Nem élhetnek veszélyesen az autóversenyzők
Mit ne tegyen az autóversenyző
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A kerékpározás a legveszélyesebb, motorozni sem szabad teniszezés közben, de a függönyszerelés és a karácsonyi ajándék kibontása is veszélyforrás.
Nem Robert Kubica volt az elsÅ‘, aki sérülés miatt nem ülhetett versenyautóba, amivel súlyosan veszélyeztette csapatát és a ráépülÅ‘ profitorientált iparágat. Hogy a hasonló eseteket elkerülhessék, és a befektetÅ‘k a lehetÅ‘ legjobb helyen tudják pénzüket, összeállÃtottunk egy listát a legveszélyesebb tevékenységek űzésérÅ‘l, amelyeket minden körülmények között el kell kerülnie a versenyzÅ‘knek.
1. A legszigorúbban tilos kerékpározni
A kerékpározás közkedvelt erÅ‘nléti edzés az autóversenyzÅ‘k között, ám olyannyira veszélyes, hogy a legjobb lenne teljesen betiltani. Mark Webber 2008-ban a Formula–1-es szezon után törte el a lábát kerékpározás közben, amikor egy autó elütötte. A szezon kezdetére rendbe jött ugyan, de sokak szerint a 2009-es teljesÃtményére rányomta a bélyegét a baleset. Az eset után egy darabig Webber nem ült kerékpárra, ám tavaly a világbajnokság finisében újra nyeregbe pattant és egy barátjával ütközve megsérült a válla.
A másik nagy kerékpáresÅ‘ Sébastien Loeb volt, akinek mountainbike-ozás közben esett a vállára, amelyet meg kellett műteni. Ezért a 2006-os rali világbajnoki szezon utolsó négy futamát ki kellett hagynia. Szerencséjére ellenfele, Marcus Grönholm nem tudott élni a lehetÅ‘séggel és Loeb Ãgy is világbajnok lett.
Mindkét eset végzÅ‘dhetett volna sokkal komolyabban is, ezért a tanulság: autóversenyzÅ‘k nagy Ãvben kerüljék el a kerékpárt.
2. Nem szabad teniszezés közben motorozni
2005-ben a szezon harmadik és negyedik Formula–1-es futamát kellett kihagynia Juan-Pablo Montoyának, miután teniszezés közben megsérült a jobb válla. A kolumbiai versenyzőt az előző években sokat kritizálták erőnléte miatt, amit követően a McLaren-csapat trénerével közösen kezdett fitneszprogramba. A paddockban azonban elterjedt egy olyan pletyka, hogy Montoya valójában motocrossozott, és egy motoros esés következtében sérült meg. Ezt a sportágat azonban tiltotta a szerződése, ezért kellett teniszsérülésnek álcázni a dolgot. Bárhogy is történt, a tanulság: bármilyen fitnesz veszélyes lehet, jobb, ha a motocrosst és a teniszt is elkerülik.
3. Soha ne próbáld ki barátod Ferrari F40-esét
Montoya eseténél sokkal súlyosabb következménye volt Francois Delecour 1994-es utcai balesetének. A francia versenyzÅ‘ megnyerte a szezonnyitó Monte-Carlo Ralit és a legjobb úton járt a világbajnoki cÃm felé, amikor egy barátja felajánlotta neki, próbálja ki Ferrari F40-esét. Delecour élt az alkalommal ám hamarosan egy autóstársuk – aki mellesleg egy raliversenyre készült – figyelmetlenül eléjük kanyarodott. Delecour az ütközésben eltörte mind a két lábát és a szezon hátralévÅ‘ részét ki kellett hagynia. Soha többet nem került a világbajnoki cÃm közelébe. Tanulság: egy autóversenyzÅ‘ soha ne próbálja ki barátja Ferrariját, de mivel a baleset más utcai autóval is megtörtént volna, a legjobb, ha egyáltalán nem ül utcán autóba.
4. Függönyszerelés tilos
Nem csak a sportpálya és a közút veszélyes, otthon sincs biztonságban a versenyző. Gilles Panizzi, a rali világbajnokságon szereplő Peugeot-csapat versenyzője, 2002-ben saját lakásában sérült meg, miután függönyszerelés közben megcsúszott és eltörte a kulcscsontját. Az eset miatt nem tudott rajthoz állni a Finn Ralin. Tanulság: autóversenyzőnek tilos a házimunka.
