Áldozat a szépség oltárán – Alfa 159 TI teszt
Alfa Romeo 159 TI SW 2.0 JTDm teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sokak szerint az Alfa Romeo 159 SW a világ egyik legszebb kombija, ugyanakkor ahhoz sem fér kétség, hogy messze nem ez a legpraktikusabb autó a kategóriájában. Az új 2.0 JTDm dízellel próbáltuk, gazdag és látványos TI felszereléssel.
Hat esztendeje ismerjük ezt az arcot, és ezen idő alatt semmit nem veszített a karakteréből - még a ráncfelvarrásnál sem mertek hozzányúlni. A karosszéria fényezésétől eltérő színű tükör TI jellegzetesség, akárcsak a 19 colos felni
Az Alfa Romeo átrendezte a már kifutóban lévő 159-es motorpalettáját, így mind a négyajtós Berlina, mind a Sportwagon (SW) kombi választéka módosult, konkrétan drasztikusan lecsökkent. Benzineseknél a 3,2 literes V6-os eltűnt a kínálatból, akárcsak a négyhengeres 1,8-as, 1,9-es és 2,2-es erőforrás – az egyetlen alternatíva a turbós 1750 TBi, amely 200 lóerővel szépen viszi a nehéz kasztnit. Voltaképpen a dízeleknél is csupán egy motor maradt, de a 2.0 JTDm igény szerint 136, 163 vagy 170 lóerővel kerülhet a gépháztető alá. Nekünk az utóbbihoz volt szerencsénk, és a gazdag Distinctive ellátmány mellé látványos TI csomagot is kapott a Sportwagon, megfejelve a különleges Rosso Competizione metálfényezéssel (ezt a 8C Competizione sportkocsitól kölcsönzik az 159-eshez), amely az extralistán 585 ezer forintos tétel.
Csupasz tetejű kombi? Ilyen hóbortra is csak az olaszok képesek, de a 159 SW szépségét rontanák a tetőre szerelt "fogantyúk". Természetesen akinek szüksége van a tetőcsomagtartó rudakra, vásárlásnál kérheti az alumínium elemeket, fekete színben 69, matt alumíniumban 81 ezer forintért - utólagos felszerelésre viszont nincs lehetőség
Ezt nem lehet összetéveszteni semmivel!
Felesleges pénzkidobás a 195 ezer forintos karbonhatású dekoráció megvétele, csak olcsó műanyagot kapunk a pénzünkért. Ha van BOSE hifi az autóban, akkor a műszerfal tetején, a hangszórókon lévő márkajelzések tükröződnek a szélvédőn - a jelenség a kép bal sarkában is látható. Nagyon jó fogású a TI csomagos sportkormány, a fémpedálok stílusosak, de összességében is jó ülni a 159-esben, hangulatos autó, ám egy Mondeóhoz képest döbbenetesen szűk
Ajtónyitásnál Alfa emblémával köszönt minket, vagy búcsúzik tőlünk a 159-es, attól függően, hogy ki- vagy beszállunk-e. A TI a szériakivitelektől eltérő rajzolatú műszereket kap
Komolyabban támadható részlet a bajuszkapcsoló. Egyrészt a jobb oldali karról vezérelhető osztott menürendszer megszokást igényel (utána már nincs vele gond), de sokkal zavaróbb, hogy sem az anyagminőség, sem a működtetés finomsága nem méltó az autóval megcélzott színvonalhoz – viszonyítási alapként maradva a korábban említett Audinál, ilyen téren még van hová kapaszkodnia az olasz márkának. Mindent egybevetve kellemes a 159-es TI belseje, meg lehet szeretni, de aki valóban középkategóriás méretű kocsira tart igényt, az nagy ívben kerülje el!
Kategóriájához mérten kicsi a csomagtartó, de akinél ez nem mérvadó szempont, az boldog lesz 445 literrel is. Bővítésnél nincs síkpadlós felület, de oldalt praktikusak a fedeles tárolók, van térelválasztó háló, sízsák és 12 V-os csatlakozó. Hátul nem lehet terpeszkedni, de az első sor helykínálata sem vetekedhet a konkurensekével. A nyolc irányban állítható, combtámaszos sportülések nagyon kényelmesek, a hangulatról piros szegélyezés és hímzett Alfa embléma gondoskodik. A váltókar mögötti pohártartó szűk, az oda tett üdítős palack útban van sebességváltáskor
Bélelt kesztyűtartóban pihen a fedélzeti irodalom, balra USB csatlakozó
Az apróbb holmik elpakolásával is gondban lehetnek a 159-es tulajdonosok, ugyanis kevés a kacatolásra alkalmas hely. Az ajtózseb rossz vicc, ugyan bélelt, de rendkívül szűk, és a kesztyűtartóval sincs kinn a vízből az ember – itt a kezelési könyv sokat elvesz a hasznos térfogatból, és nem túl ötletes, hogy ide került az USB csatlakozó is. A középkonzolban, a váltókar előtt található egy méreten aluli pohártartó, és a kissé mélyre, illetve hátra került középső kartámaszba lehet még pakolni – ennek alsó része hűthető, a felső rész pedig leginkább aprópénzes rejtekhely, mert filccel bélelt.
