Mindig határozott, de óvatos mozdulattal húzzuk ki a nÃvópálcát. A végét soha ne tartsuk felfelé, mert ezzel az olaj a maximum jelzés felé kezd folyni, és pontatlanná válik az ellenÅ‘rzés
Ha figyelemmel követjük az olajfogyasztás alakulását, idÅ‘ben tudomást szerezhetünk olyan problémáról, amely késÅ‘bb akár súlyos károsodáshoz, ebbÅ‘l következÅ‘en pedig nagy összegű javÃtáshoz vezethet. A művelet nem túl bonyolult, de vannak szabályok, amiket be kell tartani. Az autóval parkoljunk vÃzszintes felületen, ha meredek, lejtÅ‘s utcában lakunk, akkor keressünk a közelben ilyen helyet. Használat után mindig várjunk, mert amÃg a cserénél elÅ‘nyös a meleg olaj a gyors kifolyás miatt, addig a szintellenÅ‘rzésnél kell némi idÅ‘, amÃg a kenÅ‘anyag mennyiség visszafolyik az olajteknÅ‘be – ha túl hamar cselekszünk, téves lehet az eredmény. Nem hosszú idÅ‘rÅ‘l van szó, például benzinkúton állva, amÃg tankolunk és fizetünk, annyi elegendÅ‘ (kb. 10 perc), és visszafelé jövet már pattintható is fel a gépháztetÅ‘. Hasznos, ha a kutaknál rendszeresÃtett nejlonkesztyűt húzunk, és nagyon vigyázzunk, mert ha ruhát piszkol az autó, csak idÅ‘ben érkezve
tud segÃteni egy tisztÃtószalon is, és erre nem mindig van lehetÅ‘ség. A nÃvópálcát óvatosan húzzuk ki, és töröljük meg – erre a célra használható egy a csomagtartóban tárolt rongy, de téphetünk papÃrt a benzinkúton is. A tiszta pálcát dugjuk vissza, majd ismételten kihúzva figyeljük meg, hogy az olajfilm hol helyezkedik el a pálca alján, a jelzések között.
Kissé torz a szemléltetÅ‘ ábra, a nÃvópálca a valóságban sokkal hosszabb, de a lényeg az alsó részén található a minimum és maximum jelzésekkel
Ezek a jelzések többfélék lehetnek. Van, hogy csak két ponton belevágnak a fémbe, van, hogy rovátkával, akár szövegesen jelzik a minimum és a maximum szinteket, de a lényegen ez mit sem változtat. A két jelzés közötti mennyiség általában 1 liter kenÅ‘anyagnak felel meg, ez kisebb hengerűrtartalmú motoroknál azonban lehet 7-8 deci, mÃg nagyobbaknál akár 1,5 liter is – pontos adatokat az adott tÃpusok műszaki leÃrásai tartalmaznak. Pótlásra akkor van szükség, ha a minimumon, vagy alatta jelez a pálca, és ekkor olyan viszkozitású olaj kerüljön a motorba, amilyet a legutolsó olajcserénél is kapott. Távol áll tÅ‘lünk a bántó szándék (és akinek nem inge, ne vegye magára), de lehetÅ‘ség szerint óvakodjunk a kútkezelÅ‘ktÅ‘l, akik általában a legdrágább olaj megvásárlását fogják javasolni, a kelleténél nagyobb mennyiségben. A legtisztább helyzet, ha a csomagtartóban ott lapul egy literes flaska, és Ãgy pillanatok alatt, a szükséges minÅ‘séggel mi magunk kivitelezhetjük az utánpótlást.
Célszerű, ha mindig tartunk a kocsiban 1 liter tartalék motorolajat, amivel pótolható a használat közben tapasztalt hiány. Ez ugyanolyan minőségű, illetve viszkozitású legyen, mint az utolsó olajcserénél használt olaj
Jó tanács, hogy hosszabb, nagy sebességű autópályás utazás elÅ‘tt célszerű ellenÅ‘rizni a szintet, mert különösen a dÃzel autóknál fordulhat elÅ‘, hogy a városi étvágyhoz képest megemelkedik az olajfogyasztásuk – akár 1 liter is eltűnhet 1500-2000 km alatt. Ha normál használattal rendszeresen, állandó mennyiséggel fogy az olaj, az nem feltétlenül baj, vannak ilyen konstrukciók, ám amennyiben ez a jelenség megszűnik, az bizony problémát jelenthet. Ebben az esetben szinte borÃtékolható, hogy valamilyen belsÅ‘ tömÃtetlenség következtében üzemanyag kerül a rendszerbe, ami miatt az olajszint ugyan állandó értéket mutat, csakhogy az üzemanyag elpárolog, Ãgy az olajmennyiség csökken és elégtelenné válik a kenés – ilyen kalandot olcsón, motormegbontás nélkül megúszni gyakorlatilag lehetetlen.
Sajnos tényleg nagyon fontos az olajszint ellenÅ‘rzése, legoptimálisabb esetben érdemes havonta 1x megnézni a szintet, de én ennél azért tovább “haladnék”.. Érdemes nagyon odafigyelni az olaj minÅ‘ségére is, mint pl.milyen a viszkozitása, mennyire “fáradt” már el az olaj stb. Erre van egy speciálisan kifejlesztett termék aminek az a neve, hogy Motorcheckup olajteszt. BÅ‘vebb infó: http://www.motorcheckup.hu vagy http://www.olajteszt.hu
Ha otthon meg tudják javÃtani,akkor legalább nem kerül túl sokba.De állÃtólag a V6-os elég megbÃzható kis motor,legalábbis Alfákban dicsérik,ha jól tudom,Kappában is az a motor a 3,0 V6.
Hát sok sikert hozzá,csak nincs nagy baj.Mindig pozitÃvan kell nézni a dolgot,a V6-ost még nehezebb lenne javÃtani,ott annyi hely sincs,mint a sor5-nél.Jó munkát!
Köszönjük az észrevételt, pontosÃtottuk a szöveget, hogy ne adjon okot félreértésre.
Na ez már baj..Mi lehet a baj,hogy csak Ãgy hirtelen ez lett vele?
Igen,ezeknél a dieseleknél rendszeresen kell ellenÅ‘rizni,nekem is több helyen fel van ragasztva a matrica gyárilag,hogy minden 1000 km után ellenÅ‘rizzem a szintet.A probléma ott van nálam,hogy 3 helyen meg van törve a nÃvópálca útja(nem egyenes),ezért mire kihúzom,teljesen olajos az egész,már az agyamra megy esküszöm.
Mi is csak akkor értettük meg, amikor rájöttünk, hogy rossz kép került a cikkbe 🙂 Nyugodjon meg, a világ, és benne a nÃvópálca nem állt a feje tetejére, ellenben köszönet az észrevételért. KZ