Ökörszarvkormány a neve ennek a szerkezetnek
Az ökörszarvkormány létezésének miértjére nagyon egyszerű a válasz: ez a forma lehetővé teszi, a műszerek akadálytalan áttekintését és elérhetőségét. Emellett az már csak hab a tortán, hogy egyértelműen kijelöli a kormány optimális fogási pontjait.
Az autóipar már a múlt század derekától fogva próbálkozott ilyen szerkezetekkel, azonban az eltűnésükre két okból sem volt esély. Egyrészt nem állt rendelkezésre olyan technológia, amely gyorsan és megbízhatóan tudta volna a pillanatnyi körülményeknek megfelelően módosítani a kormánymű áttételezését – hiszen az ökörszarvkormányon nem lehet átfogni, a szerkezet forgatási tartománya töredéke a hagyományos kormányművekének –, másrészt a vonatkozó jogi szabályozások sem engedtek volna egy, az elfogadott és bevizsgált megoldástól ilyen jelentős mértékben eltérő konstrukciót.
A Lexus RZ a későbbiekben megkapja ezt a kormányt, igaz kezdetben csak extraként lesz rendelhető
A műszaki és adminisztratív akadályok az évtizedek során folyamatosan hárultak el a technológia bevezetése elől, egészen addig, hogy amikor a Lexus idén tavasszal
bemutatta a az RZ crossovert, abban már egy későbbi sorozatgyártást feltételezve mutatták be az ökörszarvkormány modern, XXI. századi interpretációját. A One Motion Grip névre keresztelt szerkezet lényege, hogy a kormány és az első kerekeket elfordító kormánymű között nincs fizikai összeköttetés: a megszokott mechanikus kapcsolat helyett elektromos jelek viszik át az irányváltási parancsokat.
Steer-by-wire rendszerű a kormány
A rendszer működési elve egyszerű. A kerekeket elforgató léptetőmotort a kormánykerék elfordítását érzékelő szenzor vezérli, csakhogy a kanyarodás paramétereit (az elfordítás sebessége, a kormánymű áttétele stb.) számtalan további jellemző befolyásolja, a kormánymozdulattól kezdve az útminőségen át a sebességig. Ugyanaz a mértékű kormányelfordítás lépéstempónál (pl. parkolás esetén) jóval nagyobb szögben téríti ki a kormányzott kerekeket, mint autópályán, ahol létfontosságú az iránystabilitás, a finom korrigálhatóság.
A mechanikus kapcsolat hiánya miatt a steer-by-wire kormánymű nem továbbítja a rezgéseket, ütéseket a kormánykerékre, viszont igény szerinti pontosságú visszajelzést képes adni az útminőségről, az abroncsok tapadásának mértékéről és így tovább. A minimális elfordítási szögnek köszönhetően a vezetőnek nem kell átfognia, így a tervezők elhagyhatták a karima felső szegmensét. Ez lehetővé tette a műszeregység optimális elhelyezését, ami pedig biztonságosabbá és pihentetőbbé teszi a vezetést, hiszen a menetadatok mindig a vezető látóterében, könnyen leolvasható pozícióban jelennek meg.
Így könnyebben leolvasható a digitális műszeregység
Az új kormány alkalmazását az e-TNGA platform nagyfeszültségű elektromos architektúrája tette lehetővé, a maximális biztonságról pedig egy redundáns rendszer gondoskodik, tehát műszaki meghibásodás esetén késlekedés nélkül zár egy mechanikus kapcsolat, biztosítva a jármű hagyományos módon történő irányításának a lehetőségét. Az új kormány már 2024 első félévében megrendelhető lesz a Lexus RZ villanyautóhoz, a bevezetés pontos időpontjáról, illetve annak piaconkénti sorrendjéről viszont csak a későbbiekben ad tájékoztatást a gyártó.
2024 első félévében válik majd rendelhetővé