5+1 apróság, amin az életed is múlhat a téli autózás során

Mutatjuk, milyen előkészületek szükségesek, ha biztonságban autóznál a leghidegebb évszakban

Sokan veszik félvállról a telet, ám amikor autóba ülünk, akkor mindenképp számolnunk kell a megváltozott körülményekkel. Rengeteget javíthatnak az esélyeinken a következő előkészületek, amelyek a balesetektől és az út szélén ragadástól is megmenthetnek.

Elérkezett a december, ezzel együtt pedig a hideg idő is. A télhez közeledve érdemes végigmenni azokon a pontokon, amelyek segítenek felkészíteni az autónkat a fagyra, a hidegebb hónapokra. A jármű "téliesítése" mellett ilyenkor különösen érdemes odafigyelni a megfelelő műszaki állapotra, ez ugyanis elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez és a hirtelen jött helyzetekre reagálásához a megváltozott körülményeknél. Alább az autó felkészítésének kötelező elemeit és a téli vezetés fontosabb alapszabályait gyűjtöttük össze nektek, emlékeztető jelleggel. Ti készen álltok a télre?
Hirdetés

1. Ne halogassuk tovább a gumicserét!
Az autó felkészítésének legalapvetőbb eleme természetesen a gumi: az enyhe hazai teleknek köszönhetően nagyon sokan tértek át négyévszakos abroncsokra, de amennyiben valaki az évszaknak megfelelő gumiszettet használja változatlanul, akkor annak muszáj most lecserélnie a nyári gumikat télire a biztonságos autózás érdekében. A héten már alacsonyabb a hőmérséklet, ezért elérkezett az idő a gumicserére, és nem szabad várni vele az első havazásig, mivel a nyári gumi 7°C alatti napi átlaghőmérsékletnél, valamint havas, síkos úton már nem látja el megfelelően a feladatát. Ha részletesebben érdekel a téligumi-kérdés, akkor ide kattintva megtalálod legutóbbi téli tesztünket, számos érdekes és fontos, mért adattal. Emellett fontos ellenőrizni a guminyomást is a biztosabb tapadásért. Az ajánlott értéket általában a vezetőoldali ajtókeretben vagy a tanksapka alatti matricán találjuk. Hiába él a legenda, miszerint csökkenteni kell a légnyomást az alacsony külső hőmérséklet miatt, ez manapság már igazoltan tévhitnek tekinthető. A túl alacsony guminyomás következtében ugyanis romolhat a tapadás és az üzemanyag-fogyasztás is, ráadásul a gumink várható élettartamát is jelentősen csökkenthetjük, és a defekt esélye is megnő, ezzel pedig a téli mínuszokban különösen nem éri meg játszani.
Hirdetés

2. Mérjük fel az akkumulátorunk állapotát!
A gumicsere mellett az autó akkumulátorának ellenőrzése is elengedhetetlen, mivel alacsony hőmérsékleten rendkívül nagy terhelésnek van kitéve. Amennyiben az akku rossz állapotban van, könnyen megeshet, hogy egy fagyos reggelen cserben hagy majd az autó, ami egy sietős napon igencsak kellemetlen lehet. Az akkumulátor élettartama és töltöttsége jelentős mértékben függ attól, hogy egyszerre hány fogyasztó terheli, márpedig manapság egyre több mindent hajt meg az autó akkumulátora. Ez főleg akkor lehet kritikus, ha jellemzően rövid szakaszokon használjuk a négykerekűt, és az akkumulátor nem tud megfelelően töltődni vezetés közben. Az akkumulátorunk állapotát egy márkaszervizben könnyedén felmérethetjük egy téli felkészítésnél, és amennyiben rossz értéket kapunk, javasolt újat vásárolni. Vannak persze házilagos módszerek is, ha inkább magunk szeretjük ellenőrizni az ilyesmit, illetve a vészhelyzetekre is fel lehet készülni egy úgynevezett zsebbikával, ha érdekel a kérdés, akkor ide kattintva találhatsz egy korábbi, részletesebb cikket a témában.
Hirdetés

