Márciusban beszakadt az európai újautó-piac

Mínuszban zárta a márciust az európai újautó-piac, de az első negyedév így is pluszos lett

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A magyar újautó-piac márciusban bőven túlszárnyalta az EU-s átlagot, de még a negyedéves statisztikát böngészve is előkelő helyen végzett.

Idén először visszaesést produkált az Európai Unió újautó-piaca. Márciusban 1 031 875 millió személygépkocsi került forgalomba, ez pedig 5,2 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Így hosszú idő után először fordult elő, hogy míg az európai piac gyengélkedett, addig a magyar erősödni tudott - a márciusi számok itt olvashatóak. Hazánkat mindössze Bulgária előzte meg - ott 29,2 százalékos növekedést mértek - ezen két országon túl viszont az Unióban Lengyelország és Szlovénia tudott pozitív mutatót hozni, igaz utóbbiban egyetlen autóval regisztráltak többet, mint 2023 márciusában. Komplett Európát nézve még Nagy-Britannia számolt be 10,4 százalékos növekedésről - derül ki az ACEA jelentésből.
Hirdetés
A főbb piacok rendre mínuszban zártak, a legnagyobb visszaesés ezek között Németországban volt tapasztalható (6,2 százalék), de Spanyolország (-4,7%), Olaszország (-3,7%) és Franciaország is (-1,5%) némiképp elmaradt az egy évvel ezelőtti mutatóktól. A negatív csúcstartó viszont egyértelműen Izland, a szigetországban 70,9 százalékos csökkenést rögzítettek. A hajtásláncok esetében a dízelmotoros autók jöttek ki a legrosszabbul a visszaesésből, szűk 19 százalékkal kevesebb fogyott belőlük. Az elektromos autók és a benzinesek iránti kereslet is nagyjából a tizedével csökkent, de a konnektoros hibridek eladásai is 6,5 százalékot zuhantak. Egyedül a hibridek tudtak növekedést elérni, mindjárt 12,6 százalékosat.
Hirdetés
Nincs változás az élen, továbbra is a Volkswagen csoport adta el a legtöbb járművet az Unióban, mögöttük a Stellantis következik (a legkelendőbb márka egyébként a Peugeot volt), míg a harmadik helyre a Renault konszern fért oda. A negyedik helyen álló Toyota volt az egyetlen márciusban, amely növelni tudta a piaci részesedését, többnyire a Hyundai csoport kárára, akik így ötödikként zártak. Az első negyedévet még a meredek zuhanás ellenére is pluszban zárta az EU újautó-piaca, ugyanis a közel 2,8 millió értékesített jármű 4,4 százalékos növekedést jelent. Ebben az összevetésben is Bulgária végzett az élen 46,8 százalékos plusszal, de a főbb piacok (Olaszország, Franciaország, Németország, Spanyolország) is pozitív mérleggel zártak. Az Uniós országok közül Lettország hozta a legrosszabb mutatót 2023 első negyedévéhez képest (-17,1%), viszont egész Európát tekintve Izland messze kiemelkedik a mezőnyből a 60 százalékos mínusszal, de Norvégia is messze elmaradt a tavalyi számoktól (-22,4%).
Hirdetés
Hajtástípust figyelembe véve a hibridekre (+19,7%) és a villanyautókra (+3,8%) mutatkozott nagyobb kereslet a múlt évhez képest, az többi hajtáslánc negatívban zárt, ezek közt a benzinesé volt a legkisebb visszaesés (-1%), míg a dízelmotorosoké a legnagyobb (-10,6%). Gyártók között nincs eltérés a márciusi toplistához képest, ugyanúgy a Volkswagen áll az élen, mögötte pedig a Stellantis, a Renault konszern, a Toyota, és a Hyundai csoport követi egymást.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?