19 colos kerékkel kompromisszumokat kíván a hétköznapi használat, de az Alfa menettulajdonságai dicsérhetők. A fékrendszert a Brembo szállítja, harap is rendesen, a piros nyereg felára benne van a TI csomagban
Alfa Romeóban dízelmotor - hová lett a világ? Alul gyenge a 2,0 literes JTDm, a hangja sem szép, fogyaszt is, csak azok vegyék, akiknek hosszú utakra kell autó
70 literes a tank, így nincs zuhanórepülésben az üzemanyag-szintjelző mutatója. Dicsérhető a váltó, pontos, jól kapcsolható. Az alapfelszerelés része a kétzónás automata légkondicionáló, de háromzónás is kérhető - ennek felára 95 ezer forint
Ezek után minden apróság gyógyír a szívnek és a tudatnak, így a pontos, kellemesen húzós érzetű, hatfokozatú manuális váltó, a hatásos, jól adagolható fék, a precíz kormányzás, és az, ahogy az Alfa uralható. Bár fronthajtásos, ez alig érződik, a nehéz dízelmotorral vakon is orrtolósnak tippelné az ember, de a fara előbb vihető táncba, és ahogy ez a kocsi kanyarodik, azt nem véletlenül dicsérte például a német Auto Motor und Sport tesztcsapata, ahol hazai pályán a 159-es mindenkit lenyomott – a németek a hátsókerekes BMW 3-assal emlegették egy lapon. Persze, a rövidebb és keményebb rugókkal, a hatalmas felnikre húzott /40-es gumikkal szerény a megtapasztalható komfortérzet, az autó ráz és zötyög, bár a rugózása azért nem tűnt el nyomtalanul.
200 lóerő alatt csak szimpla kipufogó jár, a dupla cső az 1750 TBi privilégiuma. A TI sportos futóműve 20 milliméterrel rövidebb rugókat kap, amely optikailag (is) kedvező hatást idéz elő, viszont járdára álláskor, fekvőrendőrökön való áthajtáskor fokozott óvatosságra van szükség
Aki racionálisan gondolkodva választ autót, annál elhomályosodik az Alfa 159 vásárlásának a lehetősége, ez a kocsi nem a legszélesebb igények kielégítésére készült. Az alfások viszont tudják, mi a jó benne, így nem borul fel a világ rendje
Ha nem garasoskodunk, bőven tízmillió fölé szaladhat a végösszeg, és ennyiért már a bőség zavarával küzdünk a középkategória csúcsmodelljeinek választékában. Hogy kinek érheti meg a sportcsomagos Alfa 159 SW? Annak, akinek az autó látványa, megjelenése és vezethetősége fontosabb, mint a menetkomfort, a helykínálat és a praktikum. Aki ez utóbbi táborba tartozik, az gyűlölni fogja, már csak azért is, mert az idegeire megy majd a szembejövő alfások üdvözlő villantása és integetése. Ezt a kocsit szeretni kell, szívvel, lélekkel, másképpen nehéz vele együtt élni.