3. Ellenőrizzük a folyadékok szintjét és fagytűrő képességét!
A hűtőfolyadék fagyáspont-mérése jelzi a hűtőközeg dermedéspontját. Erre nem csak a szervizekben, hanem a legtöbb benzinkúton is lehetőségünk van, ráadásul az esetek túlnyomó többségében a mérés ingyenes. Persze az erre használt, viszonylag olcsó kütyü megvásárlásával akár magunk is elvégezhetjük a mérést, anélkül, hogy el kellene indulnunk otthonról. A mérés eredményeképpen legalább mínusz 20°C értéket kell kapnunk, mivel ennél gyengébb fagyvédelem a hűtőfolyadék befagyásával fenyeget, ami jelentős károkat okozhat a vízpumpában, a hűtőradiátorban, vagy magában a motorban. Ez viszont még közel sem minden, csak az abszolút minimum: ha kíváncsi vagy a fagyállóval és annak cseréjével kapcsolatos további érdekes és hasznos információkra, akkor erre a linkre kattintva találhatod meg a kimondottan ezen kérdéskörrel foglalkozó korábbi anyagunkat. Ugyanez vonatkozik a szélvédőmosó-folyadékra is: a nyári tisztítószert el kell használni és télre is alkalmas mosófolyadékkal kell feltölteni a tartályt. Ha ugyanis nyári folyadék marad a tartályban, az meg fog fagyni az első mínuszok érkezésével, ami akár a tartály megrepedéséhez, vagy a szivattyú elromlásához is vezethet. Ezeknek a javítása vagy cseréje jóval drágább, mint a folyadékcsere, nem érdemes tehát ezt az alig néhány ezer forintos tételt lehagyni a listáról.
Hirdetés

4. Látni és látszani, télen még jobban!
A rövidebb nappalokkal a látási körülmények is folyamatosan romlanak, ahogy az ősz télbe fordul át, ezért a megfelelő világítás kiemelt szerepet tölt be. Fontos megnézni, mennyire mattult a fényszóró búrája, a felület homályosodása ugyanis jelentősen ronthatja a fényszóró hatásfokát. Polírozással egyébként könnyen javítható az esti fényhatás, de komolyan megrongálódott búra esetén a csere sem ördögtől való. Ehhez sem feltétlenül muszáj szervizbe menni, ide kattintva olvashatod el egy korábbi terméktesztünket, amelyben házilag políroztunk fényszórót. A hidegebb napokon az izzók is gyakrabban égnek ki, éppen ezért érdemes előre felkészülni a cserealkatrésszel, még akkor is, ha mi magunk nem tudjuk kicserélni az izzókat. Ha mégis ránk marad a feladat, akkor az internetes videómegosztókon az autónk típusára keresve egy pillanat alatt találhatunk videókat, amelyeken részletesen megmutatják a folyamatot. Amennyiben kialszik az égő, amelyik autón lehet, azonnal cseréljük azt, amelyik modell esetében szerviz segítsége kell ehhez, annál mielőbb keressünk fel egy szakszervizt, mert hiányos lámpákkal veszélyes közlekedni. Csak egy dolog, hogy mi magunk sem látunk jól, de minket sem érzékelnek megfelelően a forgalom más részvevői. A kilátást javítandó az ablaktörlőlapátot is cserélni kell, ha eljött az ideje. Amennyiben csíkot húz az ablakon, esetleg bizonyos felületet nem töröl, azonnal másikat kell beszerezni, mivel a téli esős, ködös, havas estéken egyáltalán nem mindegy, hogy maszatolnak-e a lapátok, ráadásul a csapadékmennyiség megnövekedésének és lehűlésének következtében csak még rosszabbul fognak működni. Márpedig a jó kilátás alapvető a biztonságos vezetés szempontjából.
Hirdetés

