó, mint száz, a Focus II méltán kedvelt autó, és az elismertséget jól tükrözik a használói vélemények is: az átlagban 5 éves, közel 87 ezer kilométert futott kompakt Fordokat tetszetős, megbízható, élvezetesen vezethető típusnak tartják az olvasóink, és az 5,0-ös skálán 4,5-es osztályzattal jutalmazták. A léc tehát magasan volt, amikor használttesztünk alanyát kiválasztottuk.

Kezdjük a költségekkel, mert ez a rész röviden letudható. Meglepő, a tulajdonosnak azonban örömteli tény, hogy a fekete Focus eddig nem produkált semmilyen rendkívüli meghibásodást, lerobbanást, így gyakorlatilag nem igényelt semmilyen extra javítást a kötelező szervizeken felül.
Átvizsgálásra 20 ezer kilométerenként viszik az autót, a gazdacserénél már megvolt a szemle, de időközben esedékes lett a harmadik látogatás a műhelyben, ahol új gyertyákról és hátsó fékbetét garnitúráról gondoskodtak a kötelezően előírt dolgok - olaj, szűrő és hasonlók - mellett. Karambol, netán egyéb karosszériasérülés szerencsére nem történt, a futómű is bírja még a városi utakat (döntően a fővárosban fut a Focus), a gumikat pedig szezonálisan cserélik – a nyári abroncsok 16 colos gyári alu-, a téliek lemezfelnin feszülnek.

A Ghia komfortszinten bőkezűen mérték a kölni termékfelelősök az extrákat. Az ablakok és a visszapillantó tükrök elektromosan mozgathatók, utóbbiak fűthetők és behajthatók, a belső visszapillantó automatikusan sötétedik, az ablaktörlő esőérzékelővel dolgozik. Jó fogású bőrkormányról vezérelhető a tempomat, az automata légkondicionáló kétzónás, míg a kormányoszlop bal oldalán a Ford-féle, kissé darabos hifi távvezérlő kapott helyet, amely MP3-as, CD lejátszós Sony berendezést irányít.
Az ülések puha plüsskárpitozással kényeztetnek, az első székek támlaállítása szerencsére tekerőgombos, és nem karos, a bő 3,5 éves használat nyomai pedig még nem hagytak látható nyomot, nincs kopás, feslés vagy szakadás sehol. Az ajtókon lévő, az ülések anyagával egyező betét is jól bírja, egyedül a vezetőajtó műanyagjainál tűnik fel a strapálás: az ajtóbehúzó sokat markolt része színében kissé elváltozott, míg felül a B oszlophoz közel eső részen mutatkozik enyhe sérülésnyom. A csomagtartó szokás szerint, 60:40 arányban variálható, a hátsó ülőlapok felhajtása után közel síkpadlós raktérfelület hozható létre, a művelet senkinek nem okozhat nehézséget. Figyelmesség a tervezőktől, hogy az ülőlap visszahajtásakor az övcsatot nem kell alulról kihalászni, mert köszönhetően az egyedi kivágásnak, mindig jó helyen bukkan fel.

Az 1,6 literes Ti-VCT benzinmotor 115 lóereje városban maximálisan elegendő, de autópályás közlekedésnél sem jön zavarba a Focus – persze, nem alacsonyan suhanó repülőgép, ám a szigorú bírságokat ismerve, a kötelezőt abszolút könnyedén hozza, akinek pedig sportautóra van szüksége, vegyen turbós, öthengeres RS-t (4-5 ilyen árából).
A fogyasztás nem éppen kisautós mértékű, igaz, fiatal, dinamikus vezető a tulajdonos, így a városi 9-10 liter talán még reálisnak is mondható a lendületes haladással. Autópályán, tartósan, egyenletes sebességgel haladva 8 literrel is elvan a Ford száz kilométeren. Vezetni valóban öröm ezt a típust, a Focus remekül kanyarodik, feszesen, de azért a komfortot nem nélkülözve rugózik, jó a kormányzása, nem lóg ki a sorból az ötfokozatú manuális váltó sem, és a fékre szintén lehet számítani. Úgy tűnik, ha az autó megkapja a szükséges karbantartást, akkor meghálálja a gondoskodást, ahogy ez a fekete példány is, amelynél igazából az esztétikai hibák okozzák a legnagyobb bosszúságot.

