0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nosztalgiautazás

Feltámad a pécsi emeletes Ikarus

·
Címkék: pécs, Ikarus, emeletesbusz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jelenleg még zajlanak a tárgyalások a jármű tulajdonjoga körül, de már több szponzor és támogató jelentkezett, hogy részt vennének a nagyszabású projektben.

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Színes reklámok díszítették az impozáns külsejű emeletes busz oldalát − az elmaradhatatlan, csigavonalas Volán jelzés mellett

Ki a múltját nem becsüli, a jövőjét nem érdemli. Szigorú a fogalmazás? Aligha, hiszen a hagyományok ápolása nem üres beszéd, a múltra nem divatból, mesterkélten kell emlékezni, hanem őszintén, büszkén, megmutatva a világnak, hogy milyen és mekkora a megtett út, ami mögöttünk áll. Cégek esetében nem túlzás kimondani, a történelem szerves része a jelennek, és mindannak, amire a jövő épülhet. Ha a magunk portáján, az autóknál maradunk, szinte nincs olyan gyártó, akinek ne lenne házi múzeuma, szerényebb vagy fényűzőbb − ez most lényegtelen mind a külsőségeket, mind a tartalmat illetően -, de van, mert a múlt fontos, értéket képvisel és teremt egyszerre, miközben korszakokat köt össze. Pécsett, a Pannon Volánnál minden bizonnyal ez a szemlélet uralkodik, és ez nagyon jó hír. Mostanában amúgy is sokat beszélnek a baranyai megyeszékhelyről, Európa Kulturális Fővárosáról, és nem kizárt, hogy ez a kvázi felfokozottság hozta lendületbe a közlekedési vállalat munkatársait, vezetőit is, akik elhatározták, megpróbálják feleleveníteni múltjuk azon szép emlékét, ami az egyetlen példányban épült Mávaut emeletes autóbuszhoz kapcsolódik.

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Két Ikarus 556 típusú autóbusz összeépítéséből született meg az első magyar emeletes, 1968 végén

Nem valószínű, hogy a sztori közismert. Az 1950-es, 60-as években tombolt az ipari szintű újítási láz, minden gyárban dolgozó szaki, technikus és mérnök egyaránt furfangos dolgokon törte a fejét, és a házilag kivitelezett csuklós autóbusz megszületése a Fővárosi Autóbuszüzem berkein belül, 1960-ban új korszakot nyitott a járműépítésben. A helyközi és távolsági forgalmat bonyolító Mávaut át is vette az ötletet, de a két cég profilja a hasonló feladatkör ellenére eltért egymástól, így a Mávautnál nem álltak meg a csuklósításnál, és évről évre innovatív fejlesztésekkel álltak elő. Ikarus alapjárművek átalakításával speciális buszok gördültek ki a néhány éve lerombolt Szabolcs utcai és Béke téri műhelyekből: nyitott és zárt karosszériás városnézők, mikrobusz szerelvények, elegáns vonalú Európa luxusbuszok, valamint olyan kuriózumok, mint a 180-as típusból létrehozott, 12 személyes Hotelbusz, vagy éppen az első magyar emeletes, amelynek sorsa most jobbra fordulhat. Az említett házon belüli építéseket persze nem úgy kell elképzelni, mint a szalagot a mátyásföldi Ikarusban, inkább „szorgalmi feladatok” voltak ezek − az igavonó csuklósokon kívül csekély darabszámokkal -, adott esetben egyetlen, kísérleti üzemre szánt példánnyal – az emeletesből sem készült több, csak az, ami jelenleg a Pannon Volán telephelyén állva porlad.

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Ez a jelenlegi állapot, a súlyosan korrodált roncs a Pannon Volán Zrt. telephelyén állva várja, hogy történjen végre valami

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Korabeli színes fotó, amely már nem Budapesten, hanem Pécsett készült

Az egységnyi területen szállítható utasok számának növelése mindig komoly fejtörést okozott a szakembereknek, az üléseket, az állóhelyeket nem lehetett a végtelenségig növelni, és az emeletes konstrukció szinte tálcán kínálta magát. Csuklós vagy vonórudas pótkocsi helyett gyakorlatilag egy félbevágott buszt erősítettek az Ikarus 556-os típus tetejére, amelynek második szintjén kizárólag ülőhelyeket alakítottak ki, fűrészfogas üléselrendezéssel, hogy a szélen körbe lehessen járni. Az impozáns megjelenésű, a homloklemezén MÁVAUT IKARUS feliratot viselő kocsi kísérleti üzeme Budapesten kezdődött, azonban a 4,25 méteres magasság erősen korlátozta a mozgást – az óriás csak előre kijelölt útvonalon közlekedhetett, ahol nem gabalyodott bele a fővárost behálózó troli és villamos felsővezetékekbe. A vállalat végül Pécsre irányította le a különleges buszt, ahol a Pannon Volán elődjénél (12-es AKÖV) 1969-től selejtezéséig, 1976 nyaráig futott, döntően a 20-as és 28-as vonalakon, majd sokáig a telepen állt, a forgalomból már kivonva. Mivel nem volt katasztrofális állapotban, a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, később innen szállították át a hírhedt ceglédi autóbuszbontóba, azonban a szétvágás szerencsére elmaradt, és az emeletes busz éveken keresztül gyűjtői körökben forgott.

