Majdnem hot hatch – Kia Rio GT Line teszt

Kia Rio 1.0 GT Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Igazi kis sleeper a Kia Rio az izmos egyliteres motorjával és a GT Line felszereltséghez járó dekoratív kiegészítőkkel.

Izmos egyliteres motor, mi? Jogosan vetődhet fel a kedves olvasóban, hogy elgurult a gyógyszerem, de manapság már nem példa nélküli a dolog. A Rióban például 120 lóerőt tud a háromhengeres egység és ezzel olyan örömautóvá avanzsált a GT Line modell, amit első pillantásra nem is gondolnánk.
Hirdetés
Jó, persze az értő szemeknek azonnal gyanús lesz néhány részlet láttán. Gondolok itt a 17 colos könnyűfém keréktárcsákra, amelyekre peres gumiabroncsokat húztak, a küszöbtoldatokra, illetve az elnagyoltan, de mégis méhsejtmintás hűtőrácsra. Igen, a hűtőrácsra, csak kicsit lefelé fókuszáld a tekinteted. Az embléma alatt ugyanis a szokásos „tigris nózi” feszít. Aki a márka dizájnelemeit is mélyebben ismeri, a „jégkocka” ködfények miatt is egyből képbe kerül, hogy ez egy sportosabb modell a palettáról, de hátul a GT Line felirat végképp erről tanúskodik. Itt kapunk még dupla kipufogóvégeket és diffúzor hatású díszbetétet is, szóval a dizájn, ha nem is túl látványosan, de egy igazi méregzsákot sejtet.
Az utastérben is módjával adagolták a sportos részleteket, ám valójában tudat alatt, szépen lassan hatalmába kerít bent ülve valamiféle vérpezsdítő hangulat. A kormánykerék karimája tökéletesen kézre áll, máris egy pont a sportosság térfelén, és a fehér cérna oldja az amúgy szürke hangulatot. Jutott belőle a sebességváltó szoknyájára is és a szövet-műbőr ülésburkolatokra is, de a szénszálas műanyagot mintázó betétek is hangulatosak. De tényleg! A legtöbbször ezek nagyon bazárian hatnak, de a Rióban valahogy sikerült eltalálni azt a mintát, ami jól mutat az egyébként átlagos minőségű műanyagon.

Ez az átlagosság minden másra is igaz és ezt pozitívumként könyveljétek el. Nagyon jól összerakott autónak érződik a Rio, pontosak az illesztések, nem válogatták be a csúcsminőségű anyagokat, de nem is érződik a veszett spórolás, szóval a kategória átlagából nem csúszik ki semelyik irányba a kisautó.

Így az utastér méretével sem. Elöl maximálisan kényelmes, a sportos változatban vaskosabb oldaltartást nyújtó ülésekkel főleg, hátul pedig elég a hely felnőttek számára is, de a gyerekeknek mindenképp megfelelő, ha családi autóként tekintünk rá. Márpedig itthon sokan kötnek olyan kompromisszumot, amelyben a kisautó lesz a családi mindenes. Az alaphelyzetben 325 literes csomagtér persze fejvakarást okozhat egy hosszabb nyaralást tervezve, de kisautó mércével mérve szintén hozza az átlagot.
Ám a Rio GT Line nyújt egyfajta hot hatch életérzést is. Ebben pedig kiváló társ a háromhengeres, 998 köbcentis motor a maga 120 lóerejével. Beröffenése után az utastérben nem érezni semmiféle vibrációt. A motor hangja nem mellőzi azt a bizonyos kávédaráló fílinget, de így is élvezhető, hiszen - ha már tigrisorrú - akkor egy macska dorombolására emlékeztet, ami aztán magasabb fordulaton jóval vadabbá érik. Érdemes is pörgetni, a maximális erejét 6000-es fordulatnál adja le, de a 172 Nm forgatónyomaték már megérkezik 1500-as fordulatnál. Viszont az igazi lórúgás, akarom mondani „tigrisrúgás” 2000 és 3000 között érkezik.

Itt már kimondottan meglepő vehemenciával viselkedik a Rio, persze az autó tömege csupán 1160 kilogramm, szóval az élményautók receptjét követi.

