Spórolni próbált a villanyautó töltésén: felrobbant az olcsóbb kábel

Kiderült, hogy miért volt olcsóbb a gyártó által nem támogatott adapter.

A nagyfeszültség nem játék: videón egy újabb példa, hogy miért csak gyári, vagy azzal azonos minőségű tartozékokkal szabad villámtölteni.

Egy Tesla-tulaj megpróbálta feltölteni az autóját egy nem Tesla-kompatibilis töltőállomáson Kanadában. Ehhez egy utángyártott kábelvég-átalakítót használt, amellyel szabályosan csatlakoztatta a töltőt az autóhoz. Az adapter azonban nem rendelkezett biztonsági tanúsítvánnyal, részben azért, mert még a vonatkozó jogszabályok és keretrendszer véglegesítése előtt gyártották. Az autó tulajdonosa hozzátette: két éven át használta az átalakítót, és sohasem volt vele probléma korábban. A biztonsági ellenőrzések és a hatósági jóváhagyás azonban nem csak a hétköznapi használat körülményeit vizsgálja, hanem esetleges rendellenességeket is, amit a minőségi, a gyártó és a hatóságok által is elfogadott átalakítóknak el kell viselni. Egy ilyen rendellenes eset történt a balesetkor is. A töltő ismeretlen okból a szokásosnál nagyobb feszültséget küldött az adapterbe, ami a hatalmas terhelés ellenére nem szakította meg az áramkört, így következett be a robbanás. A szabvány szerint azonban ezt a terhelést egy jó minőségű adapternek tudnia kellett volna kezelni. Hozzá kell tenni, hogy ez nem az egész iparágat érintő probléma, nem a villanyautók veszélyeit mutatja be ez az eset. Sokkal inkább arra kell felhívni a figyelmet, hogy mindig a gyártó és a hatóságok által jóváhagyott eszközöket használjatok, főleg nagyfeszültségű töltés esetén: néhány tízezer, netán néhány százezer forintnyi spórolásnak ebben az esetben több milliós kár és akár személyi sérülés is lehet a vége.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Spórolni próbált a villanyautó töltésén: felrobbant az olcsóbb kábel

  • 2025.10.25. at 07:27
    Permalink

    Totalcar:
    „Eleinte azt gondolta, hogy az okozhatta a problémát és a hatóságok is erre jutottak, mivel az általa használt eszköz egyelőre nem kapta meg a hivatalos kanadai tanúsítványokat. Később azonban kiderült, hogy maga az oszlop is rendellenesen magas feszültséget küldött az adapterre, ami így nem bírta a terhelést.”
    Ennyit erről!

Vélemény, hozzászólás?