0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nosztalgiautazás

Feltámad a pécsi emeletes Ikarus

·
Címkék: pécs, Ikarus, emeletesbusz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelenleg még zajlanak a tárgyalások a jármű tulajdonjoga körül, de már több szponzor és támogató jelentkezett, hogy részt vennének a nagyszabású projektben.

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Ki a múltját nem becsüli, a jövőjét nem érdemli. Szigorú a fogalmazás? Aligha, hiszen a hagyományok ápolása nem üres beszéd, a múltra nem divatból, mesterkélten kell emlékezni, hanem őszintén, büszkén, megmutatva a világnak, hogy milyen és mekkora a megtett út, ami mögöttünk áll. Cégek esetében nem túlzás kimondani, a történelem szerves része a jelennek, és mindannak, amire a jövő épülhet. Ha a magunk portáján, az autóknál maradunk, szinte nincs olyan gyártó, akinek ne lenne házi múzeuma, szerényebb vagy fényűzőbb − ez most lényegtelen mind a külsőségeket, mind a tartalmat illetően -, de van, mert a múlt fontos, értéket képvisel és teremt egyszerre, miközben korszakokat köt össze. Pécsett, a Pannon Volánnál minden bizonnyal ez a szemlélet uralkodik, és ez nagyon jó hír. Mostanában amúgy is sokat beszélnek a baranyai megyeszékhelyről, Európa Kulturális Fővárosáról, és nem kizárt, hogy ez a kvázi felfokozottság hozta lendületbe a közlekedési vállalat munkatársait, vezetőit is, akik elhatározták, megpróbálják feleleveníteni múltjuk azon szép emlékét, ami az egyetlen példányban épült Mávaut emeletes autóbuszhoz kapcsolódik.

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Nem valószínű, hogy a sztori közismert. Az 1950-es, 60-as években tombolt az ipari szintű újítási láz, minden gyárban dolgozó szaki, technikus és mérnök egyaránt furfangos dolgokon törte a fejét, és a házilag kivitelezett csuklós autóbusz megszületése a Fővárosi Autóbuszüzem berkein belül, 1960-ban új korszakot nyitott a járműépítésben. A helyközi és távolsági forgalmat bonyolító Mávaut át is vette az ötletet, de a két cég profilja a hasonló feladatkör ellenére eltért egymástól, így a Mávautnál nem álltak meg a csuklósításnál, és évről évre innovatív fejlesztésekkel álltak elő. Ikarus alapjárművek átalakításával speciális buszok gördültek ki a néhány éve lerombolt Szabolcs utcai és Béke téri műhelyekből: nyitott és zárt karosszériás városnézők, mikrobusz szerelvények, elegáns vonalú Európa luxusbuszok, valamint olyan kuriózumok, mint a 180-as típusból létrehozott, 12 személyes Hotelbusz, vagy éppen az első magyar emeletes, amelynek sorsa most jobbra fordulhat. Az említett házon belüli építéseket persze nem úgy kell elképzelni, mint a szalagot a mátyásföldi Ikarusban, inkább „szorgalmi feladatok” voltak ezek − az igavonó csuklósokon kívül csekély darabszámokkal -, adott esetben egyetlen, kísérleti üzemre szánt példánnyal – az emeletesből sem készült több, csak az, ami jelenleg a Pannon Volán telephelyén állva porlad.

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Az egységnyi területen szállítható utasok számának növelése mindig komoly fejtörést okozott a szakembereknek, az üléseket, az állóhelyeket nem lehetett a végtelenségig növelni, és az emeletes konstrukció szinte tálcán kínálta magát. Csuklós vagy vonórudas pótkocsi helyett gyakorlatilag egy félbevágott buszt erősítettek az Ikarus 556-os típus tetejére, amelynek második szintjén kizárólag ülőhelyeket alakítottak ki, fűrészfogas üléselrendezéssel, hogy a szélen körbe lehessen járni. Az impozáns megjelenésű, a homloklemezén MÁVAUT IKARUS feliratot viselő kocsi kísérleti üzeme Budapesten kezdődött, azonban a 4,25 méteres magasság erősen korlátozta a mozgást – az óriás csak előre kijelölt útvonalon közlekedhetett, ahol nem gabalyodott bele a fővárost behálózó troli és villamos felsővezetékekbe. A vállalat végül Pécsre irányította le a különleges buszt, ahol a Pannon Volán elődjénél (12-es AKÖV) 1969-től selejtezéséig, 1976 nyaráig futott, döntően a 20-as és 28-as vonalakon, majd sokáig a telepen állt, a forgalomból már kivonva. Mivel nem volt katasztrofális állapotban, a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, később innen szállították át a hírhedt ceglédi autóbuszbontóba, azonban a szétvágás szerencsére elmaradt, és az emeletes busz éveken keresztül gyűjtői körökben forgott.

