Vezettük az evolúciót!

FIAT Punto Evo bemutató

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Evo szó hallatán az autóguruknak a Lancia Delta Integrale ugrik be először, aztán a Mitsubishi, és ezzel tisztában vannak a FIAT marketingesei is.

Kezdjük azzal, hogy Magyarországon mi nem lesz kapható. A szalonokban hiába keressük majd a gázos (LPG) és metános változatokat, ezeket a „zöldpöttyös” jelzésű Puntókat nem hozza be az importőr – előbbinél meggyőző indok, hogy az utólag beépíthető átalakító szett jóval olcsóbb, mint a gyári. Ugyancsak hiányozni fognak a kínálatból az Euro 5-ös dízelek, mert ezek csak drága részecskeszűrővel szerelve teljesítik a szigorú környezetvédelmi szabványt, és az árra különösen érzékeny hazai piacon a FIAT kezdetben nem vállalja fel ezt a kockázatot.

Bár a Grande Punto a mai napig egyaránt nevezhető tetszetősnek és sikeresnek - mindezt bizonyítja, hogy gyártásban is marad -, az autóiparban nem lehet makacs módon dacolni az évekkel, és muszáj volt lépni. Mivel gyakorlatilag ráncfelvarrásról van szó, és nem vadonatúj modellről, a tervezők mozgásterét meglehetősen szűk korlátok közé szorították. Játszani ilyenkor csak a műanyag alkatrészekkel lehet, és a Punto Evo ennek szellemében kapott átrajzolt első illetve hátsórészt (köszönjük Giugiaro mester, viszlát Maserati…), szép könnyűfém felniket háromféle méretben, továbbá a stílusért felelős munkatársak kikevertek hét, az előző típushoz nem rendelhető színt a fényezéshez. Fontos, hogy ezentúl határozottan elkülönülnek egymástól a komfortos, valamint a sportos változatok, utóbbiaknál nem csillog a karosszérián annyi króm, és egyéb apró eltérések is vannak a díszítések között – például az 500-astól kölcsönzött bajusznál. Benzinmotoroknál a korszakváltást jelképező MultiAir technológián van a hangsúly, dízeleknél maradt a MultiJet, de elérkezett a második, továbbfejlesztett generáció ideje.
Az utastér vonatkozásában sok kritika érte a Grande Punto silány műanyagait - valljuk be, nem teljesen jogtalanul -, ezért az olaszok a drágább Bravo minőségi szintjére hozták fel az Evo bútorzatát. A design alapvetően nem változott, maradt az áttekinthető, látványra kellemes kialakítású műszerfal, ám a komfortos-sportos ellentét a külsőhöz hasonlóan belül is tetten érhető. Ez döntően a műszerek, a kormányok, az ülések és a kárpitok különbözőségében figyelhető meg, beleértve a színeket is. Újdonság a már jól ismert Blue&Me rendszerrel párosítható, a középkonzolra könnyed mozdulattal felpattintható TomTom navigációs rendszer (opciós tartozék), amely egyben a fedélzeti számítógép funkcióját is ellátja, de van egy másik remek ötlet, az eco:Drive, ami más FIAT modellekhez is elérhető szolgáltatás. Ez voltaképpen egy nevelési célzattal készült szoftver, amely tanácsot ad a környezetvédő vezetéshez. A technikai megoldás pofonegyszerű: az eco:Drive menetközben folyamatosan gyűjti az információkat az autóról és a vezető stílusáról, majd valamennyi adat a Blue&Me szabványos USB portján keresztül a csatlakoztatott USB adathordozóra (pl. pendrive) kerül, onnan pedig könnyen feltölthető bármilyen számítógépre. A vezetők otthon alaposan kielemezhetik fogyasztási és környezetterhelési adataikat, kiszámolhatják saját eco-indexüket, kvázi ugyanúgy, mint a Formula-1-ben a telemetriával foglalkozó mérnökök. Az eredmények alapján a program tippeket, tanácsokat ad, és ezek betartásával akár 15 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el, ami egyben a széndioxid-kibocsátás csökkentését is jelenti.

Minden Euro 5 motorhoz alapáron jár az optimális sebességváltást segítő elektronika (GSI: Gear Shift Indicator), valamint a Start&Stop rendszer. A hazai bemutatón sorra került rövid tesztvezetésen nekünk ötajtós, 1,3 literes, 75 lóerős (Euro 4) MultiJet dízellel szerelt autó jutott kipróbálásra, az alapnál sportosabb Racing felszereltséggel. Ami rögtön feltűnt, az a korábbinál valóban jobb utastéri anyag- és összeszerelési minőség, de szót kell ejtenünk arról is, hogy a hatásosabb szigetelésnek köszönhetően a motorzajt sem éreztük tolakodónak. 20 perces kocsikázás után természetesen nem vonhatók le messzemenő következtetések, így az autóval szerzett tapasztalatainkat később foglaljuk majd össze, miután teszteltük az evolúció legújabb csodáját.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?