Ebbe a Model Y-ba ragadt be tulajdonosa (kép: ABC 7 Chicago)
Kellemetlen helyzetbe került egy amerikai férfi, ugyanis beragadt a saját Tesla Model Y-jába. Miután gyanútlanul beszállt autójába és az ajtót becsukta, akkor jött rá, hogy semmilyen fedélzeti elektronika nem működött - az akkumulátor ugyanis le volt merülve. Itt nem a nagy aksiról van szó, amiből a villanymotor az erejét nyeri, hanem a szokásos 12 V-os telepről, ezt használja az autó az infotainment-rendszerhez, az ablakemelőkhöz és nem utolsó sorban az ajtók nyitásához, legalábbis odabentről.
Nem csak a Model Y, az összes Tesla elektromos kilincset használ
Az elektromos kilincsek nem a Tesla sajátossága, egyre több autógyártó használja, ráadásul nem csak elektromos modellekben. Természetesen a gyártó számol annak lehetőségével, mi történik, ha az akkumulátor lemerül és emiatt nem lehet használni az "okos" ajtónyitót. Minden ilyen autóban van manuális, régi vágású mechanikai kilincs, ami áram nélkül is ki tudja nyitni az ajtót. Az, hogy mi értelme van az elektromos változatnak, ha mellette ugyanúgy be kell építeni a hagyományosat is, egy olyan kérdés, amit ezidáig még nem válaszoltak meg az autógyártók, de talán majd egyszer ezt is megtudjuk.
A történet szereplője viszont nem csak ezt, hanem azt sem tudta, hogy egyáltalán van mechanikai kilincs valahol az autó belsejében. 20 percig volt beragadva az autóba, miközben elég meleg volt, így érthető a helyzetének veszélyessége. Az viszont talán kevésbé érthető, hogy ha már vesz egy autót, miért nem olvassa el a kézikönyvet, amiben egyértelműen le van írva, hogy a vészhelyzeti kilincs az ajtópanelen az ablakemelők előtt, az ajtóbehúzó mögött található. A férfi nem érzi magát hibásnak, egyenesen az ABC 7 Chicago tv-csatornához fordult, hogy elpanaszolja, a gyártó milyen kellemetlen helyzetbe hozta őt. A történethez viszont hozzátartozik, hogy ha már csak a probléma felmerülése után akarta volna elolvasni kézikönyvet, akkor sem tudta volna: ha ugyanis a kesztyűtartóban tartja, az is elérhetetlen, mert - szintén kissé érthetetlen módon - az is elektromos nyitású. Végül egy kint lévő személy segített a Tesla alkalmazással valahogy kinyitni az ajtót, de a férfi elmondása szerint a folyamat során meg is repedt az ablaküveg. Nehezményezte azt is, hogy az autó semmilyen előzetes figyelmeztetést nem adott az akkumulátor alacsony töltöttségéről, ami - ha igaz - tényleg nem túl praktikus a Tesla részéről. Az alkalmazásában kapott végül üzenetet a telefonján, de csak miután az egész kálvária már lejátszódott. Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezethez egyébként több panasz is érkezett már ilyen esetekről, az ABC 7 Chicagónak nyilatkozó tűzoltó elmondása szerint több hasonló esethez riasztották már kollégáit, ráadásul bemutatta azt is, hogy például a hátsó ajtókat nyitó manuális kilincs teljesen más helyen, az ülés alatt található. A tanulság tehát, hogy elektromos kilincset használó autóknál mindenképpen érdemes előre megtanulni, hol van a vészhelyzeti kilincs.
Nyilván örökölte a vagyont.
Egy biztos, nem “ésszel” szerezte.
Valamelyik (újabb?) Y-okban a térképzseb alján van a hátsó ajtók nyitója. https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-7A32EC01-A17E-42CC-A15B-2E0A39FD07AB.html
98%-ban nem olvassák el az emberek a használati útmutatót, még az autókhoz sem. Többek között így kerül az autókba nem megengedett motorolaj, és maradnak funkciók örökké rejtve előlük.
Azért csinálják ezt az elektromos kilincset, mert ezzel a bringásra, hátulról közeledő autóra rányitást lehet megakadályozni. Ennyit illene tudnia egy autós újságírónak.