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Mint Horváth Zoltántól, a Pannon Volán Zrt. vezérigazgatójától megtudtuk, a közlekedési vállalat szeretné, ha a kuriózumnak minősülő, pécsi helytörténeti emléket képviselő jármű megmenekülne a teljes pusztulástól, és ennek érdekében már tettek vételi ajánlatot a roncsra, de a tulajdonossal lezajlott tárgyalás első köre nem vezetett eredményre, ezért folytatódnak az egyeztetések. A Pannon Volán speciális Scania autómentője tavaly ősszel „vitte haza” állagmegóvó tárolás céljából az emeletes Ikarust Budapestről, meglehetősen rossz állapotban, és eddig nem is készült pontos kalkuláció a felújítás várható költségéről – a vezérigazgató szeretné, ha a muzeális jármű tulajdonviszonya rendeződne, és ha ez megvan, elkezdődhet a részletes állapotfelmérés. Az ügyben sikerült beszélni Dörnyei Gábor főmérnökkel (ő vezényelte a Pécsre szállítást), aki elmondta, mélyreható vizsgálat nélkül is egyértelmű, hogy a vázszerkezet igencsak megsínylette az elmúlt évtizedek korróziós pusztítását, gyakorlatilag új vázat kell építeni, és sok minden más ugyancsak pótlásra szorul. Ahhoz, hogy az első magyar emeletes autóbusz a terveknek megfelelően működőképes jármű lehessen, előzetes becslések szerint mintegy 20-30 millió forintra lenne szükség. Ezt a hatalmas összeget szponzorok, támogatók nélkül a Pannon Volán nem tudja önerőből kigazdálkodni, de a busznak sok olyan rajongója van, akik anyagilag, szakmailag hozzá tudnak járulni e tetemes költséghez, és már jelezték, ha rajtuk múlik a dolog, akkor szívesen bábáskodnak a Mávaut egykori büszkeségének újjászületésénél.

(fényképek: Pannon Volán Zrt.)

Ez is érdekes lehet:
 

Szerdától olcsóbb a benzin és a gázolaj is

Múlt héten nem változtak, szerdán viszont apadnak az üzemanyagárak. Ismét 400 forint alá kerül...

Téligumi-teszt 2014: ismét 15 garnitúra vallott a Hungaroringen

Az Autónavigátor és a nonstopgumi közös tesztje szokás szerint hazai pályán, télies körülmények...

Mindent túlél? Saab 9-3 - második generáció

Ha itthon nem is kapható, de a feltámasztott Saab egyetlen mai modellje a második generációs...

30 éves a Mercedes-Benz W124-es, azaz a taximerci

Csak egy régi E-osztály lenne, ha 30 éves korára nem ért volna "legendává" a típus. 1984-ben...

Összehasonlító teszt: Renault Twingo 1.0 SCe/Toyota Aygo 1.0 VVT-i

Két vadonatúj miniautó járt nálunk nemrég. Egymásnak is eresztettük őket. Vajon a francia Renault...

Bőrözött fegyvertartóval jön az eddigi legdrágább Range Rover

A gyár egy tradicionális fegyvergyártó manufaktúra bevonásával alkotta meg ezt a kivitelt. Ez...

Toyota Mirai - a jövő már elkezdődött a japánoknál

A hibridek piacvezetője új vizekre evez, már most megmutatja első szériakész üzemanyagcellás...

Ken Block Mustanggal veret a Gymkhana 7-ben

Eddigi legdurvább és egyben leginkább egyedi autójával eddigi legkomolyabb mutatványait hozza...

ADAC téligumi-teszt 2014

Kétféle méretben, összesen 28 téli és 4 négyévszakos abroncsot hasonlított össze az ADAC. Közülük...
 

A cikk galériája

Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

vikk írta: 2012 október 31., szerda 21:29:31

Szeretnék énis utazni vele mivel énvettemmeg a Volántol a deraboláselöl .A számlája még nálamvan. Marozsán Viktor 06309483557

A válaszoláshoz belépés szükséges
Pitty írta: 2011 július 10., vasárnap 17:38:59

Remélem, mihamarabb elkészül! Csak azért el fogok utazni Pécsre, hogy utazhassak vele egy kört.