Segíti ebben a hatfokozatú, manuális sebességváló, amelynek karja feszesen és pontosan mozog a kulisszában, ráadásul a fokozatkiosztás segít még az üzemanyag-spórolásban is. Vegyes használat mellett, olykor-olykor „lepencézve” (aki nem érti a célzást, kommentek között jelezze és részletezem), 6,5 literrel jóllakott, márpedig ez elfogadható érték egy 120 lóerős masinától. A futómű is elég feszes ahhoz, hogy a sportos élmény átjöjjön, mindazonáltal nem estek át a ló túloldalára a keményre hangolásával. Persze a nagy felni rázósabb élmény a hazai utakon, mint egy jó kis ballonos abroncs, de a GT Line modellekkel amúgy is azokat a vásárlókat célozzák, akik néhanapján szeretik megkergetni a szerpentineken a kocsit. Érdemes még megemlíteni, hogy ezzel a kombóval bizony hátra is tárcsafékek járnak a dob helyett, szóval tényleg szinte minden összeállt, hogy egy serdülő korba lépett, forró ferdehátúnak tekintsük a Rio GT Line-t. Akárcsak a Ceed GT esetében egy picit nagyobb motorral már hezitálás nélkül hot hatch néven említeném.
Nézzük a „mocskos” anyagiakat. Ekkor már erősen akarni kell a sportautós élményt, hiszen a GT Line felára jelentős. Egy mezei Rio 3,5 millió forinttól hazavihető. A GT Line viszont már 5,5 millió forint. Ha nem fehérben választjuk, akkor a többi metálfényért elkérnek 120 ezer forintot, viszont a 150 ezer forintért adott vezetősegéd csomag kedvező árfekvésű. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer alapáras, viszont az említett csomagban van még automata vészfék, sávtartó, holttérfigyelő, automata távfény és éberségfigyelő is. A tolatókamera a hétcolos érintőképernyővel és a TomTom navival megtámogatva plusz 250 ezer forint és tovább gyurmázható az ár a szintén 250 ezer forintos napfénytetővel. Így már 6,3 millió forint közelébe nőtt a tesztautó ára, ami egy kisautóért erősen elgondolkodtató. Ha izmosítanának rajta még egy kicsit és felhoznák egy valódi hot hatch szintjére, akkor jóval csábítóbbá válna.
Értékelés
Pozitív
Sportos dizájnelemek, kulturált háromhengeres motor, összeszerelés minősége, élményfaktor
Negatív
Túl vastagon fogott a toll az árcédulán a GT Line esetében
Árak
Tesztmodell alapára
5 499 000 Ft (2019.07.22.)
Tesztautó ára
6 269 000 Ft (2019.07.22.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4065 mm
Szélesség:
1725 mm
Magasság:
1450 mm
Saját tömeg:
1160 kg
Össztömeg:
1620 kg
Tengelytáv:
2580 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
325-1103 l
Belső szélesség elöl:
1460 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1050 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
670 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
172 Nm 1500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
CO2-kibocsátás:
127-140 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
63 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2019.07.22. at 09:33
    Permalink

    Optikai csomagos autók soha nem lesznek sleeperek, ahogy a NOS matrica sem pótolja a lóerőt. Ennyi erővel az ST Focusokat sem kell gyalázni, ugyanekkora motorka van bennük, talán 5 LE többlettel.

    TypeS Civic-l játszadoztunk tegnap a kettesen Vácnál Budapest felé (1.8 140LE), nálam 3000rpm körül kapcsolt le a klíma amikor elmentem mellette külső íven.
    Innen is pacsi neki 🙂

  • 2019.07.22. at 19:10
    Permalink

    Háát, nem azért – de a Fabia Monte Carlo is ide van árazva, ahogy a Peugeot is a 208 GT-Line is (ami mondjuk Magyarországon nem elérhető, de létező modell).
    Az lehet, hogy ennyiért meg lehet venni a Suzuki Swift Sportot vagy akár egy Abarthot is – de az, hogy beleraknak egy olyan erőforrást amitől valóban belép a modern hot hatch kategóriába egyáltalán nem indokol magasabb árcédulát – egy 150 lóerőes motort is kb. annyiért gyártanak le, mint egy 90 vagy 120 lóerőset. Szóval most az egyszer a gyártók oldalán állok – ezekben a sportos külcsínű, de mégsem beismerten hot hatch modellekben majdnem ugyanannyi hozzáadott érték és extra felszereltség van, mint azokban, amiket a zsurnaliszták és marketingesek valóban sport modellekként aposztrofálnak. Csak ne felejtsük el, hogy azokban az országokban, ahol gigantikus biztosítási költségek vannak ezeket az optikai tuningos modelleket nem biztos, hogy annyira bünteti a rendszer, mint a nagyobb tesóikat.

  • 2019.07.22. at 20:24
    Permalink

    Jól értem, hogy ehhez képest jóval olcsóbban lehet hazai gyártású (vagy jobban?) hasonlóan felszerelt 1.4T esztétikai bűncselekményt (sx4scross) vásárolni ami ráadásul közel 2s -t még rá is ver gyorsulásban százon erre a ‘gétélájnra ???
    Vagy divat kéttónusú fényezett 1.4T Vitarát, ami szintén elhúz mellette 0-100 -on és fél lilacsoki az árelőnye …amiből azért azt lehet tankolni+szervizelni egy darabig.
    Hát ez a hülyének is megéri!

    • 2019.07.22. at 21:31
      Permalink

      Hát a SUVukik ellen akár a Zetort is fel lehetne hozni alternatívának, hiszen ugyanott van árban, csak még magasabban ülsz, még több trágyát képes elhúzni és még jobban elboldogul terepen. Ráadásul a Zetorban is Rába futómű van (mondjuk ezzel most lehet, hogy mellélövök, mert nem biztos, hogy pont a Zetorban, de az tuti, hogy valamelyik posztszovjet mezőgépben még ugyanúgy fő beszállító a Rába tengelyeket tekintve, mint a Suzukihoz).
      Itt viszont egy polgári használatra szánt autóról van szó, amely nem rendelkezik és nem is akar rendelkezni semmilyen haszongépjárműves vagy terepjárós tulajdonsággal. Mentes annak minden előnyétől és hátrányától. A KIA Rio kihívója a Suzuki Swift, de semmiképp sem a gyártó hobbi terepjárói, quadjai vagy más járművei.

Vélemény, hozzászólás?