Egyre több a meghajtást igénylÅ‘ berendezés, és erre már a klasszikus, ék alakú szÃj nem alkalmas - elterjedtek a bordásszÃjak
Együtt cserélendÅ‘ alkatrész a bordásszÃj és a feszÃtÅ‘görgÅ‘
A valóban ék alakú ékszÃj feladata korábban az áramfejlesztÅ‘, a vÃzpumpa, vagy a hűtÅ‘ventilátor meghajtása volt, napjainkra azonban - az extrák elszaporodásával - az autóba épÃtett, meghajtást igénylÅ‘ segédberendezések száma jelentÅ‘s mértékben gyarapodott. Forgatni kell a szervokormány hidraulikus szivattyúját, a klÃma kompresszorát, de a generátorok teljesÃtménye, és ezzel arányban a forgatásukhoz szükséges erÅ‘ is legalább megkétszerezÅ‘dött. Ennyi munka elvégzéséhez a hagyományos ékszÃj már nem alkalmas, ezért a gyárak áttértek a bordásszÃj használatára. Ennek, és feszÃtÅ‘jének
kicserélése viszont éppen olyan fontos, mint a motor működésében kulcsfontosságú vezérműszÃjé. Hosszú szÃjaknál lengéscsillapÃtóval csökkentik a segédberendezések bekapcsolásakor jelentkezÅ‘ rántásokat, növelve ezzel a többi aggregát élettartamát. Bár szakadás esetén - szerencsés esetben - csak kisebb károk keletkeznek, de gyakran az elszakadt szÃj darabjai a vezérműszÃj és tárcsája közé kerülve a vezérműszÃj átugrását, és ezzel a járó motor károsodását okozhatják.
Melyik (értelmes) kocsinál tud kárt okozni a vezérlésben a hosszbordásszÃj, mikor a vezérlés le van burkolva teljesen, pont ezért?
Mindenesetre a cikk és mondanivalója jó!