Nem éri meg a visszavett autókra hajtani

Újra eladósorban

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdemes-e bankos vagy apehos, visszavett és újra eladósorba került autók után futni? Cikkünkben erre kerestük a választ.

Tömegesen dőlnek be a hitelek, és az APEH is egyre több járművet gyűjt be. Az elvett vagy az ügyfél által a banknak visszaadott gépkocsik általában a finanszírozótól vagy az APEH-től vásárolhatóak meg közvetlenül. Az értékesítés több csatornán történik: internetes árverés, élő árverés, közvetlen ajánlattételi lehetőség, banki kereskedőpartneren keresztüli értékesítés útján.
A finanszírozók esetében sokszor egy központi telephelyen lehet a gépkocsikat megtekinteni. Ezeket általában nem lehet kipróbálni, csak a szemrevételezésükre, illetve a beindításukra van lehetőség. Ezért a gyakorlatlan magánszemély nem tudja a legfontosabb alkatrészek állapotát (például váltó, futómű, fékek) még csak felbecsülni sem, hiszen ez olykor még a kereskedőknek is nehézséget okozhat. Az értékbecslők jegyzőkönyvei ugyanis többnyire csak a hibát tartalmazzák (például nem indul el az autó), a hiba okát nem; az értékbecslőnek ugyanis nem kötelessége megkeresni azt, és azzal sem foglalkozik, mennyibe kerülhet a helyreállítás. Ez persze akár jól is elsülhet.
– Tudunk olyan esetről, amikor egy egyéves, kiskategóriás autót körülbelül az új ár feléért sikerült megvennie valakinek. Mivel az autó nem indult, a kereskedő arra számított, hogy nagyobb motorjavításra lesz majd szükség. Ennek ellenére a szervizben kiderült, hogy valaki szándékosan megrongálta az üzemanyagcsövet a tanknál, ami kívülről nem látszott, viszont a javítása csak pár ezer forintba került – mondja Földes Tamás, a Fővárosi Autópiac Kft. ügyvezető igazgatója, majd hozzáteszi, hogy persze ez üdítő kivétel.
Hirdetés
Banki autókhoz bizonyos telepeken egyébként magánszemélyek, egyedi vásárlók is hozzájuthatnak – például az Erste M3-as telepén - kereskedő segítsége nélkül, de ez a gépkocsi állapotát tekintve jelentős kockázatot jelent, hiszen a megbízott értékbecslők jegyzőkönyvei olykor meglehetősen hiányosak, és a banknál e miatt utólag nem lehet reklamálni. Sajnos az is előfordul, hogy a leadás előtt szándékosan megrongálják az autót, ami a korábbi tulajdonos szempontjából egyébként értelmetlen dolog. A bank ugyanis minél kisebb értéken tudja értékesíteni az autót, annál nagyobb értékkülönbözetet próbál majd behajtani polgári peres vagy egyéb jogi úton a korábbi tulajdonostól, aki így a rongálással saját zsebe ellene dolgozik. Egy, a neve elhallgatását kérő szűkszavú banki alkalmazott azért elárulta: sokszor az is elég, ha az előző tulajdonos „benne felejt” néhány tojást, szalámis szendvicset stb. a járműben, amely aztán oszlásnak indul. A finanszírozók sokat tudnának mesélni, csak a legtöbben nem akarnak, ahogy az autókat begyűjtő vadászok sem. „Sorra hullanak a fejek a bankoknál” – tudtuk meg. Mindenki félti az állását, pláne akik még külföldről – például Romániából vagy Szlovákiából – is kapnak címeket.
Az APEH-nál kizárólag internetes árverésen értékesítenek. A http://arveres.apeh.hu[/url] weboldalon található az APEH portálja, ahol a plazmatévé és a márkás férfi alsónadrág (!) mellett autót is vehet bárki (jelenleg körülbelül 200 darabos a kínálat), akinek elektronikusügyfélkapu-regisztrációja van. A licitálás hasonlóképpen történik, mint a szabványos, erre specializálódott oldalakon. Az autó felbecsült értékének az ötven százalékáról indul a licit, és az veheti meg, aki a legnagyobb összeget kínálja a portékáért. Itt részletesen megadják a jármű paramétereit, állapotát, piaci árát, amelyet a képek tanulsága és a részletesebb leírás szerint olykor kicsit túlértékelnek – de minden autó megtekinthető, így talán valamelyest kisebb a rizikó. Ezen a portálon is széles a választék, a korai Suzukitól az egy-két éves Mercedesig, sőt, teherautók is szép számban vannak a honlapon, és találni igazi gyöngyszemeket is.
– Az APEH-os autók esetében gyakorlatilag ugyanazok a buktatók, amelyket korábban a banki visszavett autók kapcsán már említettünk. Mindkét esetben a tulajdonosok csődbe mentek, ezért az esetek nagy többségében az a jellemző, hogy nem vagy nem megfelelően tartották karban járművüket, mert azon a legegyszerűbb spórolni. A banki visszavett autók között jó esetben találhatunk akár egész jó állapotút is. Hiszen ha az adott típust forgalmazó szalon megy csődbe, az általa készletfinanszírozással vásárolt, eladásra felkészített, vagyis jó állapotú autók is bekerülhetnek a banki telepre – mondja Földes úr, aki azonban azt is hangsúlyozza, hogy a kellő szakértelem hiánya sok esetben többe kerülhet az ügyfélnek, aki maga vág bele az ilyen típusú autóvásárlásba. Mint mondja, közgazdasági tény ugyanis, hogy a kereskedő, ha esetleg veszteséget szenved el egy-egy autón, azt a többin behozza, a magánember viszont az esetleges rosszul elsült, nem megfelelő állapotú autó vásárlásának minden veszteségét saját maga viseli. Sok helyen egyébként ezért zárják ki a magánszemélyeket a vásárlásból. Magasabb árat kínálnak adott esetben, mint egy kereskedő, majd a licit leütését követően kiderül, hogy nem rendelkeznek megfelelő anyagi forrással, ezért bár felsrófolták az árat, mégsem viszik el az autót, amelyet így az árvereztető nem tud értékesíteni.
Mindezek után világossá kezd válni, hogy külön az APEH-os vagy bankos autókra hajtani nem érdemes; odafigyelni már annál inkább! Egyes kereskedések ugyanis ráálltak arra, hogy a banki visszavett autókon csak a legszükségesebb javításokat végzik el, és esztétikai módosításokra kevésbé költenek – így tudják a piaci értékénél alacsonyabb áron kínálni a kocsikat. De azok a kereskedők, akik esztétikai és műszaki értelemben is felkészítik az autót, nem tudnak olcsóbban értékesíteni – ezért aztán a vevő számára sem derül ki, és ebben az esetben talán nem is fontos, hogy banki visszavett autót nézeget, és sokszor nem is tudódik ki az autó származása és előélete.
A Fővárosi Autópiac Kft. vezetője felhívja a figyelmet a jelenség várható hatására is: „Várhatóan az elkövetkezőkben újabb nagy mennyiségű visszavett autó özönlik be a használt autók piacára, és a nagyobb kínálat nyilvánvalóan árletörő hatású. Hiszen a vevő a kevesebb pénzéért is újszerű autót szeretne vásárolni, ezért válogat, a túlkínálati verseny pedig arra készteti a kereskedőket, hogy többet költsenek az eladni kívánt autókra. Mindez hosszú távon tehát akár előnyére is válhat a vevőknek.”
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?