A válaszoláshoz belépés szükséges
walaki írta: 2010 július 30., péntek 09:06:29

Jó látni, hogy a kedves illetékesek értéket is tudnak menteni, nem csak szétdaraboltatni a régi vasakat, ahogy tették azt a BKV-nál a régi Ikarusokkal.

A válaszoláshoz belépés szükséges
mihalyi csaba írta: 2010 július 29., csütörtök 20:40:50

Hát ez igazán cool lenne. Hajrá!

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Még a Golfot is lenyomja? Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Visszatért a hagyományos kompakt modellek szegmensébe a Nissan, a Pulsar ráadásul az év egyik meglepetése, annyira jó.


Renault Twingo 1.0 SCe teszt

Csók a hatvanas évekből - Renault Twingo teszt Videó

Négy üléssel, négymillióért súlyos eset az új Twingo. Jó kocsi? Farmotoros, csinos, de ezzel az árral nagyon nem a "mi autónk".


Toyota Aygo 1.0 VVT-i teszt

X-travagáns városi cirkáló - Toyota Aygo teszt

A korábbi legkisebb Toyota, az iQ forgalmazásának megszűnése után az Aygo lett a japán gyártó alapmodellje. Vászontetővel teszteltük a második kiadást.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Kínai Guinness rekord: szűk parkolás Minivel

Ezt csináld utána! Megdőlt a szűk parkolás rekordja Videó

10 órája – Sztori

Az autónál alig 8 centivel nagyobb helyre tud beparkolni a rekorder. Kérdés, hogyan áll ki? Egyáltalán hallottál már a kínai drifterekről?


A hibridek már köztünk járnak, hamarosan talán búcsút is inthetünk a belső égésű motoroknak

Tényleg megvan a kőolaj nélküli autózás titka? Meglehet!

16 órája – Sztori

Ma még a mind szerényebb fogyasztási értékeknek tapsolunk, a jövőben pedig a benzin és a gázolaj már nem lesz téma, igény sem lesz rá.


Földön-vízen át vezettük a legkisebb Jeep modellt, a Renegade-t

Megérkezett a Jeep legkisebb modellje - kipróbáltuk

2 napja – Újdonság

A terepjáróiról híres Jeep lefelé bővítette palettáját. A tavasszal a Genfi Autószalonon bemutatkozott Renegade hazánkba is megérkezett.


Cikk ajánló

Ikarus 60

Svájci bicska magyar módra

4 éve – Sztori

Idén lesz 50 esztendeje, hogy az első csuklós autóbuszok megjelentek Budapest utcáin. Az Ikarus helyett a Fővárosi Autóbuszüzem mérnökei tervezték meg az ötletes járművet, amely selejtezett kocsikból állt össze.


Kincsek a kertben!

Ritka magyar buszok kerültek elő!

3 éve – Sztori

Saját tapasztalatból tudom jól, hogy a kertek mélyén kincsek lapulhatnak. Most két ritka, magyar gyártmányú autóbusz került elő, egy Rába Tr 3,5 és egy Ikarus 31, és ami fontos, még menthető állapotban.


Ikarus 30: hatvan éves a nejlonbusz

Izzasztó élmény: 60 éves az első Ikarus

3 éve – Sztori

Botránnyal kezdődött az élete, igazából nem vált be a forgalomban sem, mégis maradandó nyomott hagyott az emlékekben az Ikarus 30, amely a mátyásföldi buszgyár első hivatalos típusa volt.


Használtautó.hu

RENAULT LAGUNA 1.9 dCi RXT Evolution FRISS MŰSZAKI

RENAULT LAGUNA 1.9 dCi...

Ár: 495.000 Ft

Évjárat: 2000 / 12

Kivitel: ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

OPEL ZAFIRA B 1.9 DTI Cosmo 7fő MEGKÍMÉLT ÚJMOTORRAL

OPEL ZAFIRA B 1.9 DTI...

Ár: 1.695.000 Ft

Évjárat: 2007 / 4

Kivitel: egyterű

Üzemanyag: Dízel

FORD MONDEO Turnier 2.0 TDCi Ghia

FORD MONDEO Turnier 2....

Ár: 1.140.000 Ft

Évjárat: 2004 / 6

Kivitel: kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó