0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nosztalgiautazás

Feltámad a pécsi emeletes Ikarus

·
Címkék: pécs, Ikarus, emeletesbusz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelenleg még zajlanak a tárgyalások a jármű tulajdonjoga körül, de már több szponzor és támogató jelentkezett, hogy részt vennének a nagyszabású projektben.

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Ki a múltját nem becsüli, a jövőjét nem érdemli. Szigorú a fogalmazás? Aligha, hiszen a hagyományok ápolása nem üres beszéd, a múltra nem divatból, mesterkélten kell emlékezni, hanem őszintén, büszkén, megmutatva a világnak, hogy milyen és mekkora a megtett út, ami mögöttünk áll. Cégek esetében nem túlzás kimondani, a történelem szerves része a jelennek, és mindannak, amire a jövő épülhet. Ha a magunk portáján, az autóknál maradunk, szinte nincs olyan gyártó, akinek ne lenne házi múzeuma, szerényebb vagy fényűzőbb − ez most lényegtelen mind a külsőségeket, mind a tartalmat illetően -, de van, mert a múlt fontos, értéket képvisel és teremt egyszerre, miközben korszakokat köt össze. Pécsett, a Pannon Volánnál minden bizonnyal ez a szemlélet uralkodik, és ez nagyon jó hír. Mostanában amúgy is sokat beszélnek a baranyai megyeszékhelyről, Európa Kulturális Fővárosáról, és nem kizárt, hogy ez a kvázi felfokozottság hozta lendületbe a közlekedési vállalat munkatársait, vezetőit is, akik elhatározták, megpróbálják feleleveníteni múltjuk azon szép emlékét, ami az egyetlen példányban épült Mávaut emeletes autóbuszhoz kapcsolódik.

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Nem valószínű, hogy a sztori közismert. Az 1950-es, 60-as években tombolt az ipari szintű újítási láz, minden gyárban dolgozó szaki, technikus és mérnök egyaránt furfangos dolgokon törte a fejét, és a házilag kivitelezett csuklós autóbusz megszületése a Fővárosi Autóbuszüzem berkein belül, 1960-ban új korszakot nyitott a járműépítésben. A helyközi és távolsági forgalmat bonyolító Mávaut át is vette az ötletet, de a két cég profilja a hasonló feladatkör ellenére eltért egymástól, így a Mávautnál nem álltak meg a csuklósításnál, és évről évre innovatív fejlesztésekkel álltak elő. Ikarus alapjárművek átalakításával speciális buszok gördültek ki a néhány éve lerombolt Szabolcs utcai és Béke téri műhelyekből: nyitott és zárt karosszériás városnézők, mikrobusz szerelvények, elegáns vonalú Európa luxusbuszok, valamint olyan kuriózumok, mint a 180-as típusból létrehozott, 12 személyes Hotelbusz, vagy éppen az első magyar emeletes, amelynek sorsa most jobbra fordulhat. Az említett házon belüli építéseket persze nem úgy kell elképzelni, mint a szalagot a mátyásföldi Ikarusban, inkább „szorgalmi feladatok” voltak ezek − az igavonó csuklósokon kívül csekély darabszámokkal -, adott esetben egyetlen, kísérleti üzemre szánt példánnyal – az emeletesből sem készült több, csak az, ami jelenleg a Pannon Volán telephelyén állva porlad.