5. Nem csak az autót, magunkat is fel kell készíteni!
Sajnos azonban nincs letudva az ügy az autó téliesítésével, nem elég rászánni azt a néhány órát, majd ugyanúgy közlekedni a hideg időben is. Legalább ennyire fontos, hogy magunkat is felkészítsük, ami már az indulásnál elkezdődik. Télen mindig érdemes korábban indulni, ugyanis az autó jégtelenítése és az ablakok párátlanítása kötelezően hozzászámolandó az utazási időhöz. Ha ezeket elmulasztjuk, akkor ugyanis nem csak a rendőr büntethet meg, de a korábbi, kilátással kapcsolatos előkészületeket is lényegében feleslegessé tesszük. Továbbá a hideg időben érdemes nyugodtabban a volán mögé ülni, illetve nagyobb követési távolságot tartani, korábban fékezni és összességében körültekintőbben, óvatosabban közlekedni. Különösen igaz ez, amikor leesik az első hó, vagy netán ónos esővel van dolgunk. Függetlenül attól, hogy milyen gumi van az autón, mennyire erős a gép, vagy éppen melyik kerekeken hajt: az első néhány utat a valódi télben igenis meg kell tisztelni. Érdemes eleinte alacsony, majd óvatosan emelt sebességgel haladva fékpróbákat végezni, sőt, azt sem árt megnézni, hogy miként reagál az autó a különböző, hirtelen kormánymozdulatokra, természetesen csak akkor, ha ezzel senki mást nem veszélyeztetünk. Sohasem baj, ha az ember kezében benne vannak a mozdulatok, például az, hogy miként kell korrigálni egy megcsúszást, ám az üres parkolókban gyakorláshoz képest erre a célra egy vezetéstechnikai tréning nyújthat biztonságosabb, profi alternatívát.
+1. Mit tegyünk, ha már bekövetkezett a baj?
Akár a hiányos felkészülés okozta, akár az időjárási viszonyoknak nem megfelelő vezetési stílus, de még ha esetleg mindent jól is csináltál, és ennek ellenére történik baleset télen, az első és legfontosabb dolog, hogy ne ess pánikba. Rossz látási viszonyok között mindenképpen azonnal kapcsolj vészvillogót, illetve lehetőség esetén az autó egyéb fényforrásait is használd, hogy a többi közlekedő időben észrevegye az akadályt, ezzel elkerülve a további baleseteket, kint pedig viselj láthatósági mellényt. Ha személyi sérülés történt, akkor vállald a felelősséget és azonnal értesítsd a hatóságokat a 112-es segélyhívó számon, ha pedig csak anyagi kárral járt a baleset, akkor a kárral kapcsolatos megegyezés és egy-két fotó elkészítése után minél előbb tegyél meg mindent azért, hogy a többi közlekedő útjából eltűnjenek a sérült járművek, illetve a törmelék. Fontos szempont továbbá mielőbb intézkedni arról, hogy ne maradjatok huzamosabb ideig az út szélén a hidegben, akár az életetek is múlhat rajta, hogy minél előbb úton legyen a segítség. Ha az autó motorja járóképes maradt, és biztonságos helyre tudtátok tolni vagy vontatni, akkor érdemes bent, a fűtött utastérben várakozni, ezzel is elkerülve a hideg okozta veszélyeket. Az érme másik oldala, ha bajba jutott autóstársakat látunk. Mivel a hideg miatt egy egyszerű üzemanyagprobléma vagy defekt is emberéleteket követelhet, a megszokottnál is fontosabb, hogy

amivel csak tudunk, segítsünk az út szélén rekedt, esetleg balesetet szenvedett közlekedőkön.

Ezért is célszerű bikakábelt, vontatókötelet, szerszámos dobozt, elemlámpát, takarót, meleg holmit és kellő mennyiségű ivóvizet, illetve akár egy kevés tartalék üzemanyagot vagy legalább egy kannát vinni magunkkal minden egyes útra: nem biztos, hogy nekünk lesz rá szükségünk, de még mindig jobb, ha feleslegesen van nálunk, mintha nincs kéznél, amikor kéne.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?