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Autentikus környezetben, a pécsi 12-es Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) irodaépülete előtt. Később 12-es Volánra változott a cég elnevezése

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Otthon, édes otthon! − a Pannon Volán autómentője tavaly ősszel hozta el Budapestről a jobb sorsra érdemes emeletes buszt

Mint Horváth Zoltántól, a Pannon Volán Zrt. vezérigazgatójától megtudtuk, a közlekedési vállalat szeretné, ha a kuriózumnak minősülő, pécsi helytörténeti emléket képviselő jármű megmenekülne a teljes pusztulástól, és ennek érdekében már tettek vételi ajánlatot a roncsra, de a tulajdonossal lezajlott tárgyalás első köre nem vezetett eredményre, ezért folytatódnak az egyeztetések. A Pannon Volán speciális Scania autómentője tavaly ősszel „vitte haza” állagmegóvó tárolás céljából az emeletes Ikarust Budapestről, meglehetősen rossz állapotban, és eddig nem is készült pontos kalkuláció a felújítás várható költségéről – a vezérigazgató szeretné, ha a muzeális jármű tulajdonviszonya rendeződne, és ha ez megvan, elkezdődhet a részletes állapotfelmérés. Az ügyben sikerült beszélni Dörnyei Gábor főmérnökkel (ő vezényelte a Pécsre szállítást), aki elmondta, mélyreható vizsgálat nélkül is egyértelmű, hogy a vázszerkezet igencsak megsínylette az elmúlt évtizedek korróziós pusztítását, gyakorlatilag új vázat kell építeni, és sok minden más ugyancsak pótlásra szorul. Ahhoz, hogy az első magyar emeletes autóbusz a terveknek megfelelően működőképes jármű lehessen, előzetes becslések szerint mintegy 20-30 millió forintra lenne szükség. Ezt a hatalmas összeget szponzorok, támogatók nélkül a Pannon Volán nem tudja önerőből kigazdálkodni, de a busznak sok olyan rajongója van, akik anyagilag, szakmailag hozzá tudnak járulni e tetemes költséghez, és már jelezték, ha rajtuk múlik a dolog, akkor szívesen bábáskodnak a Mávaut egykori büszkeségének újjászületésénél.

(fényképek: Pannon Volán Zrt.)

Ez is érdekes lehet:
 

Eladó Tommy Hilfiger Ferrarija

Karácsonyi ajándéknak alkalmatlan, hétvégi, netán hétköznapi kocsikázásra viszont még jó lehet...

Voltak is már, lesznek is még fagyok, gondoljunk autónk folyadékaira!

Voltak is már fagyok, lesznek is még. Mutatunk két eszközt, amivel egyszerűen megnézhetjük, bírják-e...

Téligumiteszt 2016: szokott csapattal, szokott helyen, fagyban

Idén is megvalósítottuk téligumitesztünket a nonstopgumi csapatával. Fagypont alatt mértünk...

2020-ra ígéri saját nagysebességű vasútját Kína

Minden jelenlegi expresszénél gyorsabb vonat fejlesztésébe kezd Kína, és várhatóan 2020-ra el...

Új, nagyobb dízelt kapott a Nissan X-Trail

Végre a kategóriához illő 2,0 literes, automataváltóval és összkerékhajtással is párosítható...

Toyota Proace Panel Van Active teszt

Toyota jelvénnyel próbáltuk a PSA vadiúj furgonját. Praktikus, jól vezethető, a piac egyik legolcsóbbja...

Alig álcázzák már a BMW és a Toyota közös sportkocsiját

2017 második felére várható a BMW Z4 és a hajdani Toyota Supra utódjának tekinthető új sportkocsi...

Skoda Fabia 1.0 Clever teszt

Lassan nem is lehet hagyományos szívómotorhoz jutni némely márkánál. A Volkswagen-csoportnál...

Ford Galaxy 2.0 16V FFV Ghia, 2007 – használtteszt

Egy turbódízel egyterű összes nyűgjétől menekülve vásárolta tulajdonosa a szívó benzines Ford...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy a Használtautó Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
A Használtautó Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (5 db)

spiller írta: 2015 október 03., szombat 17:25:23

ÉN MÉG UTAZTAM RAJTA , A kórháztérnél csak nagyon lassan kanyarodott , attól féltünk hogy felborul .