5. Karácsonyi ajándék csak csomagolatlanul
Hazánkban történt az eset 2009-ben. A korábbi abszolút bajnok navigátor Kazár Miklós munkahelyet váltott, és az itinerolvasás helyett kormányt kezdet forgatni. Új pályafutása egyik első versenyei közé tartozott a karácsony után pár nappal megrendezett Szilveszter Rali. Itt azonban bekötött kézzel jelent meg, miután egy karácsonyi ajándék bontása közben megcsúszott kezében a kés, és belevágott saját kezébe. A versenyen ugyan rajthoz tudott állni, de sérülése miatt egyértelműen lassabb volt. Tanulság: autóversenyző nem kaphat becsomagolt ajándékot.
6. Az igazi veszélyforrás
Ennyi csonttörés és véres esemény után nézzük, mi a legveszélyesebb az autóversenyzÅ‘k számára. Min úszott el Michael Schumacher 1999-es világbajnoki cÃme, és miért kellett Felipe Massának kihagynia a 2009-es szezon nagy részét?
Schumacher az 1999-es Brit NagydÃjon ütközött és törte el a lábát, ami miatt összesen hat futamot kellett kihagynia, miközben csapattársa, Eddie Irvine kis hÃján megnyerte a bajnokságot. Ha nincs Schumacher sérülése, könnyedén megszerezhette volna a 99-es vb-cÃmet is.
Felipe Massa a 2009-es Magyar NagydÃjon sérült meg, miután Rubens Barrichello autójáról lerepülÅ‘ rúgó fejen találta. Massának ki kellett hagynia a szezon hátralévÅ‘ részét és sérülésének következményei a 2010-es szereplésére is rányomták a bélyegét.
Számtalan hasonló esetet lehetne még felsorolni, de a tanulság: a versenyzők számra a legnagyobb veszélyforrást a saját szakáguk versenyein indulás jelenti, ezért a sérülés veszélyének elkerülés érdekében a Formula–1-es versenyzők jobban teszik, ha nem ülnek F1-es autóba.
Reméljük, összeállÃtásunkat minden autóversenyzÅ‘ és az Å‘ket szerzÅ‘dtetÅ‘ csapatvezetÅ‘k is áttanulmányozzák és a fenti tevékenységeket a nagyobb biztonság érdekében betiltják versenyzÅ‘ik számára.
1. A legszigorúbban tilos kerékpározni
A kerékpározás közkedvelt erÅ‘nléti edzés az autóversenyzÅ‘k között, ám olyannyira veszélyes, hogy a legjobb lenne teljesen betiltani. Mark Webber 2008-ban a Formula–1-es szezon után törte el a lábát kerékpározás közben, amikor egy autó elütötte. A szezon kezdetére rendbe jött ugyan, de sokak szerint a 2009-es teljesÃtményére rányomta a bélyegét a baleset. Az eset után egy darabig Webber nem ült kerékpárra, ám tavaly a világbajnokság finisében újra nyeregbe pattant és egy barátjával ütközve megsérült a válla.
A másik nagy kerékpáresÅ‘ Sébastien Loeb volt, akinek mountainbike-ozás közben esett a vállára, amelyet meg kellett műteni. Ezért a 2006-os rali világbajnoki szezon utolsó négy futamát ki kellett hagynia. Szerencséjére ellenfele, Marcus Grönholm nem tudott élni a lehetÅ‘séggel és Loeb Ãgy is világbajnok lett.
Mindkét eset végzÅ‘dhetett volna sokkal komolyabban is, ezért a tanulság: autóversenyzÅ‘k nagy Ãvben kerüljék el a kerékpárt.
