A kamionsofőrök fele nem köti be a biztonsági övét

Évente hétezer teherautó-sofőr életét menthetné meg az öv

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A biztonsági öv megkétszerezi a túlélési esélyeit a súlyos balesetek áldozatainak. Ennek ellenére, sőt ennek tudatában a teherautó-sofőrök fele nem köti be magát. Ezen a magatartáson sürgősen változtatni kell!

Szakemberek szerint, ha többen viselnének biztonsági övet vezetés közben, évente csak az Európai Unió területén több mint hétezer ember életét lehetne megmenteni.
Egy komoly autóbaleset elszenvedőinek a túlélési esélyei megduplázódnak, ha a vezető, vagy az utas bekapcsolta magát. Ez nem légből kapott állítás, hanem az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb tanulmányának a megállapítása. A 2013-as kiadvány szerint a közlekedésbiztonság javulása világszerte az öv egyre inkább terjedő használatnak köszönhető. Ma a világ 111 országában törvény írja elő az alkalmazását, így természetesen az Európai Unióban is kötelező személy- és teherautókban egyaránt.
Hirdetés
A hajlandóság az utóbbi években a teherautó-sofőrök körében is látványosan megnőtt, ám még így sem használja az övet a sofőrök kevéssel több, mint a fele. Svéd és uniós közlekedésbiztonsági felmérések arról számoltak be, hogy a balesetben elhunyt teherautósofőrök ötven százaléka nem halt volna meg, ha indulás előtt bekapcsolja biztonsági övét. Ha az összes teherautó-balesetet vizsgáljuk, meglepő adat, miszerint, csak a sofőrök öt százaléka volt bekapcsolva a karambol pillanatában. A svéd közlekedésbiztonsági intézet (NTF) hétszáz kamionsofőrt figyelt meg, és kétszázat meginterjúvolt 2011 és 2013 között. Többségük bekapcsolta magát, ha személyautót vezetett, de nem tette ezt, ha beült a kamionja fülkéjébe. Az okok felsorolásakor többségük a kényelmetlen, a nehézkes és az időrabló jelzőket használta. Pedig a be- és kikapcsolás, alig tart egy másodpercig... Ezek a kifogások természetesen gyengék, ha az élet és a halál közötti választás kérdéséről van szó. Az autógyártók, valamint a teherautó-gyártók mindent megtesznek, ami a tudomány és a technika jelenlegi állása szerint megtehető az emberi életek megvédése, a sérülések elkerülése érdekében, de ezek az emberi tényező nélkül semmit nem érnek. Ha az övet nem kapcsolja be a sofőr, nem menti meg a vezetősegéd sem.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?