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Az egységnyi területen szállítható utasok számának növelése mindig komoly fejtörést okozott a szakembereknek, az üléseket, az állóhelyeket nem lehetett a végtelenségig növelni, és az emeletes konstrukció szinte tálcán kínálta magát. Csuklós vagy vonórudas pótkocsi helyett gyakorlatilag egy félbevágott buszt erősítettek az Ikarus 556-os típus tetejére, amelynek második szintjén kizárólag ülőhelyeket alakítottak ki, fűrészfogas üléselrendezéssel, hogy a szélen körbe lehessen járni. Az impozáns megjelenésű, a homloklemezén MÁVAUT IKARUS feliratot viselő kocsi kísérleti üzeme Budapesten kezdődött, azonban a 4,25 méteres magasság erősen korlátozta a mozgást – az óriás csak előre kijelölt útvonalon közlekedhetett, ahol nem gabalyodott bele a fővárost behálózó troli és villamos felsővezetékekbe. A vállalat végül Pécsre irányította le a különleges buszt, ahol a Pannon Volán elődjénél (12-es AKÖV) 1969-től selejtezéséig, 1976 nyaráig futott, döntően a 20-as és 28-as vonalakon, majd sokáig a telepen állt, a forgalomból már kivonva. Mivel nem volt katasztrofális állapotban, a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, később innen szállították át a hírhedt ceglédi autóbuszbontóba, azonban a szétvágás szerencsére elmaradt, és az emeletes busz éveken keresztül gyűjtői körökben forgott.

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Mint Horváth Zoltántól, a Pannon Volán Zrt. vezérigazgatójától megtudtuk, a közlekedési vállalat szeretné, ha a kuriózumnak minősülő, pécsi helytörténeti emléket képviselő jármű megmenekülne a teljes pusztulástól, és ennek érdekében már tettek vételi ajánlatot a roncsra, de a tulajdonossal lezajlott tárgyalás első köre nem vezetett eredményre, ezért folytatódnak az egyeztetések. A Pannon Volán speciális Scania autómentője tavaly ősszel „vitte haza” állagmegóvó tárolás céljából az emeletes Ikarust Budapestről, meglehetősen rossz állapotban, és eddig nem is készült pontos kalkuláció a felújítás várható költségéről – a vezérigazgató szeretné, ha a muzeális jármű tulajdonviszonya rendeződne, és ha ez megvan, elkezdődhet a részletes állapotfelmérés. Az ügyben sikerült beszélni Dörnyei Gábor főmérnökkel (ő vezényelte a Pécsre szállítást), aki elmondta, mélyreható vizsgálat nélkül is egyértelmű, hogy a vázszerkezet igencsak megsínylette az elmúlt évtizedek korróziós pusztítását, gyakorlatilag új vázat kell építeni, és sok minden más ugyancsak pótlásra szorul. Ahhoz, hogy az első magyar emeletes autóbusz a terveknek megfelelően működőképes jármű lehessen, előzetes becslések szerint mintegy 20-30 millió forintra lenne szükség. Ezt a hatalmas összeget szponzorok, támogatók nélkül a Pannon Volán nem tudja önerőből kigazdálkodni, de a busznak sok olyan rajongója van, akik anyagilag, szakmailag hozzá tudnak járulni e tetemes költséghez, és már jelezték, ha rajtuk múlik a dolog, akkor szívesen bábáskodnak a Mávaut egykori büszkeségének újjászületésénél.

(fényképek: Pannon Volán Zrt.)

Ez is érdekes lehet:
 

Piaci körkép: kabriók az átlagár alatt, az átlagkornál nem öregebben

Mind több kabriót választhatunk itthon használtan is. Nem csak drágán, hanem a piac átlagára...

Lexus IS 200t F Sport Top teszt

Legtöbb vevőjének hibridet ad el a Lexus. Nekik nem feltétlenül lesz jó a 200t turbómotorja...

Porsche 718 Boxster S menetpróba

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb...

A kiszámíthatóságáról híres Uber ezúttal meglepetést okozott

Toyota egyterű helyett Bugatti Veyronnal érkezett az uberes sofőr. Bár az autó részint sárga...

Még tovább nő a benzin ára, marad a gázolajé

Szerdán is jelentősebben drágult a benzin, pénteken pedig már csak annak ára kerül feljebb, a...

Öt év alatt közel ötszörösére nőtt az importált használt személyautók száma

Az év első harmadában közel negyedével nőtt a haszáltautó-import volumene, év végére újabb rekord...

