Millió kátyú okozhat százezres kárt – minden autósnak
A kátyúk miatt akkor is szÃvsz, ha épp nem kapsz defektet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Most a legrosszabb helyzet útjainkon kátyúk tekintetében, de hamarosan állÃtólag megkezdÅ‘dik a harc ellenük.
A csapadékos és fagyos tél alaposan megtépázta útjainkat. A Bárdi Autó közleménye szerint hazánk 200 ezer kilométernyi úthálózatán napjainkban akár egymillió kátyú is lehet, amelyek többsége potenciális veszélyforrás autónk futóműve és kerekei számára. A hatalmas szám oka, hogy egy-egy fagyos, csapadékos hét után kátyúk ezrei jelennek meg a hazai utakon, és ezek akár százezres nagyságrendű kárt is okozhatnak autónkban. A javÃtás megkezdését március második felétÅ‘l várhatjuk állÃtólag, mostanság azonban mindannyiunk rémálma, hogy olyan kátyúba hajtunk, ami miatt ott helyben defektet kapunk, s azonnal kell kereket cserélnünk. Ugyanakkor utólag, a szervizben is kiderülhet, hogy egy kátyú túl nagy csapást mért autónkra, pontosabban annak futóművére. Hiába vezetünk óvatosan, próbáljuk kerülni a kátyúkat, mivel sokszor vÃz vagy hó borÃtja a lyukakat, Ãgy teljesen elkerülni Å‘ket gyakorlatilag lehetetlen. A legtöbb esetben a gumi vagy a felni sérül, de ennél problémásabb és költségesebb a futómű rejtett hibája, mert sokszor csak késÅ‘bb derül ki, hogy egy nagyobb zökkenÅ‘ komolyabb kárt tett benne.
Bosszantóbb, de talán mégis egyszerűbb, ha mindjárt a helyszÃnen intézkedünk. Ilyenkor ugyanis legalább megvan az esélyünk arra, hogy a kárunkat megtérÃttessük a közút kezelÅ‘jével vagy a biztosÃtóval, amennyiben a káresemény körülményeit megfelelÅ‘en dokumentáltuk. Fontos tudni, hogy még a külön kátyúbiztosÃtással rendelkezÅ‘knek is csupán a fele kap kártérÃtést amiatt, hogy nem vagy nem megfelelÅ‘en dokumentálták a történteket. A biztosÃtó ugyanis pontosan ugyanolyan részletes dokumentálást (rendÅ‘rségi jegyzÅ‘könyvet) vár el, mint a közút kezelÅ‘je, hogy a kárt akár bÃrósági úton be tudja hajtani.
A kátyúk kapcsán egyébként mindenképpen komoly kárt szenvedünk, ennek oka pedig a futómű fokozatos elhasználódása. A kátyúk, nyomvályúk, gyűrÅ‘dések ugyanis folyamatosan igénybe veszik a futómű elemeit, Ãgy azok idÅ‘vel elkopnak. A Bárdi Autó szakértÅ‘i szerint ilyenkor árulkodó az úthibákon, fekvÅ‘rendÅ‘rökön jelentkezÅ‘ kopogó hang, amely leggyakrabban az elkopott gömbfejek következménye, de a szilentek is okozhatják a futómű kopogását. MÃg azonban utóbbiakat hallani lehet, a lengéscsillapÃtó csendben megy tönkre. Sok tulajdonos ezért nem is foglalkozik a lengéscsillapÃtóval: ennek meghibásodása ugyanis egy folyamat. Szép lassan romlanak a kanyarjellemzÅ‘k, illetve megnÅ‘ a fékút is, ezt pedig normál közlekedésben nehéz felismerni.
Pedig a lengéscsillapÃtó hibája akár a fékút 20 százalékos megnövekedését is eredményezheti, ez pedig már elegendÅ‘ ahhoz, hogy vészhelyzetben a gépjárművünk ne álljon meg idÅ‘ben és baleset történjen. A keréknyomás szintén rendszeresen ellenÅ‘rizendÅ‘, ahogyan a kerekek állapota is: egy szálszakadt gumi vagy egy kissé megütött felni az általa keltett rezonanciákkal ugyanúgy tönkreteheti a lengéscsillapÃtót és a toronycsapágyat, mint a nem megfelelÅ‘ abroncsnyomás.
Ahhoz, hogy utunk során mindig a legnagyobb biztonságban legyünk, ajánlott évenként vagy 20 ezer kilométerenként szervizben ellenÅ‘riztessük a futóművet és az abroncsokat. Ilyenkor a szemrevételezés mellett különösen fontos a vizsgálópadon történÅ‘ ellenÅ‘rzés is, amely során a lengéscsillapÃtók állapotára is fény derül.
Ha az utak állapotán ugyan nem is tudunk változtatni, a késÅ‘bbi problémákat azért elkerülhetjük: körültekintÅ‘ vezetéssel (a kátyús szakaszokon a sebesség jelentÅ‘s csökkentésével) minimalizálhatjuk a kátyú okozta károkat, az idÅ‘szakos átvizsgálással pedig idÅ‘ben kicserélhetjük az elhasználódott alkatrészeket. Ha mégis megtörténik a baj, akkor nem árt, ha van a csomagtartóban pótkerék, amelynek felszerelése után folytathatjuk utunkat a legközelebbi szervizig. Új autót vásárolva tehát mindenképp érdemes arra költeni, már ahol van egyáltalán mód azt választani a manapság egyre inkább terjedÅ‘ és kátyús (oldalfal-szakadásos) defekt esetén semmit sem érÅ‘ javÃtószett helyett.
Az első kép a Bláthy Ottó utcában készült, ahol már nagyjából 25 éve nem jár villamos 🙂
A második akár bármelyik autópályánkon is lehetne, ha nem tudnám, hogy az út szélét nem macskakővel burkolnák..
szégyen, komolyan mondom, valahogy összefoghatna ez ellen az autós társadalom, mert kurv$ sok bÅ‘rt lehúznak rólunk és semmit sem csinálnak ezek a ….. inkább nem mondom ki, hogy micsodák. ja, oldaltól függetlenül, ezek elÅ‘tt sem voltak rendezettek az utak, de most sem….sÅ‘t.
a csatornafedeleket se felejtsük el megemlÃteni, h b.szák meg azokat is, és akkor mindenki bociszemekkel pislog, hogy miért tart ott az ország ahol, ilyen összefogásra képtelen igénytelen néppel, jóhogy….