Még tíz évig várhatjuk a megváltást a szilárdtest-akkumulátortól

Aki a szilárdtest-akkumulátorokat ígérgeti, valószínűleg hazudik: messze van még a sorozatgyártásuk

Ha valaki az elektromos autók árcsökkenését vagy nagyobb használhatóságát az újfajta akkumulátortechnológiától várja, az bizony még várhat bőven, de a StoreDot szerint van egy realisztikusabb átmeneti megoldás.

Az elektromos autózás sokak számára még mindig nem elérhető, bár a tendencia pozitív, itthon is jelentős a villanyautók eladásának növekedése évről évre. Ettől függetlenül persze az újonnan eladott autók között még alacsony a zéró emissziósok aránya, és a magas kezdőár miatt sokan még mindig nem engedhetik meg maguknak, még ha később a használat során olcsóbb is a töltés, mint a tankolás (bár a jelenlegi energiaárak mellett a megtérülés hossza most szintén elég bizonytalan). Emiatt várják egyesek a következő generációs akkumulátortechnológiát, ami sokkal nagyobb hatótávot, gyorsabb töltési időt és jó esetben alacsonyabb (teljesítményarányos) árat jelenthet. Nekik szolgál most rossz hírrel a StoreDot.
Hirdetés
A StoreDot egy ultragyors akkumulátortöltési technológiát fejlesztő cég, akik lehűtötték a kedélyeket, miután egyes versenytársaik, illetve ismertebb autómárkák is beharangozták az utóbbi időben, hogy már látható távolságon belül vannak a szilárdtest-akkumulátorok. Nos, a StoreDot szerint még legalább 10 év kell ahhoz, hogy sorozatgyártásba kerüljenek az első teljesen szilárdtest-akkumulátorok. A hagyományos lítium-ion aksik anódjait és katódjait folyékony elektrolit választja el, ezt az elektrolitet cserélik szilárd halmazállapotúra az említett technológiában. Ennek előnye többek között az alacsonyabb robbanékonyság, a stabilabb működés és persze a nagyobb energiasűrűség. Ezek elterjedése valóban a villanyautózás teljes átalakulásához vezethet, de a StoreDot szerint erre még bőven várni kell. A StoreDot viszont ajánl egy alternatív, átmeneti megoldást is, amolyan félig-szilárdtest-akkumulátort. Szerintük ez belátható időn belül nagy volumenben legyártható, egy menetrendet is kitűztek maguknak, amit egyelőre tartanak. Ebben 100 mérföldnyi, azaz 161 km-re elegendő energia akkumulátorba táplálásának idejét szorítják egyre lejjebb. 2024-re már sorozatgyártás-érett lesz az aksijuk, amibe 161 km-es hatótáv 5 perc alatt tölthető, 2028-ra pedig 3 percre, míg 2032-re 2 percre csökken ez az érték. A StoreDot befektetői és partnerei között egyébként megtalálható a Daimler, a VinFast, a Volvo és a Polestar is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?