Elstartolt a webes gépjárműadat-lekérdezés - értékké válhat a hazai múlt

Internetről, okostelefonról is működik a KEKKH új gépjárműadat-lekérdezése. A külföldi adatok...

Tűzpróba: Fire Stryker impulzus-oltó

Hivatalos nevén tűzoltófáklya a Fire Stryker impulzus-oltó. Biztonságos körülmények között, de...

SSGTI Trackday - Kakucs Ring

Előkerültek a slick gumik, ordítottak a GTI motorok, az aszfaltot karcolták a 15-ös kerekek...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (5 db)

spiller írta: 8 hónapja

ÉN MÉG UTAZTAM RAJTA , A kórháztérnél csak nagyon lassan kanyarodott , attól féltünk hogy felborul .

A válaszoláshoz belépés szükséges
vikk írta: 2012 október 31., szerda 21:29:31

Szeretnék énis utazni vele mivel énvettemmeg a Volántol a deraboláselöl .A számlája még nálamvan. Marozsán Viktor 06309483557

A válaszoláshoz belépés szükséges
Pitty írta: 2011 július 10., vasárnap 17:38:59

Remélem, mihamarabb elkészül! Csak azért el fogok utazni Pécsre, hogy utazhassak vele egy kört.

A válaszoláshoz belépés szükséges
walaki írta: 2010 július 30., péntek 09:06:29

Jó látni, hogy a kedves illetékesek értéket is tudnak menteni, nem csak szétdaraboltatni a régi vasakat, ahogy tették azt a BKV-nál a régi Ikarusokkal.

A válaszoláshoz belépés szükséges
mihalyi csaba írta: 2010 július 29., csütörtök 20:40:50

Hát ez igazán cool lenne. Hajrá!

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Porsche Macan GTS menetpróba

A Porsche crossover, ami igazából sportautó

A Porsche Macan S és a Turbo között ott van a GTS, ami a tökéletes középút a városi és a teljesítmény crossoverek között. Élmény volt vezetni.


Lexus IS 200t F Sport Top teszt

Bűnbe visz! Lexus IS 200t teszt

Legtöbb vevőjének hibridet ad el a Lexus. Nekik nem feltétlenül lesz jó a 200t turbómotorja. Aki viszont bármi másból ül át, az imádni fogja.


Porsche 718 Boxster S menetpróba

Mennyire Porsche a Boxster új négyhengerese?

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb, 350 lóerős Boxster S-t hajtottuk.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Mercedes 1-2-3-4 győzelem a Nürburgring 24 óráson

Magyar siker a zöld pokolban - Walter Csabi kategóriagyőztes

Tegnap – Sztori

Történelmet írt Walter Csaba, aki első magyarként ért el kategóriagyőzelmet 3 német társával a legendás Nürburgring 24 órás versenyen.


Autópályán hajtott végre kényszerleszállást egy Cessna

Repülő landolt az M1-M7 közös bevezetőjénél

Tegnap – Sztori

Pedig még autópálya-matricája sincs. Reméljük, nem mérte be a VÉDA az M1-M7 autópályán landolásra kényszerülő Cessna 152-est ma délelőtt.


SSGTI Trackday - Kakucs Ring

Így csapatnak a suzukisok - Kakucson jártunk

3 napja – Sztori

Előkerültek a slick gumik, ordítottak a GTI motorok, az aszfaltot karcolták a 15-ös kerekek. Ilyen pályanap csakis Magyarországon létezhet.


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ E 270 CDI Elegance (Automata) TULAJDONOSTOL!!!

MERCEDES-BENZ E 270 CD...

Ár: 799.000 Ft

Évjárat: 1999 / 11

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

PEUGEOT 207 1.4 16V Sporty

PEUGEOT 207 1.4 16V Sp...

Ár: 1.990.000 Ft

Évjárat: 2007 / 4

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

OPEL ASTRA H 1.4 Enjoy

OPEL ASTRA H 1.4 Enjoy

Ár: 1.250.000 Ft

Évjárat: 2007 / 9

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!