A válaszoláshoz belépés szükséges
vikk írta: 2012 október 31., szerda 21:29:31

Szeretnék énis utazni vele mivel énvettemmeg a Volántol a deraboláselöl .A számlája még nálamvan. Marozsán Viktor 06309483557

A válaszoláshoz belépés szükséges
Pitty írta: 2011 július 10., vasárnap 17:38:59

Remélem, mihamarabb elkészül! Csak azért el fogok utazni Pécsre, hogy utazhassak vele egy kört.

A válaszoláshoz belépés szükséges
walaki írta: 2010 július 30., péntek 09:06:29

Jó látni, hogy a kedves illetékesek értéket is tudnak menteni, nem csak szétdaraboltatni a régi vasakat, ahogy tették azt a BKV-nál a régi Ikarusokkal.

A válaszoláshoz belépés szükséges
mihalyi csaba írta: 2010 július 29., csütörtök 20:40:50

Hát ez igazán cool lenne. Hajrá!

A válaszoláshoz belépés szükséges

Friss tesztek

Toyota Proace Panel Van Active teszt

Munkás francia, vagyis japán - Toyota Proace teszt

Toyota jelvénnyel próbáltuk a PSA vadiúj furgonját. Praktikus, jól vezethető, a piac egyik legolcsóbbja, és keveset is fogyaszt. Mi kell még?


Skoda Fabia 1.0 Clever teszt

Okos választás – Skoda Fabia 1.0

Lassan nem is lehet hagyományos szívómotorhoz jutni némely márkánál. A Volkswagen-csoportnál például alig, a Fabiához is ez az egyetlen turbó nélküli, és nem rossz döntés.


Volkswagen e-load up! teszt

Ingyen munkaerő - Volkswagen e-load up! teszt

Haszonjárműként járt nálunk a Volkswagen első és legkisebb elektromos autója. Zöld rendszámmal és villanymotorral a legjobb pizzafutár lehet.

Még több teszt

Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Skoda Kodiaq nemzetközi menetpróba

Vezettük a Skoda első hétüléses SUV-ját

20 órája – Újdonság

Mallorca szerpentinjein próbáltuk a csehek első 7 személyes SUV-ját. Dízel és benzines változatban is kellemes meglepetés volt.


18 villanyautót vett és múltidéző könyvet adott ki a Posta

Villanyautókkal újít, a múltról emlékezik a Posta

2 napja – Sztori

Történelmi postaautókról adott ki könyvet a Maróti Könyvkiadó és a Magyar Posta, s ennek alkalmából a jövő postakocsijai is szóba kerültek.


Már itthon is rendelhető az Infiniti Q60, láttuk is

Büntetés állva szemlélni

2 napja – Újdonság

Statikus bemutatón debütált itthon az Infiniti legújabb modellje, a Q60 luxuskupé, ami 211 vagy 405 lóerős lehet, és veszettül mutatós is.


Cikk ajánló

Jön a Georallye Magyar Bajnokság 2. fordulója

Autós tájékozódási verseny Pécsett, idén már másodjára

3 éve – Autósvilág hírei

Július 6-án kerül megrendezésre a 2013-as Georallye Magyar Bajnokság második fordulója. A helyszín ezúttal is Pécs és környéke lesz.


38 darab használt busz érkezik a BKV állományába

Egyenként 16,3 millióért vesz használt Volvókat a BKV

5 éve – Autósvilág hírei

Egyes Ikarusok felújítását használt, Euro3-as motorral hajtott, Hollandiában szolgált Volvo buszokkal váltja ki a BKV.


Haszonjármű és buszgyártás kiállítás Budapesten

Ajánló: magyar haszongépjármű- és buszgyártás kiállítás

2 éve – Autósvilág hírei

Hétfőn nyitja meg kapuit és két hónapon át várja a látogatókat az evopro csoport Zipernowsky Tudományok és Művészetek Háza.


Használtautó.hu

TOYOTA PRIUS 1.8 PHV Sol (Automata) (Plug-In)

TOYOTA PRIUS 1.8 PHV S...

Ár: 4.750.000 Ft

Évjárat: 2012

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin/elektromos

SUZUKI SWIFT 1.0 GL

SUZUKI SWIFT 1.0 GL

Ár: 290.000 Ft

Évjárat: 1997 / 12

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ A 160 Avantgarde Bőr. Klima

MERCEDES-BENZ A 160 Av...

Ár: 440.000 Ft

Évjárat: 1998 / 11

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!