2030-ra jelentős mértékben csökkenti ökológiai lábnyomát a BMW

Még komolyabban veszi a fenntarthatóságot a BMW

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A BMW-csoport egyedülálló fenntarthatósági stratégiával és egyértelműen meghatározott emisszió-csökkentési célokkal kapcsol magasabb fokozatba a klímaváltozás elleni küzdelemben.

A BMW stratégiájának középpontjában egyfelől az áll, hogy 2030-ra drasztikusan csökkentse az egy új autójára jutó károsanyag-kibocsátás mértékét. Másfelől új modelljei még több újrahasznosított és újra is hasznosítható anyagot ígérnek. A vállalatcsoport elkötelezi magát egy olyan fenntarthatóbb út mellett, amelynek célja a globális felmelegedés visszaszorítását célzó 1,5 fokos célérték teljesítése.
Hirdetés
E klímacélok teljesülése szorosan összefügg a fenntartható anyagok kutatás-fejlesztésével. A BMW szerint csak a jól bevált és új anyagok használatának holisztikus megközelítése képes tartósan csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, kutatás-fejlesztési tevékenységeit ezért a környezetbarát nyersanyagokra összpontosítja. Ezzel párhuzamosan felgyorsítja a másodlagos anyagok piacának létrehozását, az úttörő anyagok kifejlesztése érdekében kiválasztott startup vállalkozásokkal és tapasztalt anyagbeszállítókkal pedig egyaránt együttműködik. Innovatív anyagok fenntarthatósági célból
A BMW olyan fenntartható tulajdonságokkal rendelkező anyagcsoportokat határozott meg, amelyek új mércét állítanak fel és a gazdasági körforgás mindegyik aspektusát lefedik: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE és RE:CYCLE. Azaz újragondolás, csökkentés, újrafelhasználás, újrahasznosítás.
Hirdetés
A természetes nyersanyagok alkalmazása
A BMW már évek óta alkalmaz megújuló nyersanyagokat új autóiban – például az ajtókárpitoknál. A természetes szálakhoz hasonló, megújuló nyersanyagok nem csupán 30 százalékkal könnyebbek a műanyag alternatíváknál, de környezetbarátak is egyben. Így továbbfejlesztették a kender, a kenaf és a len, alkalmazását természetes rácsszerkezettel erősítve meg őket. Ezáltal megőrizhetők az alapanyagok mechanikai tulajdonságai, a szükséges anyagmennyiség csökkentésével pedig elkerülhető a többletsúly.
Hirdetés

Megújuló nyersanyagként a fa is számos területen alkalmazható. A BMW a finoman őrölt farészecskéket tartalmazó fahabok területén is kutatásokat folytat. A fahabok ellenállóképessége a fa saját kötőerejében gyökerezik, amely lehetővé teszi a szintetikus ragasztóanyagok mellőzését. Ezáltal ezen habok teljes egészében megújuló nyersanyagokból állnak, a jövőben pedig a zajcsökkentő habokat is helyettesíthetik.
Újrahasznosított műanyagok
A BMW jelenleg is alkalmaz akár 100 százalékban újrahasznosított műanyagot hőre lágyuló műanyag alkatrészeiben, miközben alacsonyabb károsanyag-kibocsátású, újrahasznosított műanyagok, valamint bioműanyagok továbbfejlesztésén is dolgozik. Cellulózzal, kenderrel, fával vagy bambusszal erősített műanyagokat is alkalmaz. A cél az, hogy új autóiban 2030-ra átlagosan 40 százaléknyi újrahasznosított anyagot tartalmazó hőre lágyuló műanyagokat alkalmazzanak.
Hirdetés
Innovatív bőr alapanyagok
A károsanyag-kibocsátás a bioalapú nyersanyagokat, 100 százalékban újrahasznosított poliészter textíliákat és parafarészecskéket tartalmazó műbőrök alkalmazásával akár 45 százalékkal is csökkenthető a PVC műbőrökhöz képest. A BMW egy startup vállalkozással együttműködve intenzív kutatásokat folytat a fenntartható, kaktuszalapú alapanyag tulajdonságainak feltérképezésére is. A Deserttex™ bioalapú poliuretán mátrixszal egyesített, porított kaktuszrostokból készül. A bőr másik ígéretes alternatívája a teljesen újrahasznosítható Mirum™, amely a hagyományos bőr, illetve a természetes fonalak és habok minden tulajdonságával rendelkezik. Textíliák újragondolva

A jövő járműveinek textíliái a szintetikus textilváltozatok, amelyeket főként üléshuzatokként hasznosítanak. Alacsony a károsanyag-kibocsátási értékük, miközben 100 százalékban újrahasznosított anyagokból is előállíthatók. A BMW célja, hogy a többrétegű, több anyagot egyesítő megoldások helyett egyre inkább egységes anyagokat alkalmazzon. Az ülések esetében például jelenleg a huzat és az alatta elhelyezett habszivacs különböző anyagokból készül. Ezeket nem lehet könnyedén szétválasztani és nem is lehet őket együtt újrahasznosítani. Az egyes anyagok között megtalálható különböző összekötő elemek, így például a ragasztók és a fonalak is fontos szerepet játszanak e téren. Ha mindkét alkatrész ugyanabból az anyagból készül, akkor a gazdasági körforgás keretében újrahasznosíthatóak.
Ezen újításaival és innovatív intézkedésével a BMW arra törekszik, hogy növelje a fenntartható anyagokat övező tudatosságot és a fenntarthatóbb jövő érdekében a gazdasági körforgásba is átlátható betekintést nyújtson.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?