2. Nem szabad teniszezés közben motorozni
2005-ben a szezon harmadik és negyedik Formula–1-es futamát kellett kihagynia Juan-Pablo Montoyának, miután teniszezés közben megsérült a jobb válla. A kolumbiai versenyzőt az előző években sokat kritizálták erőnléte miatt, amit követően a McLaren-csapat trénerével közösen kezdett fitneszprogramba. A paddockban azonban elterjedt egy olyan pletyka, hogy Montoya valójában motocrossozott, és egy motoros esés következtében sérült meg. Ezt a sportágat azonban tiltotta a szerződése, ezért kellett teniszsérülésnek álcázni a dolgot. Bárhogy is történt, a tanulság: bármilyen fitnesz veszélyes lehet, jobb, ha a motocrosst és a teniszt is elkerülik.
Montoya eseténél sokkal súlyosabb következménye volt Francois Delecour 1994-es utcai balesetének. A francia versenyzÅ‘ megnyerte a szezonnyitó Monte-Carlo Ralit és a legjobb úton járt a világbajnoki cÃm felé, amikor egy barátja felajánlotta neki, próbálja ki Ferrari F40-esét. Delecour élt az alkalommal ám hamarosan egy autóstársuk – aki mellesleg egy raliversenyre készült – figyelmetlenül eléjük kanyarodott. Delecour az ütközésben eltörte mind a két lábát és a szezon hátralévÅ‘ részét ki kellett hagynia. Soha többet nem került a világbajnoki cÃm közelébe. Tanulság: egy autóversenyzÅ‘ soha ne próbálja ki barátja Ferrariját, de mivel a baleset más utcai autóval is megtörtént volna, a legjobb, ha egyáltalán nem ül utcán autóba.
4. Függönyszerelés tilos
Nem csak a sportpálya és a közút veszélyes, otthon sincs biztonságban a versenyző. Gilles Panizzi, a rali világbajnokságon szereplő Peugeot-csapat versenyzője, 2002-ben saját lakásában sérült meg, miután függönyszerelés közben megcsúszott és eltörte a kulcscsontját. Az eset miatt nem tudott rajthoz állni a Finn Ralin. Tanulság: autóversenyzőnek tilos a házimunka.
5. Karácsonyi ajándék csak csomagolatlanul
Hazánkban történt az eset 2009-ben. A korábbi abszolút bajnok navigátor Kazár Miklós munkahelyet váltott, és az itinerolvasás helyett kormányt kezdet forgatni. Új pályafutása egyik első versenyei közé tartozott a karácsony után pár nappal megrendezett Szilveszter Rali. Itt azonban bekötött kézzel jelent meg, miután egy karácsonyi ajándék bontása közben megcsúszott kezében a kés, és belevágott saját kezébe. A versenyen ugyan rajthoz tudott állni, de sérülése miatt egyértelműen lassabb volt. Tanulság: autóversenyző nem kaphat becsomagolt ajándékot.
6. Az igazi veszélyforrás
Ennyi csonttörés és véres esemény után nézzük, mi a legveszélyesebb az autóversenyzÅ‘k számára. Min úszott el Michael Schumacher 1999-es világbajnoki cÃme, és miért kellett Felipe Massának kihagynia a 2009-es szezon nagy részét?
Schumacher az 1999-es Brit NagydÃjon ütközött és törte el a lábát, ami miatt összesen hat futamot kellett kihagynia, miközben csapattársa, Eddie Irvine kis hÃján megnyerte a bajnokságot. Ha nincs Schumacher sérülése, könnyedén megszerezhette volna a 99-es vb-cÃmet is.
Felipe Massa a 2009-es Magyar NagydÃjon sérült meg, miután Rubens Barrichello autójáról lerepülÅ‘ rúgó fejen találta. Massának ki kellett hagynia a szezon hátralévÅ‘ részét és sérülésének következményei a 2010-es szereplésére is rányomták a bélyegét.
Számtalan hasonló esetet lehetne még felsorolni, de a tanulság: a versenyzők számra a legnagyobb veszélyforrást a saját szakáguk versenyein indulás jelenti, ezért a sérülés veszélyének elkerülés érdekében a Formula–1-es versenyzők jobban teszik, ha nem ülnek F1-es autóba.
Reméljük, összeállÃtásunkat minden autóversenyzÅ‘ és az Å‘ket szerzÅ‘dtetÅ‘ csapatvezetÅ‘k is áttanulmányozzák és a fenti tevékenységeket a nagyobb biztonság érdekében betiltják versenyzÅ‘ik számára.