Egyre kevesebb az olyan használtautós hirdetés, amelyben ne lenne feltüntetve, hogy „végig garázsban állt, hölgy tulajdonostól”. Nos, ez a sztereotip, már-már elcsépelt jellemzés ennél a kocsinál nem tükrözné a valóságot, mert 2007 óta se garázs, se hölgy tulajdonos. Míg az utóbbi állapot nem feltétlenül előny - ide kattintva látható a bizonyíték -, addig a garázs hiánya sajnos több elemen is tetten érhető. A közterületi parkolás nyomai, illetve hátrányai számos karcolásban, húzásban, benyomódásban köszönnek vissza, és persze a fedett, zárt tárolás még nem garancia arra, hogy ezek a bosszantó apróságok máshol ne történnének meg, azért egy garázs jelentőségét nem szükséges magyarázni. Kétségtelen, a legtöbb karc polírozással könnyen javítható, de mindenképpen enyhíthető lenne, és eladáskor növelné a nagyságrendileg most kevéssel kétmillió forint alatti árszinten mozgó Ford Focus Ghia értékét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 12:53
    Permalink

    2003-as, 1,6-os benzines sedanom van, 110 ezer km-t futott. Az éves kötelező szervízeken kívül eddig szükséges extra kiadások: egyszer akkumulator, vízpumpa, gyújtáselosztó, elülső lámpa izzópár, és fékbetét csere, ezen kívül egyszer téli-nyári gumi csere, klímatisztítás. Most vezérműszíjat fogok cseréltetni.
    Vegyes használattal 8 liter körül fogyaszt (sportosan vezetek).
    Hibátlanul működik, kívül belül újszerű.
    Nem eladó…:))))

  • 2017.10.31. at 12:53
    Permalink

    2009 márciusban vásároltam egy 2005.08.havi 1.6 benzines Focust 66.000km-rel. Előtte egy 2000-es évjáratú szintén 1.6 benzines Focusom volt. Az elsőt 130.000 km-el adtam el, 5 évig használtam, a kötelező szervizeken kívül (fék-,olaj-, gumicserék) egyetlen egy problémám adódott 25.000Ft összegben, a gyújtótrafó ment tönkre. Mint írtam az újabb Focusra váltottam, 2 éve használom 100.000km van most az autóban. Egy rossz szót nem tudok mondani róla. Nekem bejött. Mindkét Focus Trend felszereltségű (sportfutóműves).

  • 2017.10.31. at 12:53
    Permalink

    Kedves Zoltán, hogy haragudnék, mindenkinek van véleménye, és én mindig is elfogadom más véleményét, még ha nem is értek egyet.
    Értem a cikk miértjét is, persze, egy kis használtautó-teszt sokszor jól jön, mégis kitartok az álláspontom mellett. Viszont, ha javasolhatom, próbáljanak összeszedni 4-5 különböző típusú autót, hasonló km-el, hasonló életúttal (ne legyen céges stb.), hasonló kategóriából, megegyező évjáratból. Egy ilyen átfogó összehasonlító teszt biztos sokak tetszését elnyerné. Üdv: SZP

  • 2017.10.31. at 12:53
    Permalink

    Kedves szupet, ha nem haragszik, nem értek egyet Önnel. Persze, lehetne megnézni sokkal később, vannak is terveink e rovatban, de ez a cikk azokhoz szól, akik ennyi pénzért, ilyen jellegű autót keresnek a használtpiacon. A 8 éves Focus nem ez a kategória, mellesleg ne gondolja, hogy az “ennyi éves, ennyi kilométer” mindig garancia a hibátlanságra… üdv: KZ

  • 2017.10.31. at 12:53
    Permalink

    Ennyi évesen, ennyi kilométerrel persze, hogy nincs semmi baja. Kérjük újra tesztelni 8 évesen, 150.000 km-el, hogy akkor mit tud. Micsoda fölösleges cikk…

Vélemény, hozzászólás?