Vezettük az evolúciót!
FIAT Punto Evo bemutató
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Evo szó hallatán az autóguruknak a Lancia Delta Integrale ugrik be először, aztán a Mitsubishi, és ezzel tisztában vannak a FIAT marketingesei is.
Kezdjük azzal, hogy Magyarországon mi nem lesz kapható. A szalonokban hiába keressük majd a gázos (LPG) és metános változatokat, ezeket a „zöldpöttyös” jelzésű Puntókat nem hozza be az importőr – előbbinél meggyőző indok, hogy az utólag beépíthető átalakító szett jóval olcsóbb, mint a gyári. Ugyancsak hiányozni fognak a kínálatból az Euro 5-ös dízelek, mert ezek csak drága részecskeszűrővel szerelve teljesítik a szigorú környezetvédelmi szabványt, és az árra különösen érzékeny hazai piacon a FIAT kezdetben nem vállalja fel ezt a kockázatot.
Bár a Grande Punto a mai napig egyaránt nevezhető tetszetősnek és sikeresnek - mindezt bizonyítja, hogy gyártásban is marad -, az autóiparban nem lehet makacs módon dacolni az évekkel, és muszáj volt lépni. Mivel gyakorlatilag ráncfelvarrásról van szó, és nem vadonatúj modellről, a tervezők mozgásterét meglehetősen szűk korlátok közé szorították. Játszani ilyenkor csak a műanyag alkatrészekkel lehet, és a Punto Evo ennek szellemében kapott átrajzolt első illetve hátsórészt (köszönjük Giugiaro mester, viszlát Maserati…), szép könnyűfém felniket háromféle méretben, továbbá a stílusért felelős munkatársak kikevertek hét, az előző típushoz nem rendelhető színt a fényezéshez.
Fontos, hogy ezentúl határozottan elkülönülnek egymástól a komfortos, valamint a sportos változatok, utóbbiaknál nem csillog a karosszérián annyi króm, és egyéb apró eltérések is vannak a díszítések között – például az 500-astól kölcsönzött bajusznál. Benzinmotoroknál a korszakváltást jelképező MultiAir technológián van a hangsúly, dízeleknél maradt a MultiJet, de elérkezett a második, továbbfejlesztett generáció ideje.
Az utastér vonatkozásában sok kritika érte a Grande Punto silány műanyagait - valljuk be, nem teljesen jogtalanul -, ezért az olaszok a drágább Bravo minőségi szintjére hozták fel az Evo bútorzatát. A design alapvetően nem változott, maradt az áttekinthető, látványra kellemes kialakítású műszerfal, ám a komfortos-sportos ellentét a külsőhöz hasonlóan belül is tetten érhető. Ez döntően a műszerek, a kormányok, az ülések és a kárpitok különbözőségében figyelhető meg, beleértve a színeket is. Újdonság a már jól ismert Blue&Me rendszerrel párosítható, a középkonzolra könnyed mozdulattal felpattintható TomTom navigációs rendszer (opciós tartozék), amely egyben a fedélzeti számítógép funkcióját is ellátja, de van egy másik remek ötlet, az eco:Drive, ami más FIAT modellekhez is elérhető szolgáltatás. Ez voltaképpen egy nevelési célzattal készült szoftver, amely tanácsot ad a környezetvédő vezetéshez. A technikai megoldás pofonegyszerű: az eco:Drive menetközben folyamatosan gyűjti az információkat az autóról és a vezető stílusáról, majd valamennyi adat a Blue&Me szabványos USB portján keresztül a csatlakoztatott USB adathordozóra (pl. pendrive) kerül, onnan pedig könnyen feltölthető bármilyen számítógépre. A vezetők otthon alaposan kielemezhetik fogyasztási és környezetterhelési adataikat, kiszámolhatják saját eco-indexüket, kvázi ugyanúgy, mint a Formula-1-ben a telemetriával foglalkozó mérnökök. Az eredmények alapján a program tippeket, tanácsokat ad, és ezek betartásával akár 15 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el, ami egyben a széndioxid-kibocsátás csökkentését is jelenti.
Minden Euro 5 motorhoz alapáron jár az optimális sebességváltást segítő elektronika (GSI: Gear Shift Indicator), valamint a Start&Stop rendszer. A hazai bemutatón sorra került rövid tesztvezetésen nekünk ötajtós, 1,3 literes, 75 lóerős (Euro 4) MultiJet dízellel szerelt autó jutott kipróbálásra, az alapnál sportosabb Racing felszereltséggel. Ami rögtön feltűnt, az a korábbinál valóban jobb utastéri anyag- és összeszerelési minőség, de szót kell ejtenünk arról is, hogy a hatásosabb szigetelésnek köszönhetően a motorzajt sem éreztük tolakodónak. 20 perces kocsikázás után természetesen nem vonhatók le messzemenő következtetések, így az autóval szerzett tapasztalatainkat később foglaljuk majd össze, miután teszteltük az evolúció legújabb csodáját.
Minden Euro 5 motorhoz alapáron jár az optimális sebességváltást segítő elektronika (GSI: Gear Shift Indicator), valamint a Start&Stop rendszer. A hazai bemutatón sorra került rövid tesztvezetésen nekünk ötajtós, 1,3 literes, 75 lóerős (Euro 4) MultiJet dízellel szerelt autó jutott kipróbálásra, az alapnál sportosabb Racing felszereltséggel. Ami rögtön feltűnt, az a korábbinál valóban jobb utastéri anyag- és összeszerelési minőség, de szót kell ejtenünk arról is, hogy a hatásosabb szigetelésnek köszönhetően a motorzajt sem éreztük tolakodónak. 20 perces kocsikázás után természetesen nem vonhatók le messzemenő következtetések, így az autóval szerzett tapasztalatainkat később foglaljuk majd össze, miután teszteltük az evolúció legújabb csodáját.