Fékez, kilát, nem rozsdásodik: járműipari fejlesztések a Federal Mogultól
Fő a biztonság: a Federal Mogul idei újdonságai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az alkatrészgyártó-óriás idei legfontosabb újÃtásaival ismerkedtünk, van új féknyereg, felületkezelés és hatékony ablaktörlÅ‘-lapát.
Éves sajtótájékoztatóján mutatta be idén kifejlesztett legfontosabb újdonságait a Federal Mogul. A rendezvényen magyar és külföldi szakemberek prezentálták a legújabb fejlesztéseket fékek, ablaktörlők és felületkezelés témaköreiben.
A Federal Mogul világszerte jelenlévÅ‘, éves szinten 6,2 milliárd dolláros forgalmat produkáló autóalkatrész-gyártó cég, termékeit számtalan autógyár használja különféle modelljeiben. Forgalmának 71%-át személyautós, 18%-át teherjárműves, fennmaradó 11%-át pedig különféle ipari, hajós, vasúti és repülÅ‘gép-technológiai megoldások teszik ki. Számtalan márkanéven állÃtja elÅ‘ termékeit, ezek közül a legismertebbek a Ferodo, a Champion, a Götze vagy a Moog. A mostani bemutatón négy fontosabb fejlesztést mutattak be, de ezek a cég portfóliójának csak töredékét teszik ki, hiszen az elmúlt tÃz hónap során közel háromszáz új szabadalmat jegyeztettek be.
ElsÅ‘ként a Ferodo által jegyzett Protec S elnevezésű új féknyereg-rugó rögzÃtési megoldásról meséltek. A jelenleg alkalmazott megoldásoknál a féknyerget nyugalmi állapotába visszahúzó vékony laprugót csak beakasztják a nyereg hátoldalába. A Ferodo Protec S rugót ezzel szemben hegesztéssel is rögzÃtik, ezáltal a rugó és a féknyereg érintkezési felülete védettebb a rozsdásodással és a bekerülÅ‘ kosszal szemben. Mivel a rugó könnyebben távolÃtja el a nyerget a tárcsától, emiatt csökken a fékbetét üresjárati kopása, ezáltal jelentÅ‘sen nÅ‘ a nyereg élettartama. Az sem elhanyagolható, hogy csökken a vibráció a rugó és a hátlap között, mert ennek hatására érzékelhetÅ‘en halkabb lesz a fékezés.
Az új megoldás tökéletesen kompatibilis a korábbival, Ãgy az összes SN7-es féknyereggel felszerelt teherjárművön alkalmazható. Ráadásul, a fix rögzÃtés miatt azt a lehetÅ‘séget is kiküszöböli, hogy a fáradt féknyerget használt rugóval lehessen felújÃtani, amit a szerelÅ‘k elÅ‘szeretettel alkalmaznak. A technológia már piacon van, költségek szempontjából pedig nincs jelentÅ‘s különbség a korábbi megoldáshoz képest.
A Federal Mogul következÅ‘ büszkesége a Moog márkanév alatt kiadott, új felületkezelési eljárás, a kataforézis. Ez az eljárás nagyon hasonlÃt a szinterezés néven ismert elektrosztatikus festékszórási eljáráshoz (a festeni kÃvánt tárgy pozitÃv vagy negatÃv töltést kap, amit ellenkezÅ‘ töltésű festékkel szórnak be, majd magas hÅ‘mérsékleten égetik ki a festéket a terméken). A különbség csupán annyi, hogy a kataforézisnél nem szórják a festéket, hanem magát a tárgyat merÃtik az ellentétes töltésű szÃnezÅ‘anyagba, ezáltal üreges tárgyak esetén nem csak a külsÅ‘, de a belsÅ‘ felület is masszÃv védelmet kap.