Linka 11: BMW. 😉
A 90-es évek elején volt egy 1.8 dupla karburátoros Alfa Guliettám a régi 5-ön délutáni csúcsban
sietnem kellett Budapest -Szeged 1óra 15perc volt.Azóta autó pályán sem járom meg sokkal jobb
idő alatt. Ezzel csak azt akartam mondani,hogy az Alfa ilyeneket tud, rengeteg odafigyelés és tolerancia kell hozzá ! A régieknek a váltó volt az Akhilleusz-sarka.Szerettem, de azóta sem mertem
még egyszer Alfát venni.Talán még eljön az idő, mikor újból lehet márka hűségről beszélni Magyarországon is.-Persze lehet,hogy ez csak rám nézve igaz -és mások újból és újból Alfákat vesznek. Mentségemül szolgáljon VW-t még sosem vettem, sem Opelt mert a Német autó is a
BMV-nél kezdődik…
Krepsz Zoli! Te egy idétlen hülyegyerek vagy! Mért írsz te ALFA-ról? Írjál inkább 1-es golf-ról, szivar AUDI -ról! Velük biztos elégedett lennél (nagyon jó kocsik)! FORD MONDEO -hoz hasonlítani egy alfát??? Mi az a kapatartó??? Jaaaa , hogy kapálni jársz!!! Hát inkább, mint hogy tesztelj, pláne ALFÁT:):):)! (szeretném látni a hozzászólások közt:):):)
A hasonló kaliberű márkákkal összehasonlítva nem drága az autó, egy hasonló felszereltségű BMW 3-as kb 16 millióra jön ki, és nem tágasabb, sőt, de a Merci, Audi is jóval drágább, vagy a Volvó 60-as is legalább 15 millió. Azért nem egy Mondeóval kellene összehasonlítani, az egy kimondott céges autó. A Fiat alapú dízel motorokkal semmi probléma nincs, még a Német Autóbild 100ezres tesztje is elismeri a minőségét, de a saját tapasztalat is az hogy problémamentes.
Kár, hogy nyugdíjazták a 2.4Mjet motort az legalább megbízható volt.Szépen duruzsolt benne az 5 henger.Az utolsó szériás motorok már 1500-as fordulattól leadták a 400Nm-t, 2007.07.-tól. Én teszt során tökéletesen elfértem benne pedig 190cm vagyok. A hátsó hely, hogy mekkora az nemigazán érdekel hisz én ülök benne a legtöbbet úgyis, aki vezeti. A csomagtartó az tény, hogy nem egy óriási.A másik dolog , rendszeresen azt firtatják, hogy milyen magas a csomagtér rakodó pereme hol érdekel?!! Nem fogok hűtőt szállítani 1 ilyen autóban , a bevásárló szatyor valószínű ,hogy belefér annyi erő csak van a kezemben, hogy annyit felemeljek. Ezt óriási baromságnak tartom hogy manapság még azzal foglalkoznak , hogy mekkora a csomagtér pereme, milyen magas. Ez őrület! De ez vonatkozik minden autóra. A ford tény, hogy nagyobb de a dízel változatok sokkal többszőr romlanak el mint a JTD motor. A passatban nem tapasztaltam, hogy nagyobb lenne a hely.Ez a dB dolog is olyan badarság próbálják meg a ford dízel változatát hasonlítani a multijet motorhoz sokkal jobban fog darálni mint 1 multijet. Még azt mondanám hogy oké a dolog ha a toyota dízelt hasonlítaná össze a multijet-el. A toyota dízel motorja olyan mintha benzines lenne annyira szép csendben jár.Az alfa vételára viszont irreálisan sok annyit nem ér az tény!
Én szeretném minden nyűgjével,hibájával együtt.De hát az Alfa soha nem az ész autója volt,és állítom,hogy szándékosan olyan,amilyen,csak különbözzön a többi autótól.Viszont gyönyörű,és talán soha nem is lesz unalmas autó,hiszen már 6 éve gyártják,de még mindig ütős.Bár szerintem kár a régi ordas motorokért,mint a twin spark vagy v6 volt.De hát ilyen a világ..Én meg személy szerint nagyon örültem ,ha másik Alfással találkoztam,és üdvözölhettük egymást,hiszen egyébként nem túl felemelő dolog a közlekedés nálunk.
Hm….. Kicsit megkéstem a hozzászólassal!
De most olvastam a cikket. A Mondeos hasonlítás szerintem is erős volt Zoltán!
Egy Alfa nem arról szól hogy utazás közben hová rakjam a smink készletem. Ezek azért születnek hogy a vezető jól érezze magát, a vezetés élménnyé váljon. Mindig meg mosolyogtat amikor a olyan baromságokat olvasok hogy a bajuszkapcsoló nem ebbe a kategóriába való……..? Mi? Ez fontos egy autóba? 2.4 jtdm 250 000km….. Nem letyeg, nem hibás. Jól működik! A tempomat kapcsoló az eleinte útban volt, de meg lehet szokni.
Arról kene írni, hogy az autó 1800-tól 4500-ig szinte teljesen egyenletesen intezíven húz, hogy a kanyarokban nem kell attól tartani hogy elborúl az autó vagy hogy át csúszól az anyós ülésben. Nekem ez a harmadik Alfám. Előfordúl vele probléma. De tegyük hozzá hogy a legtöbb alkatrész ami tönkremegy német gyártmány. Aki szeret vezetni, és tud is, az nagyon élvezi az Alfát. Innen az Alfa Amore….