A technológia alkalmazása fÅ‘leg az autóiparban használtak kétharmadát kitevÅ‘, lemez lengÅ‘karok festésére szolgál, melyek rozsdásodása általában belülrÅ‘l, a nem kezelt felületrÅ‘l kezdÅ‘dik, s a korrózió onnan teszi tönkre idÅ‘vel vagy épp idÅ‘ elÅ‘tt az alkatrészt. A megoldást sós permet-fürdÅ‘ben is tesztelték, és úgy állapÃtották meg, hogy mÃg a gyári minÅ‘ségű alkatrészek körülbelül 4-6 évnek megfelelÅ‘ idÅ‘tartamig bÃrták a kiképzést, a kataforézissel kezelt lengÅ‘karok élettartama akár 8-10 év is lehet.
A kataforézishez kapcsolódik a Ferodo további újdonsága a Coat+ bevonat alkalmazása. Ennek életre hÃvását részben indokolta, hogy a manapság divatos felnik a korábbiaknál többet mutatnak a féktárcsából, és emiatt fontos az esztétikus megjelenés. Sokkal fontosabb volt, hogy a védÅ‘réteg megakadályozza a tárcsa külsÅ‘ élén, illetve az agy körül a rozsda képzÅ‘dését, Ãgy új tárcsa felszerelésekor nem kell bajlódni az agy megtisztÃtásával: ha ezt a lépést kihagyjuk a cserénél, a felhalmozódott szennyezÅ‘dés miatt már az új tárcsa működése sem lesz tökéletes, mivel a kis koszdarabkák megakadályozzák a tárcsa tökéletes felfekvését az agyra. A Coat+ borÃtást a Ferodo szinte teljes termékskáláján elérhetÅ‘vé teszi, az árkülönbség minimális a hagyományos és az Ãgy kezelt alkatrészek között, és a cikkszám mögé illesztett C-betűrÅ‘l lehet tudni, melyik termék kapta meg a speciális felületkezelést.
MÃg a korábbi újdonságokkal elvétve találkozhatnak csak az autósok, a Champion flatblade ablaktörlÅ‘ivel akár évente érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni. A Flatblade termékek számtalan autótÃpushoz kaphatók, és a termék különlegessége a vetélytársak hasonló megoldásaival szemben, hogy a hozzájuk mellékelt toldalékok segÃtségével mindenféle régebbi autóra is felszerelhetÅ‘k. A Flatblade ablaktörlÅ‘k Ãve nem egyenletes, ezáltal jobban illeszkednek a különféle szélvédÅ‘-formákhoz, megbÃzható működésüket pedig a változó geometriájú légterelÅ‘k is garantálják, melyek gondoskodnak arról, hogy a lapátok minden idÅ‘járásban az üvegre tapadjanak. Ebben a két végükön található fémbetétek, az úgynevezett flexorok is segÃtenek. A flatblade-en együttesen alkalmazott újÃtások garantálják, hogy a hagyományos ablaktörlÅ‘kre jellemzÅ‘ általános hibajelenségek – sávok vagy csÃkok megjelenése, elpattogás, remegés vagy működés közbeni zaj – egyáltalán ne jelentkezzenek. A Federal Mogul képviselÅ‘i ugyanakkor azt is kiemelték, hogy az ablaktörlÅ‘lapátok nem az örökkévalóságnak készülnek, Å‘k maguk még a Champion flatblade termékek használata esetén is azt javasolják, hogy a tökéletes látás, és ezáltal garantált biztonság érdekében évente cseréljük a lapátokat.
Folytatás fél év múlva, akkor a Federal Mogul legjelentősebb szabadalmaival ismerkedhetünk majd meg.
A Federal Mogul világszerte jelenlévÅ‘, éves szinten 6,2 milliárd dolláros forgalmat produkáló autóalkatrész-gyártó cég, termékeit számtalan autógyár használja különféle modelljeiben. Forgalmának 71%-át személyautós, 18%-át teherjárműves, fennmaradó 11%-át pedig különféle ipari, hajós, vasúti és repülÅ‘gép-technológiai megoldások teszik ki. Számtalan márkanéven állÃtja elÅ‘ termékeit, ezek közül a legismertebbek a Ferodo, a Champion, a Götze vagy a Moog. A mostani bemutatón négy fontosabb fejlesztést mutattak be, de ezek a cég portfóliójának csak töredékét teszik ki, hiszen az elmúlt tÃz hónap során közel háromszáz új szabadalmat jegyeztettek be.
ElsÅ‘ként a Ferodo által jegyzett Protec S elnevezésű új féknyereg-rugó rögzÃtési megoldásról meséltek. A jelenleg alkalmazott megoldásoknál a féknyerget nyugalmi állapotába visszahúzó vékony laprugót csak beakasztják a nyereg hátoldalába. A Ferodo Protec S rugót ezzel szemben hegesztéssel is rögzÃtik, ezáltal a rugó és a féknyereg érintkezési felülete védettebb a rozsdásodással és a bekerülÅ‘ kosszal szemben. Mivel a rugó könnyebben távolÃtja el a nyerget a tárcsától, emiatt csökken a fékbetét üresjárati kopása, ezáltal jelentÅ‘sen nÅ‘ a nyereg élettartama. Az sem elhanyagolható, hogy csökken a vibráció a rugó és a hátlap között, mert ennek hatására érzékelhetÅ‘en halkabb lesz a fékezés.
Az új megoldás tökéletesen kompatibilis a korábbival, Ãgy az összes SN7-es féknyereggel felszerelt teherjárművön alkalmazható. Ráadásul, a fix rögzÃtés miatt azt a lehetÅ‘séget is kiküszöböli, hogy a fáradt féknyerget használt rugóval lehessen felújÃtani, amit a szerelÅ‘k elÅ‘szeretettel alkalmaznak. A technológia már piacon van, költségek szempontjából pedig nincs jelentÅ‘s különbség a korábbi megoldáshoz képest.
A technológia alkalmazása fÅ‘leg az autóiparban használtak kétharmadát kitevÅ‘, lemez lengÅ‘karok festésére szolgál, melyek rozsdásodása általában belülrÅ‘l, a nem kezelt felületrÅ‘l kezdÅ‘dik, s a korrózió onnan teszi tönkre idÅ‘vel vagy épp idÅ‘ elÅ‘tt az alkatrészt. A megoldást sós permet-fürdÅ‘ben is tesztelték, és úgy állapÃtották meg, hogy mÃg a gyári minÅ‘ségű alkatrészek körülbelül 4-6 évnek megfelelÅ‘ idÅ‘tartamig bÃrták a kiképzést, a kataforézissel kezelt lengÅ‘karok élettartama akár 8-10 év is lehet.
A kataforézishez kapcsolódik a Ferodo további újdonsága a Coat+ bevonat alkalmazása. Ennek életre hÃvását részben indokolta, hogy a manapság divatos felnik a korábbiaknál többet mutatnak a féktárcsából, és emiatt fontos az esztétikus megjelenés. Sokkal fontosabb volt, hogy a védÅ‘réteg megakadályozza a tárcsa külsÅ‘ élén, illetve az agy körül a rozsda képzÅ‘dését, Ãgy új tárcsa felszerelésekor nem kell bajlódni az agy megtisztÃtásával: ha ezt a lépést kihagyjuk a cserénél, a felhalmozódott szennyezÅ‘dés miatt már az új tárcsa működése sem lesz tökéletes, mivel a kis koszdarabkák megakadályozzák a tárcsa tökéletes felfekvését az agyra. A Coat+ borÃtást a Ferodo szinte teljes termékskáláján elérhetÅ‘vé teszi, az árkülönbség minimális a hagyományos és az Ãgy kezelt alkatrészek között, és a cikkszám mögé illesztett C-betűrÅ‘l lehet tudni, melyik termék kapta meg a speciális felületkezelést.
Folytatás fél év múlva, akkor a Federal Mogul legjelentősebb szabadalmaival ismerkedhetünk majd meg.